Gjest Gjest_lurerpå_* Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har en vennine av meg som vil at jeg skal være med å begynne på karate. Jeg har hatt veldig problemer med å komme i gang med treningen på treningstudio så jeg tenkte at dette kanskje kunne være en klikker for meg. Jeg vil trene for å bedre psyken min å stramme litt opp... Er ellers ganske sppinkel jente. Har tidligere drevet med fitness trening å begynner å savne å være litt mer fit å en bedre holdning. Er dette bra trening?, gøy? eller er dette for spesielt intriserte? Takker for svar
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Har bare gått på Taekwon-do, men ser for meg at treningsmessig er det noenlunde det samme-dvs at man må være i omtrent samme form for å utøve begge sporter... Men det var hvertfall veldig god trening,og kjempegøy Prøv hvertfall,så finner du ut om du liker det eller ikke! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Jeg går på taekwondo da, vi trener en variant som heter tang soo do som ligner på karate. Jeg synes det er veldig morsom trening. Men vi gjør jo en del sparking og slikt så litt må man tåle også. Jeg mener dette er trening for alle, men du bør jo ha en viss interesse for kampsport. Treningen er bra for balansen, du får muskler og bruker muskler som du ikke helt visste du hadde. Anbefaler deg å prøve i alle fall, du kan jo alltids slutte igjen dersom dette ikke er noe for deg.
-Englefjes- Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Er man ikke så godt trent i utgangspunktet, fungerer det absolutt bra for å komme i bedre form. Men har man et godt utgangspunkt, er det stor sjanse for at man blir i dårligere form. Tradisjonelle kampsporter lider generelt under at de som instruerer ikke er spesielt oppegående i moderne treningslære. De kan fint lite om hvilke pulssoner man bør trene i for å optimalisere kondisjonen for f.eks kamp, kunnskapen om hvilken type styrketrening som vil gjøre deg til en bedre utøver er omtrent fraværende, og i tillegg er det såpass strengt hierarki at det særdeles ofte ikke tas godt i mot om man stiller spørsmål ved treningsmetoder og -prinsipper. Treningsmetodene utnytter ofte ikke tilgjengelig treningstid spesielt godt mtp å optimalisere formen. Når det er sagt, så varierer jo selvfølgelig dette fra klubb til klubb og fra stilart til stilart. Og kalorier får man brent av, i tillegg til at det er knallbra trening for kjernemuskulaturen. Men er det å komme i form man er ute etter, ville jeg valgt noe annet. Mitt inntrykk er at mer moderne kampsporter har bedre treningsopplegg og gir en mer komplett trening. Endret 28. januar 2010 av -Englefjes-
tineline Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Nå er det jo forskjell på å komme i form/få god trening generelt og å bli en bedre karateutøver. Jeg har selv brukt 10 år av livet mitt på tae kwon do, og syns det var helt super trening! Jeg har fortsatt den grunnstyrken jeg fikk av å trene det 5 dager i uka, selvom jeg sluttet for rundt 7 år siden. Balansen er veldig bra, treffsikkerheten stor og refleksene mine gode. Astmaen min hadde veldig godt av den aerobe og til dels anaerobe (i sparring) treningen vi fikk, og jeg syns personlig at vi fikk nok allsidig trening - noe dynamisk styrketrening, noe statisk (f.eks. i grunnteknikker). Dessverre måtte jeg slutte fordi leddene mine ikke er glad i det, men ellers ville jeg begynt igjen så fort jeg fant en passende klubb. Hvis du syns det høres morsomt ut, bare sett i gang! Husk å gi jernet i spark og slag, selvom det kan føles flaut på hvitt belte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå