Hårek Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg er en fersk tedrikker, i hvert fall i forhold til te i løsvekt. Vanligvis lager jeg te kun til meg selv, da bruker jeg en tesil som det her, noe som jeg funker fint. Men jeg trenger en løsning for å lage te til flere, altså en hel kanne. Kan noen anbefale meg noe? Må fungere godt og være pent å se på.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes Bodums Assam-tekanne er veldig fin, tror den finnes i ulike varianter også (en med plasthåndtak og plastsil inni, den jeg har har glasshåndtak og metallsil). Jeg kjøpte min for halv pris på Glasmagasinet nylig.
Betina Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 (endret) Jeg har Eva Solo sin: http://www.bach-firmagaver.dk/grxeva/tea_01.jpg Syns den holder fint på varmen og ganske kul og se på. Endret 27. januar 2010 av Betina
Nausicaä Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Vi har en presskanne fra ikea. Den er billig og, ok om man skal helle ut alt på en gang. Vannet har kontakt med tebladene hele tiden, så teen blir sterkere og sterkere etter hvert. Pluss for at glasskolben kan taes av og vaskes i maskin. Har hørt at de dyrere presskannene, Bodum feks., isolerer teen fra vannet etter at man har presset. Slike som denne kan vel også vere ok?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Jeg anbefaler å enten kjøpe en isolert tebrygger, eller en god gammeldags keramikk-tekanne. Begge disse holder på varmen, noe en tekanne i glass uten "frakk" ikke gjør. Selv bruker jeg en helt vanlig tekanne som jeg forvarmer med varmt vann før jeg brygger te i den. I det siste har jeg begynt å bruke engangs tefilter, funker bra og er superenkelt, siden jeg ble lei av tekuler som blir ødelagt hele tiden.
tineline Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Jeg bruker en helt vanlig keramikkanne med teklype. Funker som bare det. Hvis du er god til å sy, kan du enkelt sy en te"lue" (som de kaller det i Belgia). Min nåværende tekanne fikk jeg i julegave fra Fretex.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Hvis du ender med å kjøpe keramikkkanne ville jeg hatt teen i et egg e.l, for ofte er silhullene i slike kanner så store at tebladene kommer gjennom (dessuten problemet med at teen trekker for lenge hvis du ikke kan ta ut bladene). Endel slike kanner er kanskje kjedelige utseendemessig, men det finnes sikkert mange fine også, blant annet i ulike finere serviseserier.
Sarhann Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Bruker moccamaster. Kjøpte en genial for noen år siden, med termokanne. Da har jeg egen kanne og filter holder til min elskede te :rødme: og mannen har til sin kaffe. Bare trakte og skru på korken, holder seg varm og god i timevis. (nå drikker jeg vel minst en kanne om dagen, kanskje 1 1/2, mye blir det hvertfall) Elsker moccamaster.
Gjest quilte-rush Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Den gode gamle tesilen fungerer fremdeles. Den som ser ut som en liten sikt og man holder over koppen når man heller. De kommer i ulike utgaver fra ekslusiv design, sølv, stål,porselen, glass, huller, netting, gammeldags, ultra moderne,... Tekanner med finmasket stålinnsats fungerer også veldig bra. De kommer i alt fra keramisk, porselent og glass til metall. De med finmasket stålinnsats gir ruskfri te unasett hvilke te man bruker, de med plast innsat med huller kan gi rusk i teen. Filterposene for te fungerer best om man gjør seg ferdig med dem på kjøkkenet. Ringen som holder posen er hverken vakker eller praktisk ved bordet. Det går greit til te som trekker seg ferdig på noen minutter.
Hårek Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2010 Tusen takk for svar! Ser jeg har mye å velge mellom, det var mye her som falt i smak hos meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå