Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Ja, dette er enda en av disse trådene der dere blir spurt om hjelp til å regne ut kalorier Bare så det er sagt, så er ikke dette for å slanke meg, jeg vil heller gå opp i vekt. Er desverre ganske småspist av meg, så jeg lurer rett og slett på hvor mange kalorier det er i frokosten min/om det er nok næring. Dette er frokosten: - 1 pitabrød - tynt lag med pesto - tynt lag med ekte majones - 2 strimler med stjernebacon - 4 skiver med påleggskyllingfilet (kjøpt på ICA maxi) - 4 skiver agurk - litt ruccola Hva tror dere, er dette en grei frokost?
Glynis Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Tror du vi har kalorier på alt dette i hodet? Vi må slå opp varene og regne på det. Derfor kan jo du selv slå opp varene og regne på det. Det står på pakningene på det meste. Hvis ikke har du matvaretabellen. Og spis grove pitabrød.
Pingting Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Signerer Glynis. Ellers ang. hvorvidt dette er en bra frokost: tja. Om du bruker grovt pitabrød så er det bra, lyst pitabrød er ikke noe særlig. Bacon, majones og pesto har masse kalorier så å spise alle tre til samme frokost synes jeg blir litt vel mye. Og det er litt lite frukt og grønt synes jeg, hva med å bytte ut baconet med noen tomater, litt paprika og et eple?
Wiggins Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Ja, dette er enda en av disse trådene der dere blir spurt om hjelp til å regne ut kalorier Bare så det er sagt, så er ikke dette for å slanke meg, jeg vil heller gå opp i vekt. Er desverre ganske småspist av meg, så jeg lurer rett og slett på hvor mange kalorier det er i frokosten min/om det er nok næring. Dette er frokosten: - 1 pitabrød - tynt lag med pesto - tynt lag med ekte majones - 2 strimler med stjernebacon - 4 skiver med påleggskyllingfilet (kjøpt på ICA maxi) - 4 skiver agurk - litt ruccola Hva tror dere, er dette en grei frokost? Som Glynis sa: Hvorfor tror du andre skal gidde å slå opp dette og regne det ut for deg? På alle produkter som pitabrød, majones osv. som kommer i innpakning skal det stå tabell over næringsinnhold. En slik tabell følger selvsagt ikke meg på grønnsaker eller frukt, da får du bruke www.matvaretabellen.no. Ellers så er det bare folk med virkelig høy BMI (> 30) som bør bedrive kaloritelling. For folk som bare er litt overvektige holder det å bruke sultfølelsen som indikator. Med et slikt måltid som du beskriver her mistenker jeg deg for å være enda en av fullstendig normalvektige jenter, gjerne i nedre område av normalvekten, som har eller begynner å få tendenser til sykelig forhold til mat og energiinnhold. Spis til du er passe mett og kos deg med maten, det er slik det bør være.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Hehe, ikke verst at du, ut fra mitt lille spørsmål, kan fortelle meg hvem jeg er Må nok desverre skuffe angående min påståtte normalvekt - jeg er heller litt undervektig. Og etter mange år med sykdom (nei, ikke spiseforstyrrelser) og intravenøs næring/næringsdrikker har både jeg og magen rett og slett mistet litt forstanden på hva som egentlig er et normalt kosthold, hvor mye man egentlig bør spise (og da særlig for å gå litt opp i vekt). Og ja, dette er i samarbeid med lege, så no worries Forventer selvfølgelig ikke at alle og enhver skal sette seg ned og regne ut næringsinnholdet for meg. Tenkte jeg kunne prøve å spørre likevel, da jeg har sett på både dette og andre forum at det finnes noen sjeler der ute som har mange av disse tingene i hodet (f.eks. hvor mange gram et tynt lag med majones er) og som faktisk liker å hjelpe til med utregninga. Trenger jo ikke det nøyaktige kaloriinnholdet, bare en pekepinn på om det er 100 eller 500 kcal, liksom Det var et grovt pitabrød. Og poenget med både bacon, majones og pesto var å skaffe litt ekstra kalorier. Kan jo alltids slenge på litt tomat for å få det sunnere
Wiggins Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Hehe, ikke verst at du, ut fra mitt lille spørsmål, kan fortelle meg hvem jeg er Må nok desverre skuffe angående min påståtte normalvekt - jeg er heller litt undervektig. Beklager, men det er så mange normalvektige jenter her som synes de bør gå ned i vekt, så jeg klarer ikke å la være å tenke slik når jeg ser et slikt innlegg. Forventer selvfølgelig ikke at alle og enhver skal sette seg ned og regne ut næringsinnholdet for meg. Tenkte jeg kunne prøve å spørre likevel, da jeg har sett på både dette og andre forum at det finnes noen sjeler der ute som har mange av disse tingene i hodet (f.eks. hvor mange gram et tynt lag med majones er) og som faktisk liker å hjelpe til med utregninga. Trenger jo ikke det nøyaktige kaloriinnholdet, bare en pekepinn på om det er 100 eller 500 kcal, liksom Det var et grovt pitabrød. Og poenget med både bacon, majones og pesto var å skaffe litt ekstra kalorier. Kan jo alltids slenge på litt tomat for å få det sunnere Å beregne hvor mange gram majoneslaget er blir veldig vanskelig. Da er det bedre at du på mandagen bestemmer deg for at de følgende 4-5 dagene skal du spise det du typisk gjør på hverdager. Før du begynner å spise, veier du majonestuben, pestoglasset osv. og skriver opp vekten på et ark. Når så perioden er over veier du disse på nytt, og noterer det. Det du har spist er differansen mellom disse. Det blir en mye mer nøyaktig måling. Hvis du så finner ut at du har spist 238 gram majones så ser du i Matvaretabellen at den inneholder 3023 kJ per 100 gram. Kalori er en gammel enhet og ikke en SI-enhet, jeg nekter å bruke den, del på 4,2 hvis du absolutt må ha det i kalorier. :gjeiper: Regnestykket blir da: (3023 kJ / 100 g) * 238 g = 3023 * 2,38 kJ = 7195 kJ Fornøyd nå?
Chanel.No5 Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Hva tror dere, er dette en grei frokost?Om du er undervektig så kunne du godt spist 2 av dette eller en yoghurt og noe frukt i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå