Gå til innhold

kennel hoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei

borderen vår har fått kennel hoset.

så nå har vi hostet oss igjennom en hel natt. med slim oppkast i senga.. takk for det, og stort sett overalt ellers.

vet sa at de ikke medisinerte dette siden det var virus. men anbefalte hostesaft beregnet på barn.

kan dere anbefale noen? kanskje en som ikke er så grusom?

regner med at jeg skal ha en som er slimløsende?

har dere ellers noen gode råd for å gjøre det bedre for han?

er jo så mange råd å få når vi hoster og harker, håper det finnes noen for hunder og.

nå ligger han rett ut på gulvet stakkars, er sliten gutt.

Videoannonse
Annonse
Gjest dachseier
Skrevet

da min hund fikk det lot jeg henne bare slappe av i sofaen, sørget for at hun var varm nok, bare korte korte lufteturer, mye friskt vann og god mat. jeg gav ikke noe hostesaft, men følte ikke hun trengte det heller. hun fikk liksom hostet opp det som var.

kennelhoste er som når vi blir forkjølet, forkjølelsen i seg selv er ikke så ille farlig men om det utvikler seg til lungebetennelse i ettertd kan det bli farlig for hunden.

etter et par dager sluttet hunden min å hoste så mye og etter en ukes tid var hun fin igjen. jeg ventet allikevel en uke til før vi gikk ordentlig tur igjen siden det var grisekaldt ute.

håper du er like heldig som meg og at hunden din blir fort frisk :)

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Et lite tips: når du lufter hunden din, hold den i sele istedenfor i bånd. Sele er ikke så belastende for luftveiene, og det gjør at hosten raskere går over.

Jeg tror en kan bruke hostedempende, ikke slimløsende, medisiner. For sikkerhets skyld bør du ringe dyrlegen din en gang til og spørre om dette. Da min hund hadde kennelhoste gav vi den ingen medikamenter, men sørget for at den hadde det lunt og trekkfritt, fikk i seg mat og drikke og luftet den kun 5-minuttersturer. Det siste var mest frustrerende, særlig for hunden. Den er vant til 1 1/2 - 2 timer tur hver dag, og selvom den var syk var den temmelig understimulert av de kjedelige tisseturene. Min hund slimet etpar dager, men det var bare det første døgnet at den hostet så den kastet opp. Deretter hadde den mer "normal" hoste i omtrent en uke, men mindre og mindre etterhvert som dagene gikk. Vi holdt den i ro i enda en god stund og trappet gradvis opp aktiviteten.

Hvis hunden hoster så mye at den kaster opp alt den får i seg bør du kontakte dyrlegen igjen slik at den ikke blir dehydrert.

Endret av Spinell
Skrevet

det var dyrlegen som ba meg gi han hoste dempende, men har ikke gjort det,

han har virket bedre nå utover dagen enn hva han var i natt og i dag morges. men det er jo ofte sånn. værre om natten , bedre om dagen.

han har ikke spist noe i går eller i dag, kun noe hunde godis.

om han ikke spiser noe i kveld, så tar vi turen til legen i morgen.

han var ingen imponert hund da rottisen gikk på tur, mens sjuklingen måtte bli igjen inne!

Gjest Voffsene
Skrevet

Voffsene mine hadde dette for noen år siden, og de fikk behandling av veterinær. De fikk også noe hostedempende som gis på blå resept og som det er rød trekant på. (Tror den het Cosylan)

Tror faktisk de måtte gå på antibiotika også.

Voffsane var dårlige noen dager, men ble sakte og sikkert bedre. Men fy for en hoste de hadde :(

Skrevet

i dag er han helt bra virker det som :) vi hadde nok flaks :D

cosylan er den hostesaften ungene pleier å få :fnise:

Gjest dachseier
Skrevet

vent allikevel noen dager før dere tar den med på en lang tur... selv om hunden ikke hoster lenger er den svekket og sårbar i luftveiene, lett å få lungebetennelse da :)

helt supert at den ble bra så fort da :) absolutt ikke noe morsomt når dyr er syke...

Skrevet

lot han gå løs litt i dag, da hostet han en gang når vi kom inn, så i morgen blir det litt strengere :fnise:

Gjest gjest_akita
Skrevet

Hunden min fikk kennelhoste før jul, og fikk da Cosylan (tror det staves slik) for det (hadde dette i hus etter egen forkjølelse/influensa tidligere i høst)- dette var i tråd med dyrlegen jeg snakket med. Men hunden min hadde ikke feber og generelt god apetitt og form, så det er nok lurt å se det litt an. Dersom hunden din har blitt vaksinert for kennelhoste (noe de fleste blir) så er ikke dette så farlig, men det er jo ikke gøy mens det står på. Jeg brukte også sele på hunden - og måtte selvsagt advare alle hunde-eiere når vi var ute og gikk tur. Vi ble anbefalt å holde 10 meters avstand til alle hunder, noe som er en stor utfordring med en sosial hund, men det gikk jo på et vis.. Det er så utrolig smittsomt, og når først en hund hadde fått det i nabolaget så spredde det seg fort..men kan det unngås så er jo det det beste... God bedring til voffsen! :)

Skrevet

takk :D

vi bruker ikke sele, han drar aldri, så har ikke behov for det.

bruker bånd mest for syns skyld :hih:

han går like pent både med og uten.

med på rottisen går det i grime, hadde jeg hatt sele på han... ja, da hadde jeg endt opp det han ville hatt meg tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...