Gå til innhold

Er det egentlig særlig trim i å gå tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått minimum en time daglig 4 - 5 dager i uken i et halvt år, men ikke gått ned i vekt likevel....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo komme an på hvor mange kalorier du får i deg i forhold til hvor mye du forbrenner. Kalorier inn, minus kalorier ut.

Personlig må jeg vel innrømme at jeg aldri hadde gått ned noe av å gå tur. Hvis det da ikke er skikkelig power-walk som får opp pulsen en del, og over lang strekning. Men likevel...

Jo hardere trening du gjør, jo bedre resultater vil du også se raskt.

Skrevet

Jeg får god effekt av å gå, men stort sett går jeg da i høyt tempo og bruker kroppen bevisst, mer som powerwalk.

Men bare rask gange ser jeg også forskjell på når jeg gjør og ikke, ikke så mye på vekta, men jeg ser det på kroppen. Men nå skal det nevnes at min gange er i tillegg til x antall timer annen trening a 5 dager i uka.

Skrevet

Kommer an på tempo, terreng og slikt, og det er sunt å bevege seg, men å gå tur vil ikke være det samme som en treningsøkt. Å bevege seg og gå tur er bedre enn å ikke gå tur.

Kanskje du kan sette opp tempoet, slik at du blir svett?

Ev. må du spise slik at du får i deg færre kcalorier, og fortsette med lik mengde mosjon.

Et annet alternativ er å trene f.eks. på treningssenter. Allier deg med en venninne og avtal treningstider. Gruppetimer og spinningtimer utnytter ofte treningstiden svært godt. Styrketrening er like bra som kondisjonstrening, da styrketrening gir deg større muskler som igjen forbrenner mer energi.

Skrevet

Passer du på hva du spiser? Mange går i fella at de tenker "nå var jeg flink til å trene/gå tur, så nå kan jeg unne meg noe ekstra godt" - vips, så går vinningen opp i spinningen. Vær bevisst på hva du spiser etter turene dine, og prøv å øke intensiteten din - det er stor forskjell på en times luffetur i parken og en times tur opp en fjelltopp! Du bør blir god og varm og kjenne at pulsen din øker for å ha noen effekt.

Skrevet
Kommer an på tempo, terreng og slikt, og det er sunt å bevege seg, men å gå tur vil ikke være det samme som en treningsøkt. Å bevege seg og gå tur er bedre enn å ikke gå tur.

Kanskje du kan sette opp tempoet, slik at du blir svett?

Nei, det kommer ikke an på tempoet. Man forbrenner like mye energi om man går 5 km som om man løper så fort man kan, men effekten, altså energiforbruk per tid, er selvsagt forskjellig. Hvis hun derimot jogger en time framfor å gå en time vil hun selvsagt bruke mer energi.

Det er kanskje lettere å tenke seg hvis vi tenker oss at vi sykler på ergometersykkel. Jeg tråkker slik at effektmåleren står på 300 W, du tråkker slik at effektmåleren står på 150 W. Siden effekt er definert som arbeid per tid får den benevningen J/s, altså joule per sekund. J er SI-enheten for energi. Energi er definert som kraft ganger vei. Kraft igjen er masse ganger akselrasjon, og akselrasjon er fartsøkning per tid. Dermed blir

Arbeid = Kraft x vei = masse x akselrasjon x vei

Setter inn SI-enheter:

J = kg x (m/s)/s x m, der m står for meter og s for sekund. Dermed er joule enkelt å bruke når vi regner på energiforbruk, skal vi ha det i kalorier må vi inn med faktoren 4,2, siden 1 cal = 4,2 J.

Så til poenget: Hvis jeg sykler i en halvtime, altså 1800 sekunder, med en effekt på 300 W, kan vi finne arbeidet jeg har gjort. Arbeid benevnes med W, for "work", dette er også forkortelsen for watt, men slik er det engang i fysikken. P står for "power", det vi på norsk kaller effekt.

P = W/t, altså effekt = arbeid / tid.

Da blir

W = P x t

W = 300 W x 1800 s = 540 000 J = 540 kJ.

Hvis du yter 150 i én time blir regnestykket slik:

W = 150 W x 3600 s = 540 000 J = 540 kJ, altså samme energiforbruk selv om du har holdt på dobbelt så lenge.

Derimot vil ikke trådstarter få særlig bedre kondisjon av å gå turer, skal man få merkbart bedre kondisjon må man få opp pulsen. Ikke slik at man får blodsmak i munnen, folk som er mer eller mindre utrente bør ligge på 60-70% av makspulsen til å begynne med.

Nok en gang, det er ikke hvor hard trening trådstarter driver med som avgjør om hun går ned i vekt, men hvor stort arbeid hun gjør.

Den vekten du har til enhvert tid er balansepunktet mellom det du forbruker og det du får i deg. Skal du ned i vekt er det som regel enklere å forbruke mer enn å spise mindre, med mindre du får i deg mye søppelmat som brus, sjokolade og saltsnacks.

Skrevet

jeg tror at dersom man er veldig overvektig - av typen 30 bmi og oppover, så vil gåturer ha effekt i starten.

men, jo mindre man er - jo mindre forbrenner man.

jeg kunne aldri gått ned i vekt med gåturer, og går heller ikke ned av å trene moderat et par ganger i uken.

jeg tror nok du må sette klutene skikkelig til og bytte ut de 4-5 gangene med gåturer til effektiv trening hvor du kombinerer kardio og styrke.

i tillegg til dette så er kosthold veldig viktig, og kombinerer du disse to så skal det mye til å ikke gå ned i vekt.

har lagt merke til ei på trening som virkelig har jobbet seg nedover fra overvektig til normalvektig. hun kjører både spinning og styrke - og er der nesten alltid når jeg er der. dvs, hun trener 4 ganger eller mer i uka. og det synes, hun er skikkelig fast i fisken blitt:)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Mange øker ubevisst matinntaket når de begynner å trene. Det kan ha noe å si. En annen ting kan være at dersom du hadde omtrent samme aktivitetsnivå før du ville gå ned i vekt, så er det ikke spesielt sannsynlig at det slår ut på vekten. Blir litt sånn som når folk begynner å notere ned det at de går til og fra jobb eller går mye på jobben som trening når de slanker seg, til tross for at de har klart å legge på seg mange KG til tross for all denne aktiviteten ;)

Knip litt inn på maten, så ser du nok resultater etter hvert.

Skrevet

Prøv å gå i litt ulendt terreng også, det bruker man flere muskler på (og sikkert litt mer krefter også).

Skrevet

Moren min gikk ned mangfoldige kilo på å gå 1 times tur hver dag, MEN hun passet godt på kostholdet. Hun brukte de gamle Grete Roede bøkene, og nå er hun ei lita dame =) HUn var 95 kilo når hun startet og er nå 66 kg.

Skrevet
Moren min gikk ned mangfoldige kilo på å gå 1 times tur hver dag, MEN hun passet godt på kostholdet.

Hun gikk ned ved å passe på kostholdet, ikke ved å gå tur.

Skrevet
Hun gikk ned ved å passe på kostholdet, ikke ved å gå tur.

*buzz* WRONG! Det var en kombinasjon av å spise sunnere, og å gå tur.

Skrevet

du vil jo forbrenne mer kalorier når du går enn når du sitter i ro da...

Skrevet

dersom jeg hadde kjøpt bil og byttet alle spaserturene mine i løpet av en dag, med stillesittende bilkjøring, er jeg faktisk rimelig sikker på at jeg enten måtte spist mindre, trent mer eller gått opp i vekt.

Så for min del er jeg ikke i tvil om at gange kan ha påvirkning på både kropp og helse, men at det alene (uten tanke på kosthold etc) ikke er en veldig effektiv måte å gå ned i vekt på, kan være så. Ihvertfall hvis man ikke speader opp og blir litt anpusten og svett.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg har gått ned en del i vekt, uten noe særlig annen trening enn gåturer. MEN, det funker jo ikke hvis man ikke samkjører det med kostholdet og vet at man klarer å forbrenne mer enn man tar inn ved å gå tur :)

Skrevet
Mange øker ubevisst matinntaket når de begynner å trene. Det kan ha noe å si. En annen ting kan være at dersom du hadde omtrent samme aktivitetsnivå før du ville gå ned i vekt, så er det ikke spesielt sannsynlig at det slår ut på vekten. Blir litt sånn som når folk begynner å notere ned det at de går til og fra jobb eller går mye på jobben som trening når de slanker seg, til tross for at de har klart å legge på seg mange KG til tross for all denne aktiviteten ;)

Knip litt inn på maten, så ser du nok resultater etter hvert.

Bolledeig er inne på noe viktig her, for det er noen klassiske "fallgruver" som er lette å havne i når man skal endre livsstil. Men dette gjelder kun hvis man er overbektig og vil ned i vekt, og ikke ofr normalvektige som vil komme i form.

Det første er som allerede nevnt dette med det skjulte energiinntaket. For at man skal ned i vekt så må det skapes et jevnt energiunderskudd over tid. Ved at man trener mer så forbrennes det mer energi, men mange vil nesten ubevisst unne seg mer mat fordi de har vært flinke og har trent. Ofte tar man da igjen for det tapte, så selv om den fysiske formen bedres (og det er vel og bra i seg selv), så går ikke vekta ned.

Det andre er at man nærmest ubevisst begynnner å bevege seg mindre ellers i løpet av dagen, fordi man føler at man har trent såpass godt. Etter treningsøkta så blir det bil til butikken istedenfor sykkel/bein, man ber partneren oom å gå med bikkja istedenfor, og bruker rulletrappa/heisen. Da blir regnestykket fort positivt igjen, fordi resten av dagens aktiviteter minsker i omfang.

Men for å besvare spørsmålet ditt, så er gange god trening, men det kommer helt an på hva du gjør ut av den. Mange har nevnt hastighet, og der er viktig. Slaraffengange med bikkja på slep er mindre effektivt enn en god runde støvsuging. Rask gange i ulendt terreng med full ryggsekk eller ankelvekter derimot er knall, og kan gi deg fantastiske resultater. For ikke å snakke om fantastiske turer opplevelser hvis man drar ut i den norske fjellheimen og får med seg triangelen i Trollheimen eller en topptur her og der :) Går også fint an å bruke tredemølle, men kjør da på med økende stigning, opp mot maks, og bruk bena for det de er verdt. Mer skånsomt enn løping, samtidig som det er en veldig funksjonell aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...