Vulpes Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Har havnet i en liten diskusjon med noen på Facebook nå, pga en person som har to hannrotter i et marsvinbur, uten noe som helst innredning. Ingen hyller, ingen hengekøyer, ingen rør, ingen hus. Ingenting! For et spennende rotteliv... Rottene skal omplasseres, og jeg prøver å si ifra om visse basic ting han/hun burde si ifra til nye eier om at han/hun burde kjøpe til buret. Helst bør nye eier kjøpe et større bur, men det koster mye så det spørs om vedkommende vil gidde det. Men så får jeg masse pepper. Dyrene har visst det de trenger... Jeg blir så frustrert! Skal det liksom være greit å skaffe seg dyr uten å gjøre noe som helst research på forhånd? Slik at man ikke en gang klarer å dekke dyrenes grunnleggende behov? Utenom mat og vann så klart, det skjønner de fleste at dyra trenger. Noe lærer man underveis, man kan aldri bli helt ferdig utlært. Men bør det ikke være et krav at man i det minste setter seg ned og leser noe før man kjøper dyr? Jeg synes man faktisk bør bruke god tid på å tilegne seg kunnskap før man kjøper noe som helst, selv før man kjøper seg hamster, som i manges øyne er superenkle og "uviktige" dyr, om dere skjønner hva jeg mener. Nå som vi har tilgang på internett koster det jo absolutt ingenting å finne den informasjonen man trenger. Dessuten, om man er lat, kan man bare lete seg fram til et forum og stille spørsmålene sine der. Så får man alle svarene servert rett i fanget. Det er vel ikke bare jeg som er sær/nazi på det?
Gjest Gjest_zero_* Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 helt enig med deg. Skaffer man seg dyr, må man også vite hva de trenger, det mest viktige i allefall. Mat og vann er en selvfølge, det burde trivsel også være. Samt sykdommer osv. Og greit nok, mye lærer man underveis, men man bør vite en god del før man velger å ha et dyr. Synes det gjelder hamster, rotter og smådyr og. alle dyr er verd det samme, uansett pris og størrelse
Gjest Gjest_a Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ville nok ha satt meg mer inn i, og gjort mer research om hvordan små gnagere skal/bør ha det, enn jeg gjorde før vi fikk hunden vår. Misforstå meg rett, jeg leste en del før bikkja kom også, men gnagere har jo et MYE mindre område der de skal leve og ha det bra. Jo mindre dyr, jo mindre kontroll har man, føler jeg Men man skal jo selvfølgelig "researche" underveis også. En annen ting er de som kjøper seg fisk på impuls, og dytter den nedi ett melkeglass (ja, faktisk!), og lar den være der altfor lenge uten planter etc.
Vulpes Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2010 Så godt å se at det ikke bare er jeg som tenker sånn. Og Gjest_a, jeg skjønner faktisk hva du mener angående burdyr VS hund. Er man interessert i hund kan man mye fra før av, hunder er lettere å lese, de lever mer tett oppi oss og følger hverdagen vår. Mens burdyr kan ha mange behov man ikke er klar over før man setter seg ned og virkelig leser om dem. Misforstå meg rett, alle burde tilegne seg mye info før de skaffer seg hund og. Men noe av den infoen kan man fra før av, om man har interessen. Fisk ja, der er det nok mange som gjør store feil!
Butterball Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Du er ikke den eneste som reagerer på sånt nei! Generelt syns jeg skremmende mange nordmenn har en tendens til å skaffe seg dyr over en lav sko, uten å sette seg på langt nær godt nok inne i hva dyrene faktisk trenger. Ofte er det bare en kjapp samtale med ansatte i dyrebutikken (som ofte ikke har peiling de heller), evt. å kjøpe med seg en av disse små heftene/"bøkene" de selger i dyrebutikken, som heller ikke holder en særlig høy standard. Det er jo tross alt bare dyr, det er vel grenser for hvor mye en gidder å bry seg. Jeg blir dårlig! (For ordens skyld, så brukte jeg opp i mot 2 timer om dagen på å lese meg opp om hamstere før jeg kjøpte min første. Nå har jeg i over 1 mnd gjort research på alt jeg kan finne om kaniner. I mitt hus kommer det ikke inn noe som helst på 4 ben om jeg ikke er 100% sikker på at jeg kan gi det et verdig liv!)
