Gå til innhold

Skade på leilighet, må flytte ut, hvilke krav har jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en vannlekasje (kom fra leiligheten over meg) som skadet gipsen i taket mitt. Taket må rives og leiligheten blir ubeboelig i en periode. Jeg lurer litt på hvilke krav jeg har ifb. med dette?

Forsikringsselskapet (IF) sa at de ville finne en markedpris på hva det vil koste meg å leie en leilighet i samme område for den aktuelle perioden (ca 1 uke). Å leie en leilighet i en uke er helt håpløst.

Enten må jeg booke inn på hotell eller må jeg skaffe noe motell lignende greier. Jeg lurer på om IF kan gjøre dette.

Altså hvilke krav har jeg?

Jeg kan jo ikke noe for at skaden skjer, det er ikke min skyld at naboen over meg hadde ett bad som ikke var tett. Skal jeg lide noen slags form for tap for dette?

If sa at jeg ikke ville få dekt ev. det som skulle bli over markedspris på leiligheten (vil anta ca 300-400 pr døgn). For at jeg skulle få dekt det måtte jeg ha innboforsikring, men dette var det for sent å tegne nå som skaden hadde skjedd.

Fortsetter under...

Hvis du ikke har forsikring så er det da litt naivt å tro at du skal få dekket noe særlig, er det ikke?

Jeg glemte å skrive at jeg bor i ett leilighetskompleks, bygården har jo en forsikring på samtlige leiligheter som er ink. i fellesleien.

Beklager, burde nevnt dette i første post.

Jeg glemte å skrive at jeg bor i ett leilighetskompleks, bygården har jo en forsikring på samtlige leiligheter som er ink. i fellesleien.

Men du MÅ da ha en innboforsikring i tillegg! Dette burde være almennkunnskap. Innboforsikring vil gjelde for eiendeler og inventar. Dersom du blir utsatt for innbrudd eller brann, vil du ikke få dekket noe som helst av dine ting og eiendeler gjennom bygningsforsikringen.

• Liker 1
Gjest SmallTalk

Om du ikke har hatt innboforsikring før, så håper jeg virkelig at du skaffer deg det nå. Du synes det er dyrt å måtte bo på hotell noen dager, tenk da på hvor dyrt det hadde blitt om du i tillegg hadde måttet bytte ut alle eiendelene dine for egne penger!

Annonse

Poenget er vel at det er en ANNEN leieboers skade som gjør at ts må flytte ut. Er det da ikke hans forsikring som skal dekke opphold?

Så hvis en annen har glemt stearinlyset og fått hele bygården til å brenne ned, skal alle som bor der gå under hans forsikring? (= naturligvis ikke)

Om du ikke har hatt innboforsikring før, så håper jeg virkelig at du skaffer deg det nå. Du synes det er dyrt å måtte bo på hotell noen dager, tenk da på hvor dyrt det hadde blitt om du i tillegg hadde måttet bytte ut alle eiendelene dine for egne penger!

:Nikke: Innboforsikring er noe som alle må ha. Den skal dekke alle eiendelene dine i tillegg til at den også dekker leieutgifter for annen bolig hvis din egen bolig blir ubeboelig en periode.

Jeg har fått en vannlekasje (kom fra leiligheten over meg) som skadet gipsen i taket mitt. Taket må rives og leiligheten blir ubeboelig i en periode. Jeg lurer litt på hvilke krav jeg har ifb. med dette?

Forsikringsselskapet (IF) sa at de ville finne en markedpris på hva det vil koste meg å leie en leilighet i samme område for den aktuelle perioden (ca 1 uke). Å leie en leilighet i en uke er helt håpløst.

Enten må jeg booke inn på hotell eller må jeg skaffe noe motell lignende greier. Jeg lurer på om IF kan gjøre dette.

Altså hvilke krav har jeg?

Jeg kan jo ikke noe for at skaden skjer, det er ikke min skyld at naboen over meg hadde ett bad som ikke var tett. Skal jeg lide noen slags form for tap for dette?

If sa at jeg ikke ville få dekt ev. det som skulle bli over markedspris på leiligheten (vil anta ca 300-400 pr døgn). For at jeg skulle få dekt det måtte jeg ha innboforsikring, men dette var det for sent å tegne nå som skaden hadde skjedd.

Du liker tydeligvis risikosport. Å bo uten forsikring er risikosport. Hva om det brant inne i leiligheten din? alle dine klær og eiendeler ble ødelagt?

Er leiligheten ubeboelig pga et tak? jeg har selv måttet fjerne og få lagt nye tak i hus,mens jeg bodde der. jeg var ikke alene heller,men med barn.

Jeg ryddet unna hvert rom etterhvert som de tok det.

Slike forsikringer dekker aldri innboforsikring

Gjest huskyyy

Fra trådstarter:

"Du liker tydeligvis risikosport. Å bo uten forsikring er risikosport. Hva om det brant inne i leiligheten din? alle dine klær og eiendeler ble ødelagt?

Er leiligheten ubeboelig pga et tak? jeg har selv måttet fjerne og få lagt nye tak i hus,mens jeg bodde der. jeg var ikke alene heller,men med barn.

Jeg ryddet unna hvert rom etterhvert som de tok det. "

Takk for ett meget relevant svar ! :P Leiligheten har ingen adskilte rom. Mener du jeg skal bo på badet i en ukes tid da? Tror ikke det.. Jeg har spurt flere rådgivingsselskaper og kan komme tilbake med svaret jeg får derfra hvis det interesserer noen.

Annonse

Takk for ett meget relevant svar ! :P Leiligheten har ingen adskilte rom. Mener du jeg skal bo på badet i en ukes tid da? Tror ikke det.. Jeg har spurt flere rådgivingsselskaper og kan komme tilbake med svaret jeg får derfra hvis det interesserer noen.

Ja absolutt, hva sier de?

Jeg vet det er for sent, men tegn innboforsikring med en gang! Du skal jo bo der senere også! Og mens du er i siget, så bestiller du reiseforsikring også. Hvis du bor et sted uten innboforsikring, så mistenker jeg at du drar på tur uten reiseforsikring også. Det kan fort bli dyrt!

Annonse
  • 1 år senere...
Gjest husky

I tilfelle noen søker opp denne tråden senere så løste jeg den ved følgende:

Leide hotellrom for 500 kr natten i Oslo, i tillegg dekte "husforsikringen" ca 400 kr natten. Hadde jeg hatt innboforsikring og brukt den ville jeg tapt på det pga. egenandelen. Totalt tapte jeg bare 500 kr på å ta det selv.

Har nå tegnet innboforsikring, koster veldig lite og fikk bedre rente på lånet i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...