Gå til innhold

Unngå vektoppgang ved røykeslutt - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei alle sammen :goodbye:

jeg er ny her, og kommer vel egentlig med et ganske klassisk spørsmål; hvordan unngå vektoppgang ved røykeslutt?

Jeg er 25 år, røykefri i 2 dager (yey, he he), røyket rundt 10 om dagen, og har røyket i 4 år (begynte på fest selvfølgelig).

Foruten røyken har jeg en sunn livsstil; er slank (163 cm og 54 kg), trener mye (ca 5 ganger i uken), og spiser veldig sunt (unngår alt av sukker, junk osv).

Grunnen til at jeg ikke har sluttet å røyke før nå, er av den enkle og banale grunn at jeg er livredd for å legge på meg.

Har lest at 85 % av alle som slutter legger på seg rundt 4 kg. Dette frister lite da jeg er på en sunn vekt nå, og vet at jeg ikke vil trives med noen ekstra kilo. Derfor vil jeg prøve å unngå dette; ønsker derfor tips til både trening og kosthold (kanskje denne er postet i feil emne da??).

Altså, hva gjør man når man allerede trener mye, spiser sunt og balansert, for å unngå vektoppgang ved røykeslutt?

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med røyekslutt

Ja hva skal du gjøre når du er sunn og sprek? ;) De som slutter å røyke og legger på seg gjør det som regel fordi de begynner å småspise for å kompensere for røyken sin, men for noen så forbedres kroppens evne til å ta opp næring. Kan ikke skjønne det skal være noe problem om du allerede er sunn og frisk og holder deg på den linja.

Flimmerhårene i halsen veier vel ikke 4 kg? :P

Skrevet

Du lar vær å spise istedet for å røyke.

Altså, når du føler røyksuget, ta heller en banan eller et eple enn et stykke sjokoladekake og en melkesjokolade :)

Skrevet

Kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg har også lenge vurdert å kutte røyken helt (røyker ikke sååå mye, men nok til å kategoriseres som "røyker") men jeg er også livredd for vektøkning. 4 kg er faktisk ganske mye.

MEN jeg har nå lest at forbrenningen går ned ca 10% når man slutter å røyke...??! Jeg kan ikke spise stort mindre enn hva jeg gjør, jeg spiser akkurat dagbehovet og jeg trener 3-4 ggr i uka.

Er det noen som faktisk har sluttet UTEN å ha gått opp noe i vekt??

Lykke til TS:-)

Skrevet

Røykekiloene er ikke kiloer som blir værende når man ellers lever et sunt og aktivt liv.

En oksygentank med slanger veier vel omkring fire kilo. Men bevares, så lenge ræva di er smal...

Skrevet
Røykekiloene er ikke kiloer som blir værende når man ellers lever et sunt og aktivt liv.

En oksygentank med slanger veier vel omkring fire kilo. Men bevares, så lenge ræva di er smal...

Jeg SER poenget ditt her, selv om jeg syns det er unnødvendig å poengtere på enn så sarkastisk måte.

Du skjønner det at ræva mi er ikke så smal, og jeg vil ikke at det problemet skal bli enda større... :-/ Jeg er ikke "naturlig slank" og må jobbe ganske hardt for å holde en vekt jeg fornøyd med, så da er det i grunn ganske kjedelig å legge på seg de 4 kilone.

Skrevet
Kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg har også lenge vurdert å kutte røyken helt (røyker ikke sååå mye, men nok til å kategoriseres som "røyker") men jeg er også livredd for vektøkning. 4 kg er faktisk ganske mye.

MEN jeg har nå lest at forbrenningen går ned ca 10% når man slutter å røyke...??! Jeg kan ikke spise stort mindre enn hva jeg gjør, jeg spiser akkurat dagbehovet og jeg trener 3-4 ggr i uka.

Takk for tilbakemelding, godt å høre at det er flere som deler mine bekymringer:) Jeg føler meg jo litt teit for å sitte her og sutre over at man kanskje legger på seg 4 kg. Men jeg er helt enig med deg, jeg skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre, spiser allerede sunt og trener mye. Men, man vinner jo på det i lengden, det vet vi jo alle:)

Jeg har lagt inn en ekstra gåtur på kvelden, demper både røyksuget og gir litt bedre samvittighet i forhold til at forbrenningen går litt ned. Skal komme tilbake til denne tråden om noen måneder, og si hvordan det har gått - kanskje jeg kan være en av de få som ikke legger på seg :fnise:

Skrevet

Du kategoriseres som en røyker uansett hvor ofte/mye du røyker - begreper som "festrøyker" og "jeg kan slutte når jeg vil og begynne når jeg vil-røyker" er egentlig bare en del av selvbedraget.

Arne Astrups påstand om sammenheng mellom røyking og forbrenning legger til grunn at det må røykes 20 sigaretter daglig for å oppnå 10% økning i forbrenningen. Så for TS som røykte 10 om dagen vil jo dette ikke stemme helt.

Dessuten må man ta med i beregningen at kondisjon og ytelsesevne ved trening vil bedres merkbart, og at energinivået i kroppen øker. Jeg merker forskjell nå etter bare en måned som røykfri :) (selv har jeg gått ned 2 kg siden jeg slutta også ;) )

Stå på, TS, om en uke er den fysiske avhengigheten borte vekk, og da kan du virkelig kjenne hvor herlig det er å slippe å tenke på dritten :5:

Skrevet

Jeg har nå vært røykfri i ca 2 mnd, røykte riktig nok ikke så mye før (3-4 røyk om dagen) så det var ikke noe problem å slutte. Jeg har heller ikke hatt noe problem med små spising etter at jeg sluttet og har derfor ikke lagt på meg, annet enn den ene kiloen i julen, men den er borte alt, og kom ikke pga røyke slutt :)

Skrevet
Du kategoriseres som en røyker uansett hvor ofte/mye du røyker - begreper som "festrøyker" og "jeg kan slutte når jeg vil og begynne når jeg vil-røyker" er egentlig bare en del av selvbedraget.

Arne Astrups påstand om sammenheng mellom røyking og forbrenning legger til grunn at det må røykes 20 sigaretter daglig for å oppnå 10% økning i forbrenningen. Så for TS som røykte 10 om dagen vil jo dette ikke stemme helt.

Dessuten må man ta med i beregningen at kondisjon og ytelsesevne ved trening vil bedres merkbart, og at energinivået i kroppen øker. Jeg merker forskjell nå etter bare en måned som røykfri :) (selv har jeg gått ned 2 kg siden jeg slutta også ;) )

Stå på, TS, om en uke er den fysiske avhengigheten borte vekk, og da kan du virkelig kjenne hvor herlig det er å slippe å tenke på dritten :5:

Tusen takk for en herlig oppmuntring, kjenner at jeg ble lettere til sinns med en gang :ler:

Det er allerede deilig å tenke på at jeg hverken smaker eller lukter som et askebeger lenger, og om jeg skulle gå opp noen kilo så er det vel verdt det, heller det enn å dra på en oksygentank som gjesten over så fint påpekte, he he...

Det er alltid godt å få litt perspektiv på ting, og det er godt å høre om andres erfaringer :)

Takker og bukker, jeg er motivert til tusan :)

Skrevet
Det er allerede deilig å tenke på at jeg hverken smaker eller lukter som et askebeger lenger, og om jeg skulle gå opp noen kilo så er det vel verdt det, heller det enn å dra på en oksygentank som gjesten over så fint påpekte, he he...

Helt korrekte tanker dette. De kiloene går du av deg på null komma niks uansett! Tenk på alle godene du gir kroppen ved å slutte å røyke, den tåler garantert noen kilo ekstra en liten periode om det står mellom det og sigaretter :jepp: Bare stå på! Om du føler for litt småsnacks når suget kommer så synes jeg du skal unne deg det, alt i moderate mengder selvfølgelig, tygg tyggis, kjærlighet på pinne hjalp min søster :fnise: De finnes også i sukkerfrie varianter!!

Skrevet

Slutta å røyke da jeg ble gravid jeg, så da hadde jeg ikke merka om det kom ekstra kilo lell :ler:

Skrevet

Jeg sluttet for ca 4 mnd siden, har ikke lagt på meg:) Når jeg sluttet leste jeg en plass at forbrenningen synker med ca 200 kcal om dagen, så hvis du forbrenner 200 kcal mer enn når du røkte (evt spiser 200 kcal mindre) så blir du ikke å gå opp i vekt.

Lykke til :)

Skrevet
Jeg sluttet for ca 4 mnd siden, har ikke lagt på meg:) Når jeg sluttet leste jeg en plass at forbrenningen synker med ca 200 kcal om dagen, så hvis du forbrenner 200 kcal mer enn når du røkte (evt spiser 200 kcal mindre) så blir du ikke å gå opp i vekt.

Lykke til :)

Tror ikke 200 kalorier er ett korrekt tall for alle, forbrenningen synker med ca 10 %, les her;

http://www.kreftforeningen.no/vp/multimedi...n___l_2407a.pdf

En kan kanskje gå en 30 min tur hver dag for å brenne noen kalorier ekstra om en er redd for vektoppgang feks. eller legge inn en treningsdag eller to ekstra i uken.

Skrevet

Jeg var over 40 da jeg sluttet å røyke, og gikk opp ganske mange kilo (15 kanskje). Mye av grunnen til at ejg gikk opp, var nok at jeg ikke var bevisst på det. Jeg erstattet røyk med is og annet som man lett legger på seg av. jeg hadde aldri hatt et vektproblem tidligere, og hadde nok blitt sløv pga det. Alderen spilte nok også inn litt for min del.

Du er mye yngre enn meg, og sikkert i mye mer aktivitet også....så jeg tror nok ikke kiloene kommer så fort krypende på deg.

