Gå til innhold

Feil hos fabrikk - ekstrakostnad for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig forum, men har en problemstilling jeg ønsker tilbakemeldinger på.

Kort fortalt så har vi kjøpt kjøkken og en i familien som er snekker tok seg fri og kom og hjalp oss med å sette opp kjøkkenet. Det viste seg imidlertid at benkeplaten var for lang fordi fabrikken har kuttet feil. Jeg får ny bankeplate av kjøkkenleverandøren uten ekstra omkostninger, men må naturlig nok vente 1-2 uker på den nye benkeplaten. Problemet er da at han som monterte kjøkkenet ikke har mulighet for å komme tilbake for å montere denne benkeplaten og skjære hull i den til koketoppen. Kjøkkenleverandøren sier at de kan sende sin snekker, men da må jeg betale for dette. Hadde benkeplaten vært riktig lengde hadde jo jeg fått gjort dette ferdig da vi hadde en i familien der.

Er det riktig at jeg skal få en ekstra kostnad fordi fabrikken har kuttet feil lengdee på benkeplaten? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor snekkeren ikke kunne kuttet den til riktig lengde selv?

Det er da fort gjort..

Skrevet

Det er da ikke fabrikken sin oppgave å passe på hvordan dere får satt opp kjøkkenet. De leverer til dere kun kjøkkendelene. Og retter opp feil ifm det.

Skrevet
Vet ikke om dette er riktig forum, men har en problemstilling jeg ønsker tilbakemeldinger på.

Kort fortalt så har vi kjøpt kjøkken og en i familien som er snekker tok seg fri og kom og hjalp oss med å sette opp kjøkkenet. Det viste seg imidlertid at benkeplaten var for lang fordi fabrikken har kuttet feil. Jeg får ny bankeplate av kjøkkenleverandøren uten ekstra omkostninger, men må naturlig nok vente 1-2 uker på den nye benkeplaten. Problemet er da at han som monterte kjøkkenet ikke har mulighet for å komme tilbake for å montere denne benkeplaten og skjære hull i den til koketoppen. Kjøkkenleverandøren sier at de kan sende sin snekker, men da må jeg betale for dette. Hadde benkeplaten vært riktig lengde hadde jo jeg fått gjort dette ferdig da vi hadde en i familien der.

Er det riktig at jeg skal få en ekstra kostnad fordi fabrikken har kuttet feil lengdee på benkeplaten? Hva synes dere?

nei, dette skal ikke du betale. be de som du bestilte av få noen til å montere den. At fabrikken har sendt feil, får de ta på sin kappe. Det er ikke et problem for deg,men for fabrikken

Skrevet
nei, dette skal ikke du betale. be de som du bestilte av få noen til å montere den. At fabrikken har sendt feil, får de ta på sin kappe. Det er ikke et problem for deg,men for fabrikken

TS har jo ikke bestilt kjøkken/benkeplate med montering, kun produktene, ergo retter de opp feilen ved levering av feil produkter, men har ingenting med om/når disse skal monteres.

De ha tilbydd en tjeneste om montering mot betaling, (selvsagt), som TS har takket nei til, da er det ikke mer fabrikken må gjøre.

Det er selvfølgelig surt som f... men om det kun er hullet til koketoppen som må fikses, er det ikke vanskelig å få det til selv om de ikke vil betale noen for dette. De kan jo forklare problemet til fabrikken, men om deres håndtverkere/fabrikk er langt unna, tviler jeg sterkt på at de tilbyr dette gratis.

TS: har du/samboer mulighet til å montere benkeplaten og fikse hullet selv?

Skrevet

Jeg har hatt ett tilsvarende problem, med IKEA. Men da var det at benkeplaten ikke kom til avtalt tid.

Jeg fikk låne en midlertidig benkeplate. Og min montør og rørlegger satte opp denne.

Og når den riktige benkeplaten kom, så sendte IKEA med rørlegger og montør som byttet benkeplate (koblet av/på vann og vask også) kostnadsfritt for meg.

Det var deres feil, og ikke min.

Jeg ville spurt forbrukerrådet om råd.

Skrevet (endret)

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Kan være jeg er helt ute å kjører nå, men det er noe jeg fant fra forbrukerkjøpsloven :fnise:

Endret av sørlandsjente
Skrevet
Skjønner ikke helt hvorfor snekkeren ikke kunne kuttet den til riktig lengde selv?

Det er da fort gjort..

Fordi den måtte lamineres i enden på nytt og det ville ikke blitt like holdbart og bra som om det ble gjort på fabrikk.

Skrevet
De kan jo forklare problemet til fabrikken, men om deres håndtverkere/fabrikk er langt unna, tviler jeg sterkt på at de tilbyr dette gratis.

TS: har du/samboer mulighet til å montere benkeplaten og fikse hullet selv?

Fabrikken er i utlandet så fabrikken som lager benkeplaten kan ikke sende noen gratis. Kjøkkenfirmaet ligger ca 5 min med bil unna så de har ikke så lang vei (og har montører).

Vi har dessverre ikke verktøyet som skal til for å skjære hull i benkeplaten og siden vi aldri har gjort det før hadde jeg unasett vært litt skeptisk til å gjøre det selv

Skrevet (endret)
Jeg har hatt ett tilsvarende problem, med IKEA. Men da var det at benkeplaten ikke kom til avtalt tid.

Jeg fikk låne en midlertidig benkeplate. Og min montør og rørlegger satte opp denne.

Og når den riktige benkeplaten kom, så sendte IKEA med rørlegger og montør som byttet benkeplate (koblet av/på vann og vask også) kostnadsfritt for meg.

Det var deres feil, og ikke min.

Jeg ville spurt forbrukerrådet om råd.

IKEA har jeg inntrykk av at gjør opp for seg når noe går galt. Jeg har også inntrykk av at det ofte er forsinkeler i leveringen av kjøkken fra dem, men de er til gjengjeld rederlige og gir god service når de gjør en feil. Angerer litt på at vi ikke bestilte IKEA faktisk, men de hadde ikke ikke de målene vi ønsket på alle skapene... :sukk:

Takk for din erfaring, jeg har sendt en e-post til forbrukerrådet :)

Endret av ~Minni~
Skrevet
§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Kan være jeg er helt ute å kjører nå, men det er noe jeg fant fra forbrukerkjøpsloven :fnise:

Til tross for at jeg såvist har hatt litt rettslære i studietiden så er ikke tolkningen av lover det jeg er god på, men ut i fra dette ville jeg i alle fall ha tolket det til at de bør komme og gjøre monteringen gratis eller gi meg avslag tilsvarenede det jeg må gi en annen snekker for jobben. Men nå er jeg ingen jurist...

Gjest Stud.jur
Skrevet
Til tross for at jeg såvist har hatt litt rettslære i studietiden så er ikke tolkningen av lover det jeg er god på, men ut i fra dette ville jeg i alle fall ha tolket det til at de bør komme og gjøre monteringen gratis eller gi meg avslag tilsvarenede det jeg må gi en annen snekker for jobben. Men nå er jeg ingen jurist...

Jeg er på god vei til å bli jurist, og vil si meg enig i din tolkning. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...