Gå til innhold

Skattefradrag for kiropraktor?

Anbefalte innlegg

Gjest Peeachen
Skrevet

hei:)

jeg lurer på om man kan få særfradrag for kiropraktorbehandlinger, jeg er klar over at en får det for akkupunktur behandlinger/homeopat.

Men får man det for kiropraktor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei:)

jeg lurer på om man kan få særfradrag for kiropraktorbehandlinger, jeg er klar over at en får det for akkupunktur behandlinger/homeopat.

Men får man det for kiropraktor?

NEI

Skrevet

Neida, man får IKKE stønad ved homeopati og akupunktur, men man kan få det for behandlings hos kiropraktor. Jeg siterer fra denne siden:

For behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, ortoptist, logoped og audiopedagog er det et vilkår for stønad at pasienten er henvist fra lege og at behandlingen må være av vesentlig betydning for pasientens sykdom og/eller funksjonsevne. Det er gitt nærmere forskrifter med grenser for omfanget av den stønad som gis.
Gjest peeachen
Skrevet

vel JEG VET at en får særfradrag fra akkupunktur/homeopati, så den er grei, det tar jeg ikke så tung hva dere mener om det;)

Men takk for siden pingting:)

Skrevet
vel JEG VET at en får særfradrag fra akkupunktur/homeopati, så den er grei, det tar jeg ikke så tung hva dere mener om det;)

Men takk for siden pingting:)

Jeg beklager, peachen, men dette er rett og slett feil. Pingting har rett.

Om du kjenner noen som har fått særfradrag for sykdomsutifter for dette, så er det rett og slett på feil grunnlag - og det forekommer jo.

Kiropraktor kan man imidlertid få fradrag for, dersom de andre vilkårene i skatteloven paragraf 6-83 foreligger.

Skrevet (endret)

Er stønad og særfradrag det samme, forresten? Uansett ser det ut til å være relevant det jeg linket til. Jeg fant dette på nettsiden til MS-forbundet (om skattefradrag)

Det er også en forutsetning at behandlingen er foretatt innenfor norsk helsevesen - for eksempel hos lege, fysioterapeut, kiropraktor eller psykolog. Det kan også gis fradrag for behandling utenfor norsk helsevesen, men da må følgende vilkår være oppfylt:

1. Tilsvarende behandling, pleie eller opphold kan ikke tilbys av det offentlige helsevesen.

2. Det oppsøkte tilbudet må anses som faglig forsvarlig. Dette betyr at en ikke får fradrag for utgifter til behandling som anses som eksperimentell eller utprøvende. Med dette menes udokumentert behandling hvor virkning, risiko og bivirkninger er ukjent.

Behandling hos kiropraktor, homøopat og akupunktør blir av helsemyndighetene ofte ansett som IKKE faglig forsvarlig. Derfor vil krav om slike fradrag bli avvist av enkelte ligningskontor, da det pr. dags dato er ulik praksis blant ligningskontorene.

Virker nesten som om det er ulike praksiser ute og går her...? Jeg var innom endel ulike sider som sa noe á la dette, men jeg fant ikke et eneste sted som sa at du FÅR støtte.

Det som uansett er mest aktuelt her er lovverket, ikke hva en masse nettsider mener. I Folketrygdloven står det følgende:

§ 5-3. Utgiftstak for egenandeler

Stortinget fastsetter et egenandelstak 1, som er det høyeste samlede beløp et medlem skal betale i godkjente egenandeler i løpet av et kalenderår for følgende helsetjenester:

a) legehjelp

b) psykologhjelp

c) viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr

d) reiseutgifter, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 5-5 nr. 4

e) radiologisk undersøkelse og behandling

f) laboratorieprøver

g) helsehjelp som utføres poliklinisk

Stortinget fastsetter i tillegg et egenandelstak 2, som er det høyeste samlede beløp et medlem skal betale i godkjente egenandeler i løpet av et kalenderår for følgende helsetjenester:

a) tannlegehjelp

b) fysioterapi

c) opphold ved opptreningsinstitusjoner og andre private rehabiliteringsinstitusjoner som har driftsavtale med regionalt helseforetak

d) behandlingsreiser til utlandet (klimareiser).

Det er vel her alternativ behandling faller ut, da den (som referert til i sitatet fra MS-foreningen) ikke går under noen av disse punktene.

Videre står det i Skatteloven:

§ 6-83. Særfradrag for usedvanlig store kostnader ved sykdom

(1) Skattyter som i inntektsåret har hatt usedvanlig store kostnader på grunn av egen eller forsørget persons sykdom eller annen varig svakhet, gis særfradrag i alminnelig inntekt så langt kostnadene kan dokumenteres og minst utgjør 9.180 kroner. Kravet til minste kostnads- og fradragsnivå gjelder ikke tilsynskostnader på grunn av forsørget barns sykdom eller annen varig svakhet.

(2) Kostnader ved behandling, pleie eller opphold i institusjon eller hos privatpraktiserende helsepersonell utenfor offentlig norsk helse- og sosialvesen, gir bare rett til særfradrag dersom tilsvarende behandling, pleie eller opphold ikke tilbys av offentlig norsk helse- og sosialvesen og helsemyndighetene vurderer det oppsøkte helsetilbud som faglig forsvarlig. Departementet avgjør om vilkårene i dette ledd er oppfylt i det enkelte tilfelle og kan bestemme hva som skal regnes som offentlig helsevesen.

Det er også litt mer informasjon her (inkludert litt om hvilke kiropraktorer som gir grunnlag for støtte, det står nederst på siden!).

Endret av Pingting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...