Gå til innhold

kornsnok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som driver med reptiler. Jeg er hybelvertinne for et par kornsnoker for tiden. Når de kom hit var det jevnt møkkete, kaldt og lite strø i terrariet. Og de lå konsekvent gjemt under vannskål.

Nå har vi vasket, renset, byttet ut en del ting, sørget for mer varme, mer mat, mye strø! Flere krinkelkroker, gjemmesteder, bladverk osv. Følgelig har de vokst og er ganske mye i bevegelse om dagen. Først ligger de her og så der, eller kveilet opp i en krok og glor på oss. Den ene er lett å håndtere, den andre er sky. Vi håndterer ikke for morro skyld, bare når det er nødvendig for stell.

Vi endringen i adferd si det samme som øket trivsel? Altså har vi gjort noe riktig? Jeg eier dem ikke, men eier har en livssituasjon per i dag som tilsier at de får være her. Jeg vil overta dem dersom de ikke kan reise hjem igjen. Men da vil jeg ha større "hus" til dem. Hvor stort bør det være for at dyret skal ha det bra?

Skrevet

Jeg har ikke peiling på reptiler som kjæledyr, men økt aktivitet vil jo skyldes at de har mer energi :) Reptiler er vekselvarme, så lav temperatur vil automatisk gi lavere aktivitetsnivå, samtidig høres jo alle tingene du har ordnet med ut til å bidra til et bedre miljø for dem og bidrar sikkert også til at de er mer aktive. Hvor stort terrarium de bør ha vet jeg ikke, du får sikkert bedre svar av andre, men jo større jo bedre (men da bør vel lysrør o.l tilpasses størrelsen).

Skrevet

Takk for svar! :)

Håper flere har noen innspill?

Gjest CamStatic
Skrevet

Heihei,

koselig å høre at de er hos mennesker som vil dem godt.

Endret atferd kan bety så mangt.. og det kan både være positivt og negativt.

Hvis dere har endret på mye i terrariet, så la dem få ro og fred i 7-10 dager. De må venne seg til nytt hjem. Slanger er sky dyr, og de liker ofte ikke forandringer, selv om det i dette tilfelle sikkert var til det bedre. Men bare gi dem noen dager, så vil de nok sette pris på nytt og renere hjem. :)

Også tenke litt på at slanger er ikke sosiale. Derfor kan de også bli stresset hvis de bor fler i samme terrarium. Da er det viktig at det er et stort terrarium, med MYE gjemmesteder. Slanger som eventuelt ligger sammen betyr ikke at de setter pris på hverandres selskap, men heller det at de kjemper litt for "den beste" plassen i terrariet.

Slanger som vandrer hvileløst frem og tilbake er en stresset slange. Stress er ikke bra for noen reptiler over lenger tid, og gjør dem mer utsatt for sykdommer.

En rolig slange er en lykkelig slange. Men noen er uansett mer aktive enn andre, selv når de trives fint. Gjerne om kvelden og utover natten så blir de fleste slanger mer "Modige" og titter mer frem.

Du trenger ikke å uroe deg for at du håndterer dem for mye - du kan godt ha dem ute av terrariet hver dag eller annenhver dag i 10 minutter om gangen. De trenger også litt av den ekstra mosjonen, samt at de blir tryggere på det å bli håndtert av mennesker. Men så klart - hvis slangene bare prøver å stikke av og virker enormt stresset, så setter du dem tilbake igjen.

Kan også være viktig å nevne at rett før, under og opptil 1 dag etter de har fått mat, så skal de ha 100% ro. Ikke håndter en slange som nettopp har spist.

Om det skulle være noe mer, så er det bare å spørre.

Gjest CamStatic
Skrevet

Åja, så spurte du litt om hvor stort terrarium.

vel.. hvor stort går dem i nå? Hvor mange cm? Ta frem målebånd og mål. :)

Ellers vil jeg vel kanskje si at et terrarium på minst 100cm x 50cm bredt og 50cm høyt vil være passende for to kornsnoker. For en kornsnok så kan man kutte ned litt på lengde.

du kan gjerne sette inn masse greiner og kvister fra naturen som de kan klatre på. Dette vil de like godt. :)

Skrevet
du kan gjerne sette inn masse greiner og kvister fra naturen som de kan klatre på. Dette vil de like godt. :)

Ja, men pass på i sommermnånedene. Da kan norske småkryp som er gjemt i barken faktisk skade slangen! Nå i vintermånedene er disse "krypene" i dvale, men kan våkne raskt opp i ett terarrie pga varmen. Anbefaler derfor å desinfsere i glovarmt vann før bruk av grener og kvister.

Gjest CamStatic
Skrevet
Ja, men pass på i sommermnånedene. Da kan norske småkryp som er gjemt i barken faktisk skade slangen! Nå i vintermånedene er disse "krypene" i dvale, men kan våkne raskt opp i ett terarrie pga varmen. Anbefaler derfor å desinfsere i glovarmt vann før bruk av grener og kvister.

det er ytterst liten sjanse for at dette vil skje. Flere jeg kjenner i hobbyen, inkludert meg selv, har hentet ting fra naturen og inn i terrarier i årevis uten å ha noensinne kommet over noen slike problemer.

Faktisk, så er det mange som velger å ha nedbrytere i sine terrarier, fordi de fjerner all naturlig søppel.

Skrevet
det er ytterst liten sjanse for at dette vil skje. Flere jeg kjenner i hobbyen, inkludert meg selv, har hentet ting fra naturen og inn i terrarier i årevis uten å ha noensinne kommet over noen slike problemer.

Faktisk, så er det mange som velger å ha nedbrytere i sine terrarier, fordi de fjerner all naturlig søppel.

Lærer stadig noe nytt :) Jeg har til nå bare hørt skrekkhistoriene om infeksjoner og skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...