Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg tjener 510 000 brutto. Innslagspunktet for toppskatt er vel 470 000? Jeg lurer på følgende: Hvor mye vil jeg tjene dersom jeg jobber 90, 80 eller 75%? "Lønner" det seg å tjene like oppunder innslagspunktet for toppskatt? (ps: den egentlige årsaken til at jeg vil jobbe kortere dager, er omsorg for barn:))
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Innslagspunktet for toppskatt er 456.000 hvis jeg husker riktig. Uansett; dersom du ikke har spesielle forutsetninger vil det ikke lønne seg å jobbe mindre. Forenklet er skattesystemet slik: 7,8% trygdeavgift på 510.000 + 28% skatt på 510.000 fratrukket alle fradrag + 9% toppskatt på lønn som overstiger kr 456.000 Dette betyr at for hver ekstra krone du tjener over 456.000 betaler du 7,8+28+9 prosent skatt = 44,8% skatt. Altså sitter du igjen med 0,552 kr av hver ekstra krone du tjener over 456.000. Ekspertene får korrigere meg om jeg tar feil.. og det fins naturligvis unntak. :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 dersom du ikke har spesielle forutsetninger vil det ikke lønne seg å jobbe mindre. Hva mener du med spesielle forutsetninger?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Hva mener du med spesielle forutsetninger? Tja.. hvis du for eksempel er deltaker i et DA = Delt ansvar tror jeg det blir annerledes. Advokatbyråer er gjerne orgnanisert som DA i stedet for AS. Det samme gjelder gjerne ved et ANS = Ansvarlig selskap og for selvstendig næringsdrivende.
Gjest Gjest_gerd_* Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Jeg tjener 510 000 brutto. Innslagspunktet for toppskatt er vel 470 000? Jeg lurer på følgende: Hvor mye vil jeg tjene dersom jeg jobber 90, 80 eller 75%? "Lønner" det seg å tjene like oppunder innslagspunktet for toppskatt? (ps: den egentlige årsaken til at jeg vil jobbe kortere dager, er omsorg for barn:)) du sitter igjen med ca 55% av alt du betaler toppskatt av. om det lønner seg avhenger av hva det koster deg å jobbe. Dersom du må ha ekstra barenvakt eller får andre kostnader ved å jobbe mer enn toppskattgrensa, kan det hende det ikek lønner seg. Skatt vil aldri alene gjøre det ulønnsomt å jobbe. men, dersom kostnadene ved å bruke litt mer tid på jobb stiger så kan det hende det ikke er nok å ha 55% igjen etter skatt.
Kosemose Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 Enig med over. Du kan jo også tenke over om du kan droppe vaskehjelpen og vaske selv hvis du går ned, osv. En ting som taler mot å gå ned i stilling er pensjonspoeng og det faktum at godt betalte stillinger ofte er slik at man får mindre betalt for samme ansvar og oppgavemengde hvis man går ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå