Gå til innhold

Dykkerlappen i Thailand

Anbefalte innlegg

Gjest lollisss
Skrevet

Jeg skal være 2 mnd i Thailand og ser muligheten å ta dykkerlappen mens jeg er her, derfor har jeg noen spm :)

1. Er det dyrt å ta lappen på 12 meter ?

2. Noen som vet av en plass i området Bang Saray/ Pattaya hvor jeg kan ta lappen?

3. Gjelder lappen i Norge i ettertid?

4. Hvor lang tid tar det å "ta lappen"?

5. Noen som har generelle erfaringer rundt dette å ta dykkerlappen i utlandet/Thailand?

Ble veldig mye "lappen" her, hehe. Takker for svar :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg skal være 2 mnd i Thailand og ser muligheten å ta dykkerlappen mens jeg er her, derfor har jeg noen spm :)

2. Noen som vet av en plass i området Bang Saray/ Pattaya hvor jeg kan ta lappen?

5. Noen som har generelle erfaringer rundt dette å ta dykkerlappen i utlandet/Thailand?

Jeg tok lappen (både for 12 meter "Open Water Course" og 30 meter "Advanced Course") på Koh Pha Ngan i 2005. Det er virkelig dykkerstedet over noen andre i Thailand. Eller var det da i hvert fall. Husker ikke hvor mye det kostet, men det ble jo litt mer enn andre ting man gjorde på turen. Men det var mange helproffe steder der på hele øya, så det var vanlig å betale for både bungalow og lappen samtidig. Man bodde i området hvor senteret man tok lappen på lå. Og det var mange sentre der! Instruktørene på sentrene var for det meste vestlige, sertifiserte PADI-instruktører. Mange av instruktørene levde og pustet for dykking, og levde i en litt rotløs tilværelse hvor de jobbet på ulike dykkesteder noen måneder av gangen rundt om i verden.

Du må ta lappen på et senter som er offisielt PADI-sted. Padi er en slags internasjonal sertifisering, som jo selvsagt er gyldig i Norge også. På dykkersertifikatet ditt vil det da stå Padi-logoen med ditt bilde og hvor dypt du kan dykke. Open Water-kurset tok vel en uke. Da har man teori og dykk intenst hver dag. Advanced-kurset tok litt mindre tid.

www.padi.com

Kan absolutt anbefale det. Livet under vann er helt nyyyydelig. Det er akkurat som å svømme midt inne i et stort akvarium, med all slags mangefarget tropefisk og koraller på alle sider.

På Koh Pha Ngan var dykkersentrene spesifikt lagt opp for vestlige turister, men det var veldig bra!

Så også flere PADI-sentre andre steder i Thailand, så det er sikkert noen dit du skal også. Det er gode PADI-sentre de fleste steder turister kan dykke. Man finner sikkert useriøse aktører også, så du får bare spørre andre som er der, eller turister, om deres erfaringer.

:)

Endret av Sheherasade
Skrevet

Det er ikke dyrt å ta lappen i Thailand sammenlignet med i Norge, men se ikke alltid på pris. Hvordan er kvaliteten på utstyret? Hvis du har en morken luftslange eller en pusteventil som aldri har fått service, så er du på gyngende grunn, bokstavlig talt.

Området rundt Pattaya er ikke kjent for å ha spesielt gode dykkeforhold. Ikke så mye å se, dårligere sikt. Men har du aldri dykket før, så kan det nok føles spennende å jumpe i vannet der.

Lappen gjelder i Norge også, og resten av kloden, men husk at du i Thailand dykker i våtdrakt, mens du her hjemme nesten uten unntak er avhengig av å dykke i tørrdrakt. Det er ganske stor forskjell på disse to måtene å dykke på, så det anbefales et tørrdraktskurs hvis du skal dykke her hjemme med et "sydensertifikat".

Vil vel anbefale deg å utvide til et advanced kurs hvis du først skal prøve deg. Lykke til!

Skrevet
Det er ikke dyrt å ta lappen i Thailand sammenlignet med i Norge, men se ikke alltid på pris. Hvordan er kvaliteten på utstyret? Hvis du har en morken luftslange eller en pusteventil som aldri har fått service, så er du på gyngende grunn, bokstavlig talt.

Området rundt Pattaya er ikke kjent for å ha spesielt gode dykkeforhold. Ikke så mye å se, dårligere sikt. Men har du aldri dykket før, så kan det nok føles spennende å jumpe i vannet der.

Lappen gjelder i Norge også, og resten av kloden, men husk at du i Thailand dykker i våtdrakt, mens du her hjemme nesten uten unntak er avhengig av å dykke i tørrdrakt. Det er ganske stor forskjell på disse to måtene å dykke på, så det anbefales et tørrdraktskurs hvis du skal dykke her hjemme med et "sydensertifikat".

Vil vel anbefale deg å utvide til et advanced kurs hvis du først skal prøve deg. Lykke til!

For ikke å nevne at temperaturforskjellen i vannet er relativt stor... ;)

Skrevet

Jeg tok dykkersertifikatet i Australia, men jeg kjenner flere som har tatt det i Thailand. De betalte ikke særlig mye mindre enn meg, ca. 3000 nok for open water course. Det er ganske vanlig å ha to dager teori, en dag pool training og to eller tre dager dykketrening, avhengig av hvor effektivt opplegget er. Jeg hadde seks dykk på to dager.

Det fins to sertifiseringer, PADI og SSI. Det er ingen stor forskjell på dem, bortsett fra at PADI er noe mer utbredt (tror jeg). Dessuten blir du registrert der slik at du kan dykke uten å ha med deg sertifikatet ditt, fordi de kan søke deg opp. Sertifikatet er uansett gyldig overalt, det er ikke noe spesielt for Norge. Men, som nevnes over her, er det nok lurt med både kurs for dykking med tørrdrakt og advance course som sertifiserer deg ned til 30 m om du vil dykke i Norge, da det er kaldt og mange av dykkestedene ligger dypt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...