Gjest TS Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Hei! Vi har funnet et hus, det har ligget ute lenge. Vi har en bolig allerede som vi må selge før vi får kjøpt noe annet, fordi vi har ikke nok sikkerhet til å få mellomfinansiering (og som kan være kausjonist for et såpass stort beløp). Vi har fått klarsignal på at vi kan få lånet til den nye boligen etter at boligen vår er solgt, så vi regnet bare med at vi måtte selge, og håpe på at huset fortsatt lå ute når vår bolig er solgt for så å evt. legge inn bud da. Men i dag ringte megleren som skal selge boligen vi ønsker, og sa at vi kunne legge inn bud med forbehold om finansiering? (han vet at vi må selge boligen først). Er dette mulig da? Trodde "med forbehold om finansiering" var at man ikke hadde vært og snakket med banken om finansiering ennå? Kan jo være at det tar lang tid for oss å få solgt. Megler mente selger ville vurdere det i og med at boligen har ligget ute så lenge, men jeg syns det høres ut som en rar måte å gjøre det på.
Virreliten Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 "Med forbehold om salg av egen bolig" kaller jeg det. Hvilket som regel blir avvist av selger. Har tatt slike forbehold selv, tør ikke annet. Men har banken bare sagt ja, eller har det fått skriftlig lånetilsagn? Hvis ikke ville jeg sørget for det før jeg la inn bud uten forbehold om finansiering også.
Gjest fisk Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Hei! Vi har funnet et hus, det har ligget ute lenge. Vi har en bolig allerede som vi må selge før vi får kjøpt noe annet, fordi vi har ikke nok sikkerhet til å få mellomfinansiering (og som kan være kausjonist for et såpass stort beløp). Vi har fått klarsignal på at vi kan få lånet til den nye boligen etter at boligen vår er solgt, så vi regnet bare med at vi måtte selge, og håpe på at huset fortsatt lå ute når vår bolig er solgt for så å evt. legge inn bud da. Men i dag ringte megleren som skal selge boligen vi ønsker, og sa at vi kunne legge inn bud med forbehold om finansiering? (han vet at vi må selge boligen først). Er dette mulig da? Trodde "med forbehold om finansiering" var at man ikke hadde vært og snakket med banken om finansiering ennå? Kan jo være at det tar lang tid for oss å få solgt. Megler mente selger ville vurdere det i og med at boligen har ligget ute så lenge, men jeg syns det høres ut som en rar måte å gjøre det på. Når dere skal by på en bolig og selger skriver/sier "med forbehold om finansiering" vil dette si at dere må ha penger til å betale den summen dere byr, (noe dere ikke har per dags dato pga dere må selge huset først.) Selger vil unngå folk som byr uten å vite om de kan betale, dere vet jo at dere kan dette, men først når deres nåværende bolig blir solgt. Mange får et problem med en mellomperiode, f.eks der de må betale leie en tid ekstra selv om de har har flyttet, fordi opsigelsestiden ikke er gått ut, eller her at dere må betale på 2 huslån, om huset deres ikke blir solgt umiddelbart/samtidig som kjøp av det andre. Dessverre er det jo slik at dere ikke her får lån til det nye før dere får kapital fra salget av det andre. Det dere kan gjøre er å sjekke hva selger har satt som overtagelsesdato, eller avtale at dere skal får kjøpe huset om dere får solgt deres i løpet av 3 mnd f.eks, om de går med på dette. Siden det har vært til salgs så lenge kan det jo hende de går med på dette, for alt du vet kan de sitte i samme situasjon som dere selv,- at de ikke kan kjøpe det/der de ønsker før de har fått solgt boligen sin. Hvis ikke kan dere jo spørre om en avtale i banken som gir dere lån, med forbehold at pengene dere får inn fra salget av egen bolig går rett inn på det nye lånet, og evt. betaler avdragene på lånet dere har nå på etterskudd om dere ikke har råd til å betale på 2 huslån i den tiden det tar å få solgt egen bolig.
zuperduper Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Dere bør nok da skrive "forbehold om salg av egen bolig" og ikke "forbehold om finansiering". Personlig så ville jeg nok ikke solgt til en slik kjøper. Men om huset har vært til salgs lenge osv... hvem vet hva de som skal selge vil godta..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå