Zzyzx Skrevet 26. januar 2010 #1 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg snakker da om tilskudd, enten i form av f.eks. E- og C-vitaminer eller betakaroten. Jeg har lest meg litt opp på dette etter å ha lest deler av Bad Science (Ben Goldacre). Det er noen ting som forundrer meg en del ved dette. Blant annet det at kostholdseksperter (eller hva man nå skal kalle sånne som Gillian McKeith) uttaler seg som om det er en vidunderkur, når det i aller høyeste grad er en halv sannhet. I teorien er antioksidanter fantastiske, men i praksis har det vist seg å være noe mer komplisert enn som så. Eller for å si det slik Goldacre selv sier: "I think you'll find that it's a bit more complicated than that." Og så kom jeg på den gangen jeg var tjukk nok i huet til å gå til helsekosten og kjøpe beta-karoten fordi jeg er bleik som skummamelk og hadde hørt at dette kanskje hadde noe for seg. Det hører med til historien at jeg stumpet en røyk rett utenfor butikken, så ekspeditøren kan ikke ha unngått å lukte at jeg er en røyker. Jeg rakk ikke å ta noen av disse pillene før noen gjorde meg oppmerksom på hvorfor jeg virkelig ikke burde ta dem, etterfulgt av en viss mengde googling sånn i tilfelle de tok feil og jeg hadde rett. No such luck... Da kom jeg nemlig over forskning som sier at betakarotentilskudd øker risikoen for lungekreft hos røykere med 18%. http://www.quackwatch.com/03HealthPromotio...tioxidants.html (Mye gode referanser her, altså.) Hvorfor sa ikke butikkdama noe om det? Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen i utgangspunktet, jeg røyker jo, men 18% større sjanse? Det er ganske mye, det. Jeg leser mye om antioksidantenes fortreffeligheter, men jeg ser sjelden (faktisk aldri) noe forskning som støtter opp under alle påstandene. Hvorfor blir ikke dette mer belyst? Hvorfor er ikke mennesker generelt litt mer kritiske til alt som blir servert? Antioksidanter er ikke Løsningen på noe som helst, annet enn på en og annen slunken lommebok i kosttilskuddsbransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bad scientist Skrevet 27. januar 2010 #2 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg snakker da om tilskudd, enten i form av f.eks. E- og C-vitaminer eller betakaroten. Jeg har lest meg litt opp på dette etter å ha lest deler av Bad Science (Ben Goldacre). Det er noen ting som forundrer meg en del ved dette. Blant annet det at kostholdseksperter (eller hva man nå skal kalle sånne som Gillian McKeith) uttaler seg som om det er en vidunderkur, når det i aller høyeste grad er en halv sannhet. I teorien er antioksidanter fantastiske, men i praksis har det vist seg å være noe mer komplisert enn som så. Eller for å si det slik Goldacre selv sier: "I think you'll find that it's a bit more complicated than that." Og så kom jeg på den gangen jeg var tjukk nok i huet til å gå til helsekosten og kjøpe beta-karoten fordi jeg er bleik som skummamelk og hadde hørt at dette kanskje hadde noe for seg. Det hører med til historien at jeg stumpet en røyk rett utenfor butikken, så ekspeditøren kan ikke ha unngått å lukte at jeg er en røyker. Jeg rakk ikke å ta noen av disse pillene før noen gjorde meg oppmerksom på hvorfor jeg virkelig ikke burde ta dem, etterfulgt av en viss mengde googling sånn i tilfelle de tok feil og jeg hadde rett. No such luck... Da kom jeg nemlig over forskning som sier at betakarotentilskudd øker risikoen for lungekreft hos røykere med 18%. http://www.quackwatch.com/03HealthPromotio...tioxidants.html (Mye gode referanser her, altså.) Hvorfor sa ikke butikkdama noe om det? Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen i utgangspunktet, jeg røyker jo, men 18% større sjanse? Det er ganske mye, det. Antakelig er ikke butikkdamer på helsekosten de skarpeste knivene i skuffen heller, hun visste det sikkert ikke... Mange i den bransjen har et veldig ensidig syn på det de pusher, alt er "vidunderkurer" osv (satt veldig på spissen). Det er veldig sjelden du finner noen som faktisk har peiling på helse og ernæring, men i og med at det er en butikkjobb, så kan man vel heller ikke kreve det. Jeg har også lest Bad Science og likte den godt. Jeg har jobbet med biomedisinsk forskning i mange år og kan kjenne meg igjen i mye av det han skriver. Er nok hakket mer skeptisk til helsekost og vidunderkurer enn gjennomsnittet ja. Men tilbake til tema, ja, vi trenger antioksidanter. Som en naturlig del av kostholdet vårt, på linje med andre vitaminer og næringsgrupper. Det får vi ved å spise variert og få i oss de matvarer som inneholder et bredt utvalg av næringsstoffer. Men jeg tror ikke vi på generelt grunnlag trenger tilskudd, ikke uten at man har påvist en mangelsykdom, og da blir det jo som behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 27. januar 2010 Ja, nettopp, mantraet her er jo å spise sunt og variert, det har vel alle fått med seg. Jeg har også fått beskjed fra helsekostansatte om at jeg må nok ta vitamintilskudd uansett hvor variert jeg spiser, for jeg fikk ikke i meg det jeg trengte bare via kosten. Det ble til en liten diskusjon hvor jeg følte at jeg stanget hodet i veggen. Jeg synes det er en uting at vi hele tiden skal bli prakket på tilskudd av enhver sort, og det virker som om det er antioksidanter som er den "nye" må ha-greia. Jeg vet ikke helt, jeg ville jo aldri tatt en Vitae pro-kapsel om jeg så fikk en tusenlapp for det og jeg gremmes over at de får lov til å markedsføre slik de gjør. Jeg så også en tråd på kosthold og trening der en bruker snakket om fortreffeligheten til antioksidantene i grønn te, spesielt i forbindelse med trening og restitusjon. Jeg søkte litt rundt, men jeg fant ikke noe om akkurat dette annet enn en studie gjort på dette stoffet i forbindelse med leukemi. Så hvor mye vekt skal jeg legge på en artikkel som ikke oppgir skikkelige kilder? ( http://findarticles.com/p/articles/mi_m080...0/ai_n31338051/ ) Det er på grunn av blant annet dette at jeg skulle ønske logikkdelen av ex.phil ble tatt inn i pensum på vgs slik at flest mulig lærer seg å trekke gyldige logiske slutninger. Og til og med kanskje en kjapp opplæring i vitenskapelig metode. Det trenger ikke å ta lengre tid enn det gjør å lese halve Bad Science. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #4 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg studerer fagområder hvor det forskes på antioksidanter, men jeg er på et nokså grunnleggende nivå, så har bare fått "gjenfortalt" resultater fra forskere, ikke studert fagartikler Og det er helt klart mye interesse for dette, men foreløpig er det mye som er ukjent. Det finnes flere tusen forbindelser i planter som fungerer som antioksidanter, mange av dem vet vi ingenting om ennå. Men det er gjort forsøk som i hvert fall peker i retning av at å spise antioksidantrik mat har gunstig effekt på helsa (samtidig er det kanskje minst like mye som kan tilskrives negativ effekt av å spise "dritt"). Samtidig er det jo slike ting som eksemplet med betakaroten og røyking - det viser at vi vet ganske lite om mer komplekse reaksjoner og hvordan flere faktorer virker sammen og har overraskende effekter. Særlig gjelder nok dette når en tar tilskudd - med høye konsentrasjoner (av tross alt biologisk aktive stoffer) og i "unaturlig" form. Så de forskerne jeg har møtt er gjerne negative eller skeptiske til slike tilskudd i pilleform fordi vi vet så lite om stoffene, samtidig er vel alle positive til at man spiser mer antioksidantrik mat (grønnsaker, bær, nøtter osv) hvor det ikke er noe grunn til å tro at mengden antioksidanter overstiger det som er sunt/forsvarlig/som kroppen trenger. Om det så (mot formodning?) skal vise seg at det IKKE er antioksidantene som gir helseeffekt er jo likevel disse næringsmidlene sunne av flere årsaker Forresten et hjertesukk om helsekostbransjen og endel alternative kosthold - de er gjerne superskeptiske til alt som har med "kjemi" og syntetiske ting å gjøre, men de pusher altså biologisk aktive stoffer i unaturlig høye konsentrasjoner og tildels kunstige former, før det er gjort noe særlig forskning på produktene... for ikke å snakke om endel nokså tvilsomme slankemidler, "mirakelmedisiner" i form av tungmetaller (sølv f eks), desinfeksjonsmidler (klor) osv. Snakker om to tunger eller total mangel på kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg må også si meg enig i det siste innlegget ditt, Zzyxx Personlig er det eneste tilskuddet jeg tar tran (evt et annet omega 3-tilskudd), men dette kunne jeg også fått dekket om jeg spiste nok fet fisk. Jeg har tatt vitamintilskudd tidligere med god effekt, men da spiste jeg ikke sunt. De siste årene har jeg lagd det meste fra bunnen og spiser mye grønnsaker. Da jeg tok blodprøver for et års tid siden hadde jeg perfekte verdier på alt av vitamin- og mineralnivåer, og jeg føler meg frisk og opplagt. I Norge har vi lite selen i jorda, så det er mulig vi hadde hatt godt av selentilskudd, men utover det ville jeg mye heller rådet folk til å spise allsidig enn å stappe i seg vitamintilskudd i hytt og pine. Hvis man tar flere tilskudd risikerer man også overlapping og overdosering av stoffer kroppen ikke så lett kvitter seg med, noe som ikke er ugunstig. Og jeg tror mange ikke har tilstrekkelig kunnskap/forståelse av dette til å tolke innholdsfortegnelser og dagsbehov riktig (det gjelder også helsekostansatte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #6 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvis man tar flere tilskudd risikerer man også overlapping og overdosering av stoffer kroppen ikke så lett kvitter seg med, noe som ikke er ugunstig. ble en u for mye der, gitt. Ikke gunstig, selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 27. januar 2010 Ja, det er jo et viktig poeng at vi ikke vet så veldig mye ennå, og det med betakaroten er jo ett av unntakene der man har fått bekreftet en (uønsket) effekt. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor mange har en slags motvilje mot evidensbasert medisin, selv om det er det eneste vi med sikkerhet kan si at har en effekt. Både på godt og vondt. Det mange dessverre nekter å innse er at det ikke finnes et vidundermiddel som hjelper deg med alt i livet. Men tar man livsløgnen fra et gjennomsnitts menneske tar man lykken fra ham med det samme. Jeg tar ingen tilskudd og jeg klarer meg helt fint. Jeg fikk senest i dag bekreftet at på de blodprøvene jeg tok sist så så alt veldig greit ut. Til og med D-vitamin, utrolig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 5. mars 2010 #8 Del Skrevet 5. mars 2010 Grunnen til at kosttilskudd har fått en så stor plass og anbefales over en lav sko, er antakelig at folk flest faktisk ikke spiser verken sunt eller variert. Vi spiser halvfabrikata med masse tilsetningsstoffer, mengder med sukker, drikker bøtter med mineralvann og kaffe, hvetemel, ris og pasta - de tre siste her inneholder vel så godt som null næring. Videre er det også blitt sånn at man nå produserer fire ganger så mye på samme jordsmål som for tretti-førti år siden. Ikke noe vekselbruk, ikke noe naturgjødsel osv... Jeg personlig vil synes det var rart om det som dyrkes i dag er like næringsrikt som det var for førti år siden, og det finnes altså forskere som påpeker akkurat det. Når det er sagt, så er kanskje ikke Norge verst, men det skal jeg ikke verken påstå eller si noe imot, for det vet jeg ikke. Det jeg derimot vet, er at jeg selv har det bedre hvis jeg spiser noe kosttilskudd i form av en multivitamin/mineral daglig, samt en ss tran, enn når jeg ikke gjør det. Jeg legger ikke merke til det når jeg gjør det, men jeg merker det fort når jeg glemmer det en stund igjen. Det har noe med å ha overskudd igjen utover kvelden, og ikke bare ramle sammen i sofaen etter jobb. Ellers, for de som interesserer seg for kosthold vs.sykdom osv, kan jeg anbefale Vitaminrevolusjonen av Knut Flytlie, og også bøker av Matti Tolonen. Veldig interessant og lærerikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #9 Del Skrevet 5. mars 2010 Det eneste tilskuddet jeg tar er Eskimo 3. Det er ren omega 3. Jeg tar det først om frems pga psyken da jeg er mye deprimert. Etter jeg begynte med det har jeg hatt mye mindre av de store nedturene og jeg merket at humøret mitt synker dersom jeg glemmer å ta de noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #10 Del Skrevet 5. mars 2010 Hvis man spiser hovedsaklig halvfabrikata og hvit ris, og dropper grønnsaker, så tror jeg ikke det hjelper så veldig mye med kosttilskudd på lengre sikt. Det står jo også på alle vitaminbokser at kosttilskudd ikke anbefales som erstatning for et sunt kosthold. En kan si mye om jordbruket (vi er forøvrig nødt til å omtrent doble matproduksjonen i verden i løpet av relativt få år for å holde tritt med befolkningsveksten... samtidig går verden tom for fosfor, det skal bli spennende), men det er fortsatt ikke usunt å spise mat laget av råvarer som rent kjøtt/fisk, grønnsaker og (grovt) korn. For mye nitrogengjødsling kan gi en fortynningseffekt på andre næringsstoffer, men ellers er det ikke noe som tyder på at en ikke får i seg det en trenger ved et slikt kosthold. Det er jo også noe med at kroppen trenger næringen i den "naturlige" formen, samt kostfiber osv til fordøyelsen. Jeg har i hvert fall lagd maten min fra bunnen de siste fire årene eller noe slikt, passer på å spise mye grønnsaker (og av de som gir mye vitaminer o.l, baserer meg ikke på salat og agurk) og endel fisk, og har ikke hatt behov for kosttilskudd. Jeg klager før på næringsmiddelindustrien enn måten vi driver jordbruk på, selv om det selvsagt er mye som kan gjøres bedre der også. Jeg er i hvert fall tilhenger av å innføre en viss grad av vekstskifte og tilførsel av organisk materiale i konvensjonell drift, som du nevner. Før jeg fikk orden på kostholdet tok jeg et multivitamintilskudd, og det hjalp definitivt det også, det er mer det at det er sunnere på lang sikt å spise "ordentlig" mat enn å spise dritt og piller. Fortsetter man f eks å spise masse rødt kjøtt, men tar E-vitaminer, så tror jeg ikke man får noe mindre risiko for kreft enn tidligere. Og det er nevnt tidligere i tråden eksempler på at det faktisk kan ha direkte negativ effekt å ta for mye av enkelte tilskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 23. april 2010 #11 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Tror også det er mange som ikke er klar over risikoen med å blande visse helskostprodukter med visse medisiner. Endret 23. april 2010 av Cordelia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 6. mai 2010 #12 Del Skrevet 6. mai 2010 Antakelig er ikke butikkdamer på helsekosten de skarpeste knivene i skuffen heller, hun visste det sikkert ikke... Mange i den bransjen har et veldig ensidig syn på det de pusher, alt er "vidunderkurer" osv (satt veldig på spissen). Det er veldig sjelden du finner noen som faktisk har peiling på helse og ernæring, ..men nå er det vel sånn at de som faktisk har peiling, ikke søker på en slik jobb, og de som etterhvert tilegner seg kunnskap, rett og slett sier opp jobben.. ? En form for naturlig utvalg, med andre ord. men i og med at det er en butikkjobb, så kan man vel heller ikke kreve det. Nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå