Snop Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Jeg skal ta pus til dyrlegen for å steriliseres fredag morgen. Det jeg lurer på er om hun trenger ekstra ro og tilsyn i et par dager etter dette. På lørdagen skal jeg nemlig etter planen være på jobb i noen timer, og feire på kvelden med noen venninner at jeg har fått meg jobb - egentlig med et lite vors i min leilighet (max 5-6 pers, men det blir jo fort noen skåler og allsanger). Men hvordan blir det med tanke på pus? Bør jeg passe på at noen er her med henne på lørdag når jeg jobber? Og bør jeg holde meg edru og rolig sammen med henne på kvelden? Evt kan jeg feire et annet sted og la henne være hjemme alene? Beklager hvis dette er teite spørsmål, jeg har bare aldri vært med på dette før og aner ikke hva jeg kan forvente, vil gjøre alt riktig og minst mulig skummelt for henne..
Gjest Huffsa Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Du bør hvertfall avblåse vorset! Pus trenger ro, og har ferske sting som måes tas hensyn til. Hun kan ikke gå ut og hun må ikke leke, og holdes i ro. Syntes du skal holde deg hjemme lørdag og passe på katten din.. Hun er tross alt nyopperert Endret 26. januar 2010 av Huffsa
Snop Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2010 Du bør hvertfall avblåse vorset! Pus trenger ro, og har ferske sting som måes tas hensyn til. Hun kan ikke gå ut og hun må ikke leke, og holdes i ro. Syntes du skal holde deg hjemme lørdag. Ja, det blir gjerne litt voldsomt for henne med vors. Hmm! Jeg kan i hvert fall ikke holde meg hjemme fra jobben på lørdag, da må jeg få noen til å passe henne. Men på kvelden, blir det helt feil om hun feks er alene i 2-3 timer? Dersom jeg dropper vors fullstendig og går direkte ut på byen rundt midnatt. Det er ikke meningen å høres ut som om festing og tjohei er det helt store i livet foran alt annet, jeg har bare sett for meg i halvannet år at når jeg fikk meg jobb og begynner å leve igjen skal jeg ta en skikkelig champagneskål og danse som en dust fordi jeg er frisk! Så jeg har gledet meg lenge. Men kan for all del utsette det om jeg må det, hadde bare vært så kjekt å fått i både pose og sekk
Snop Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2010 Forresten, kanskje det hadde vært lurt å utsette hele steriliseringstimen til en dag hvor jeg skal være hjemme fra jobb i et par dager og kan legge bedre opp for henne?
Gjest Huffsa Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Forresten, kanskje det hadde vært lurt å utsette hele steriliseringstimen til en dag hvor jeg skal være hjemme fra jobb i et par dager og kan legge bedre opp for henne? Ja, og når du ikke skal på fest. Det er en mye bedre idè Syntes ikke det er greit å la pus være aleine mens du drar på byen. Hun trenger tilsyn de første dagene. Endret 26. januar 2010 av Huffsa
Frk. Stella Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Da pusen min ble kastrert, timet vi det slik at jeg hadde ferie uka etter og kunne være mye sammen med henne de første dagene. Pusen var rimelig rask og sprek dagen etter inngrepet, men desto viktigere følte jeg det var å holde et øye med henne. "Instruksen" fra veterinæren var egentlig bare å holde et øye med såret slik at det ikke ble rødt og hovent (innvendige sting, hadde plaster over de første to dagene), ikke la henne klatre og hoppe ned fra høyder i starten (pga fare for brokk, først og fremst) og holde henne innendørs i minimum en uke (som ble 14 dager i vårt tilfelle, hun hadde en tendens til å dra på 2-3 dagers turer på den tiden og det ville jeg helst unngå med ny-operert pus. Heldigvis endret hun litt atferd etter kastreringen, nå er hun bare borte et par timer om gangen). Jeg hadde holdt meg hjemme i helgen.
Gjest Pet Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Katten klarer seg fint alene etter at hun er helt våken av narkosen og har sluttet å sjangle, spiser og oppfører seg "normalt". Hun vil få en kroppsstrømpe på seg og de alle fleste katter hater dette og holder seg mye i ro og sturer så lenge strømpa er på (når den tas av vasker de seg gjerne i flere timer i et strekk). Hun trenger ikke noe spesielt tilsyn, men jeg ville nok heller ikke hatt vors samme kvelden da hun sikkert vil være litt slapp og utafor og vil ha behov for ro og fred.
Snop Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2010 Blir litt forvirret når Frk Stella er hjemme med katten flere dager og Pet sier at det ikke trengs. Spurte på Facebook også nå, der var det enstemmig i at det går helt fint. Men enten det går fint eller ikke kjenner jeg at jeg føler mest for å være der for henne, stakkars lille Så jeg sender mail til dyrlegen nå og spør om å bytte.
Frk. Stella Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Flere dager (som i en uke) er ikke nødvendig, men den første helgen synes jeg det var veldig greit å være sammen med henne (her var det også kastrering på fredagsmorgenen). Nå har jeg en pus som synes det var helt naturlig å hoppe opp på kjøkkenskap og dusjkabinett når hun kjedet seg, og jeg brukte ganske mye tid og krefter på å "gjete" henne i starten - sånt er jo forskjellig fra katt til katt... I tillegg er jeg veeeldig hønemor for pusen min altså, kanskje litt for mye iblant...
Frk. Stella Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Forresten, katten min fikk verken strømpe eller skjerm, kun plaster/bandasje over såret. Hun ble sydd med innvendige sting i tillegg til at sårkantene ble limt, iflg dyrlegen var det ikke en sjanse i havet for at hun skulle greie å åpne såret og da anbefalte de ikke strømpe/skjerm da det bare ville stresse katten mer enn nødvendig. Hun var veldig lite interessert i såret sitt faktisk, som sagt så var det det relativt høye aktivitetsnivået hennes som var mest slitsomt. Men for all del, hele kastreringsprosessen, fra operasjon til rekovalesens - gikk veldig greit - mye enklere enn hva jeg hadde sett for meg!
orchid1988 Skrevet 5. februar 2010 #11 Skrevet 5. februar 2010 (endret) .... Endret 5. februar 2010 av orchid1988
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå