Gå til innhold

søke jobb mens man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

jeg har flyttet til min samboers hjemsted, og er nå jemme med lillegutt på 1/2 år. Før vi flyttet til hjemstedet hans, sa jeg opp den gamle jobben min.

Om 3 måneder skal samboeren min ta de siste 3 månedene av permisjonen på 1 år. Imidlertid prøver vi nå å få et barn til. Planen er å bli gravid så fort som mulig. Men jeg har tenkt å søke jobber nå, slik at jeg har en jobb å gå til når min del av permisjonen er ferdig.

Er det riktig av meg å unnlate å fortelle til arbeidsgiver at jeg er gravid, eller prøver å bli det ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Å ansette en kvinne i fruktbar alder er det samme som å ansette en som sannsynligvis vil komme til å gå ut i permisjon.

En potensiell arbeidsgiver kan ikke (med loven i hånd, mange gjør det vel sikkert allikevel) _ikke_ ansette deg pga din "gravidstatus"

Skrevet
Å ansette en kvinne i fruktbar alder er det samme som å ansette en som sannsynligvis vil komme til å gå ut i permisjon.

En potensiell arbeidsgiver kan ikke (med loven i hånd, mange gjør det vel sikkert allikevel) _ikke_ ansette deg pga din "gravidstatus"

Vel... om man faktisk ER gravid og får spørsmål om det så syns jeg at det blir litt drøyt å lyve. Om man skulle bli gravid rett etter ansettelse er jo en annen sak... :sjenert:

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Lyve synes jeg ikke man skal gjøre, for man må vise lojalitet også ovenfor en potensiell arbeidsgiver.

Men strengt tatt har ikke arbeidsgiver lov til å stille spørsmål rundt potensielle graviditeter.

Skrevet

De kan stille spørsmålet, men de kan ikke vektlegge svaret -og hva er da vitsen med å stille spørsmålet. Jeg har aldri fått spørsmålet selv, og tror ikke det er særlig vanlig å få det heller. Og nei, man trenger ikke å uoppfordret fortelle det, selv om mange ønsker å gjøre det for å spille med "åpne kort".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...