Selv om jeg gjerne skulle vært de ekstra kiloene foruten, så er de verdt det å slutte å røyke.

Jeg forstår at det ikke er noe ok å gå opp i vekt, men forsøk å vri tankene dine vekk fra det negative ved en eventuell vektoppgang og over på alt det positive ved røykeslutt.

Alt for mange røykere får kreft, og det burde skremme langt flere enn meg til å slutte.

Skrevet
Tror ikke 200 kalorier er ett korrekt tall for alle, forbrenningen synker med ca 10 %, les her;

http://www.kreftforeningen.no/vp/multimedi...n___l_2407a.pdf

En kan kanskje gå en 30 min tur hver dag for å brenne noen kalorier ekstra om en er redd for vektoppgang feks. eller legge inn en treningsdag eller to ekstra i uken.

Helt enig med Lotte her, å legge inn en ekstra gåtur, eller trene en ekstra dag er nok en bedre måte for min del i hvert fall.

Jeg kan ikke kutte så mye ned i forhold til kalorier da jeg spiser veldig sunt. Og for å være helt ærlig så har jeg ikke merket noe søtsug enda, mulig det kommer senere, men jeg har stor tro på at så lenge man er bevisst på kostholdet og treningen, så har man kommet ganske langt allerede. Skulle det komme noen ekstra kilo, så har jeg faktisk ikke vondt av det, og det som sagt verdt det. Tror bare jeg var litt småredd første dagen av røykeslutten. Nå frister det ikke i det hele tatt med en røyk lenger:)

Merker allerede hvor lett på foten jeg var på dagens joggetur - herlig :)

Skrevet
Jeg var over 40 da jeg sluttet å røyke, og gikk opp ganske mange kilo (15 kanskje). Mye av grunnen til at ejg gikk opp, var nok at jeg ikke var bevisst på det. Jeg erstattet røyk med is og annet som man lett legger på seg av. jeg hadde aldri hatt et vektproblem tidligere, og hadde nok blitt sløv pga det. Alderen spilte nok også inn litt for min del.

Du er mye yngre enn meg, og sikkert i mye mer aktivitet også....så jeg tror nok ikke kiloene kommer så fort krypende på deg.

Selv om jeg gjerne skulle vært de ekstra kiloene foruten, så er de verdt det å slutte å røyke.

Jeg forstår at det ikke er noe ok å gå opp i vekt, men forsøk å vri tankene dine vekk fra det negative ved en eventuell vektoppgang og over på alt det positive ved røykeslutt.

Alt for mange røykere får kreft, og det burde skremme langt flere enn meg til å slutte.

Takk for svar:)

Som sagt, jeg trengte nok å få litt perspektiv på ting.

Men jeg tror faktisk at det er en del som tenker at de ikke kan slutte å røyke nettopp fordi de ikke har lyst på de ekstra kiloene som ofte følger med. Og jeg må nok innrømme at jeg følte meg rimelig teit som sutret over dette, når alternativet er å fortsette å røyke og holde vekten, og risikere kreft, hjerte- og karsykdommer og lignenede.

Min mor sluttet å røyke for noen år siden, og tør i dag å si at det ikke var bilder av svarte lunger eller klare meldinger på pakkene om at "Røyking dreper", som skremte henne. Det var en artikkel om hvordan huden eldes raskt på røykere som gjorde utslaget på henne :gjeiper:

Jeg nyter i hvert fall min nye tilværelse som røykfri, og er ikke lenger redd for et par kilo ekstra, man vinner så mye mer, og det er jo utrolig at jeg ikke har innsett dette før nå! :fnise:

• 1 måned senere...
Skrevet

Tar opp igjen denne, har nå vært røykfri i 2 måneder! :):)

Foreløpig har vekten faktisk gått ned og ikke opp! Det er bare snakk om en kilo, men det viktigste for meg var egentlig å drepe myten om at man legger på seg av å slutte å røyke.

Nå var jeg ganske godt trent fra før av, og hadde muligens en fordel der. Jeg la inn en ekstra gåtur på kvelden, rundt 4 km, den første uka, bare for å tenke på noe annet. Men etter den uka var nikotinsuget så godt som borte, og jeg sluttet etterhvert med turene, fortsatte heller og trene normalt og få i meg de kaloriene jeg pleier.

Det å slutte var mye enklere enn jeg hadde trodd. Jeg var ifølge mine venner noe mindre sprudlende den første uka, men deretter gikk det bare bedre og bedre.

Folk er jo forskjellige, noen trenger et substitutt når røyken tas bort, noen får et større søtsug osv. Men jeg vil likevel påstå at det fint går an å slutte uten å legge på seg.

Vi får se hva jeg sier om 2 nye måneder da, men jeg er ikke bekymret; skulle det komme noen kilo ekstra så er det verdt det; jeg vil aldri ta så mye som ett trekk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...