Gjest Cipheria Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Minst ei bok, eller tilsvarande mengde informasjon. Det gjelder alle dyr, til og med pinnedyr. (Er sikkert ikkje så mange bøker om pinnedyr, men det var ikkje poenget).
Vulpes Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2010 Minst ei bok, eller tilsvarande mengde informasjon. Det gjelder alle dyr, til og med pinnedyr. (Er sikkert ikkje så mange bøker om pinnedyr, men det var ikkje poenget). Hehehe, gudene veit, mye mulig det finnes :gjeiper: Men ja, veldig enig. Også er det utrolig kjekt å melde seg inn i et forum som handler om dyret man skaffer seg, for det pleier jo å dukke opp spørsmål underveis.
Butterball Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Også er det utrolig kjekt å melde seg inn i et forum som handler om dyret man skaffer seg, for det pleier jo å dukke opp spørsmål underveis. Dette er et veldig godt poeng. Jeg føler i hvert fall at jeg lærer MYE mer av å lese/diskutere på forum kontra å lese bøker. Man får se ting fra flere vinkler, og lærer seg å tenke litt selv også. Det finnes MANGE gode forum, og utrolig mange dyktige mennesker som har erfaring en annen dødelig bare kan drømme om!
Renesmee Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Det er overraskende mange som ikke setter seg inn i hva det vil si å ha et dyr før de skaffer det. Det vitner antall tråder rundt omkring på forskjellige forum om . Folk som lurer på hvorfor valpen ikke sover hele natta første natt, og hvorfor valpen tisser inne f.eks. For ikke å snakke om en som lurte på om en hund kunne fryse, siden den ikke hadde lyst å tisse på plena lengre.... den fikk aldri tur, bare ut i hagen... Mange triste dyreskjebner rundt omkring
Gjest Hæ? Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Må si at jeg synes at det er litt spesielt å engasjere seg så veldig i at to rotter muligens kjeder seg...
Gjest Marlo Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Må si at jeg synes at det er litt spesielt å engasjere seg så veldig i at to rotter muligens kjeder seg... Vel det er jo dyremishandling i utgangspunktet (om man skal sette det på spissen) å ha dyr i bur, så om man likevel velger å ha det, så burde man jo i det minste gjøre det beste for disse dyrene. Til saken; Jeg ser så utrolig mange eksempler på impulskjøp av dyr, men så er det glemt etter noen uker, og dyrene sitter der i burene sine med kun det mest nødvendige av mat og vann(om de i det hele tatt har det). Jeg har tatt til meg så mange burdyr som jeg vet har hatt det vondt, marsvin og rotter spesiellt - som har vært så tynne at de knapt overlever, som sitter i et hjørne og er livredde bare man ser mot buret, men som likevel har endt opp med å bli kjærlige og morsomme kjæledyr etter mange timer, dager og uker med kjærlighet, tålmodighet og ikke minst det mest grunnleggende. Dyr som lever i bur krever det samme som dyr som ikke lever i bur - utfordringer, leking, mental trening og annen aktivitet i tillegg til mye kos og omtanke. Folk som ikke vet noe om dyr og likevel drar å kjøper seg ett har jeg ingenting til overs for. Det tar en ikke mye energi å lese seg litt opp om hva et dyr trenger. Selv er jeg en fersk ildereier. Har ALDRI hatt ilder før. Først og fremst så unngår jeg impulskjøp. Derfor har jeg utsatt tanken på å skaffe meg ilder nå i to år. Nettopp fordi jeg skal tenke skikkelig gjennom dette kjøpet. Jeg har søkt på nettet og lest en god del der, gikk inn på forum som kun dreier seg om dette dyret og pratet med folk der. Det tok meg ikke lang tid å finne ut en hel del om ildere. derimot tok jeg en sjangs som kanskje var litt dristig, for selvom flere advarte meg mot å skaffe meg ilder når jeg allerede har en dobermann i huset, så valgte jeg å gjøre det likevel (ilderen og hunden har akseptert hverandre) Sier ikke at folk skal bruke flere år på å bestemme seg for å ha et dyr, men man kan iallefall tenke på det, legge det fra seg - gjøre litt research og tenke litt mer på det før man tar en avgjørelse.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Enig med deg Marlo. Veldig mange har lite respekt for gnagere og burdyr. Jeg hadde en rotte som jeg overtok, og den ble veldig tam. Jeg leste ikke så mye for det er snart 30 år siden, men jeg spurte i dyrebutikken om mat og lot den være ute av buret mange ganger daglig, koset og trente den med godbiter. Min mor likte ikke rotter, men hun sa seg villig til å passe den når hun så hvor fortrolig den var. Jeg kjøpte også et større bur enn det jeg hadde, laget hule til den der, men den brukte ikke huset i buret. Tror det var pga at den var så trygg at den kunne sove utenfor. Men jeg vet ikke mye om rotter, det jeg gjorde var å la den få velge litt. Jeg kunne ikke la den bare være i buret så jeg brukte en del tid på å passe litt på når han var fri i huset. Passet på pga av ledninger. Tror ikke mange rotter har fått så mye oppmerksomhet. Det er kloke dyr som egentlig ikke har noe i bur å gjøre.
