Gå til innhold

Ekteskap og økonomisk ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Samboeren og jeg har lyst til å gifte oss. Men det er noe som holder oss tilbake. Han har opparbeidet seg en del gjeld som han ikke klarer å betale tilbake. Han venter på gjeldsofferhjelp, og blir inntil videre trukket et fast beløp av namsfogden. Denne gjelda vil forfølge han i mange år framover.

Vi er litt redd for at jeg på et eller annet vis blir stående ansvarlig for noe av hans gjeld hvis vi gifter oss. Stemmer det? Kan vi ha særeie eller noe som gjør at jeg ikke har noe økonomisk ansvar for han? Slik det er i dag så har jeg jo ikke noe ansvar for hans økonomiske problemer og ingen kan kreve at jeg skal forsørge han. Er det lurest å vente med ekteskap til han har fått gjelda ut av verden? (Det vil som sagt ta mange år...) Hva skjer om vi får barn sammen som samboere, får jeg da noe ansvar for hans økonomi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om dette, vet bare at et vennepar av samboer ikke fikk lån til å kjøpe leilighet fordi de var gift og hun fortsatt var student. Dvs hadde han ansvar for hennes økonomiske situasjon også...

Godt mulig det er mer til historien, men hadde jeg vært deg, ville jeg i alle fall sjekket dette veldig grundig. Du bør ta noen google søk, og aller helst snakke med noen som har peiling.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...