Gå til innhold

Jogge med vekter rundt ankler og håndedd

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å øke intensitet på joggeturer (lite bakker der jeg jogger) ved å feste vekter på håndledd og ankler? 10 kg på hver ankel, det må man vel merke? Finnes slikt å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 KG?!?!! På hver ankel, dvs 20 - TJUE - KG?!

Nei, det får du ikke tak i, og det er bra, for samtlige sener, ligamenter og ledd ville ha nektet deg å bruke dem etter første økta lell.

Du kan fint stappe en løpesekk eller annen god, tettsittende ryggsekk med noe tungt og så sette i vei, men er du ikke vant til ekstra vekt så begynn i det små, med et par kg maks. Det finnes ankelvekter, jeg har selv noen av Nike sine, og start da med de på 0.5 kg per ekstremitet, for så etter en god tilvenningsperiode øke på til de som veier 1.1 kg (eller er det 1.2?) per ekstremitet, hvis det er nødvendig. Å bruke de synes jeg er kjempekurant, men jeg velger aktivitet med omhu og sørger for at jeg ikke er sår i noen sener eller i ankelleddene.

Å få opp intensiteten er null problem selv om ikke bakkene er der. Kjør bare på med ett drag med høye kneløft, ett drag med spark i rompa, ett drag med sjumilssteg og ett med skikkelig bredt ganglag (som om du skulle ha løpt med en sakkosekk mellom beina). Andre alternativer er froskehopp og hva resten av fantasien kommer opp med. Pulsen din vil gå up and above, samt at du får trent et større repertoar muskelmessig enn ved rett fram jogging/løping. Jeg må tenke utenfor boksen når jeg skal trene intervall (og ikke er på time), for jeg blir fort spøttlei av å gå opp-ned samme bakke/strekning i eininga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ok, takk for gode tips :)

Syns det blir smått pinlig med froskehopp, jeg er jo enslig kvinne og jogger kun i lyset der hvor mennesker ferdes...:)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...