Gjest _mari_ Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 Jeg synes det er veldig rart og gidde og skaffe seg et kjeledyr om en ikke gidder og bruke tid på kjeledyret. Jeg hadde hatt en chinchilla i 4 år da jeg var 17 år og til min store forskrekkelse spurte mitt søskenbarn på tredve om vi kunne bytte chinchilla med henne . Søskenbarnet mitt hadde nemlig kjøpt en chinchilla til barna sine på 2 og 4 år to år tidligere og chinchillaen hadde blitt agresiv... Jeg sa at jeg ikke ville bytte bort chinchilla min fordi jeg og familien min hadde blitt veldig glad i henne. Søskenbarnet mitt mente vi burde bytte siden de ikke kunne ha en chinchilla som bet pga at hun var redd den skulle bite ungene og at hun ble nødt til å avlive om vi ikke byttet, hun mente dessuten at chinchillaen hennes var finere enn min. (Det var den også men det er ikke poenget) Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville bytte.... Hun hadde kjøpt chinchillaen da den var 3 mnd er gammel og det ble plutselig agresiv etter og ha bodd hos henne..
Vulpes Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. februar 2010 Må si at jeg synes at det er litt spesielt å engasjere seg så veldig i at to rotter muligens kjeder seg... Det er vel så mye prinsippet, som det at disse to rottene ikke har et godt liv
Xtra_lilje Skrevet 1. februar 2010 #15 Skrevet 1. februar 2010 Har havnet i en liten diskusjon med noen på Facebook nå, pga en person som har to hannrotter i et marsvinbur, uten noe som helst innredning. Ingen hyller, ingen hengekøyer, ingen rør, ingen hus. Ingenting! For et spennende rotteliv... Rottene skal omplasseres, og jeg prøver å si ifra om visse basic ting han/hun burde si ifra til nye eier om at han/hun burde kjøpe til buret. Helst bør nye eier kjøpe et større bur, men det koster mye så det spørs om vedkommende vil gidde det. Men så får jeg masse pepper. Dyrene har visst det de trenger... Jeg blir så frustrert! Skal det liksom være greit å skaffe seg dyr uten å gjøre noe som helst research på forhånd? Slik at man ikke en gang klarer å dekke dyrenes grunnleggende behov? Utenom mat og vann så klart, det skjønner de fleste at dyra trenger. Noe lærer man underveis, man kan aldri bli helt ferdig utlært. Men bør det ikke være et krav at man i det minste setter seg ned og leser noe før man kjøper dyr? Jeg synes man faktisk bør bruke god tid på å tilegne seg kunnskap før man kjøper noe som helst, selv før man kjøper seg hamster, som i manges øyne er superenkle og "uviktige" dyr, om dere skjønner hva jeg mener. Nå som vi har tilgang på internett koster det jo absolutt ingenting å finne den informasjonen man trenger. Dessuten, om man er lat, kan man bare lete seg fram til et forum og stille spørsmålene sine der. Så får man alle svarene servert rett i fanget. Det er vel ikke bare jeg som er sær/nazi på det? Opp gjennom årene har jeg sett folk skaffe seg både ilder, rotter, skilpadder, hest, katt og hund uten å ha noe som helst snøring. Man bruker månedsvis på å finne seg en bil eller et hus, men et levende vesen er det visst okey å kjøpe på impuls. Det er utrolig trist,kan ikke si annet enn at jeg er helt,helt enig med deg. Dessverre kan hvem som helst skaffe seg dyr, og livet til det dyret avhenger helt av hvordan den nye eieren forholder seg til det - manglende kunnskap behøver ikke betyr dårlig stell, så lenge man er villig til å sette seg inn hva dyret trenger. Hvordan man behandler dyrene sine sier mye om hvordan man er som menneske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå