simba80 Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 -Å dra ut kontakten på elektriske apparat når de ikke er i bruk? -Å pusse tenner i kaldt vann istedet for varmt vann på full guffe? Jeg mener å ha fått med meg at det er to smarte ting å gjøre, mens mannen min er helt uenig. Så venter spent på svar som jeg kan vise ham
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 -Å dra ut kontakten på elektriske apparat når de ikke er i bruk? -Å pusse tenner i kaldt vann istedet for varmt vann på full guffe? Jeg mener å ha fått med meg at det er to smarte ting å gjøre, mens mannen min er helt uenig. Så venter spent på svar som jeg kan vise ham Mulig jeg er veldig på jordet, men elektriske apparater bruker vel kun strøm når de står på ikke bare fordi stikkontakten er i? Og med varmt vs kaldt vann vil du kanskje spare 10kwh i året ( jeg tror jeg ville brukt de 10 kwh i året for komfortens skyld) Men vil tro at du finner masse strømsparetips på enøk sine hjemmesider.
Gjesten Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Nei. Elektriske apparater bruker kun strøm når de er på. Det med varmvannet sparer du som gjest over sa EKSTREMT lite på. På den annen side burde du pusse tennene i kaldt vann, men det er en annen diskusjon
Chiquita Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 En mobillader bruker strøm selv om mobilen ikke er koblet til, så den er det lurt å trekke ut. Er ikke sikker med elektriske aparater som har en AV-knapp, men denne må brukes, ikke bare å sette dem i dvalemodus. Det går ganske mye varmtvann om du har det stående på full guffe når du pusser tennene. Mye vann i løpet av et år dersom dere er to i husstanden. Men selv om man sparer lite, så er det også et sparetiltak.
Gjest Smaragd Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Ville eller satset på å f.eks. -ta kortere dusjer -kjøpe tetningslister til dører og vinduer om disse ikke er helt tette når det blåser ute -ikke bruke tørketrommel mer en en absolutt "må" -unngå halvfulle vaskemaskiner/oppvaskmaskiner -skru av lyset i rom en ikke er i -skru ned varmen på badene en grad eller to... -vaske gulvene i stedenfor å støvsuge
talin Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Elektriske apparater bruker kun strøm når de er på. Sannhet med enorme modifikasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Pusser folk tenner i varmt vann? En del apparater kan ikke skrus helt av, de går bare i en slags dvalemodus. Disse kan du spare litt strøm på å trekke ut, men like viktig er vel at du minsker faren for brann betydelig.
Gjest Marlo Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Pusser folk tenner i varmt vann? Ja grøss, det reagerte jeg og på Har prøvd det, men det er så ekkelt, hehe. Her pusser man alltid i kaldt vann. Man sparer vel ikke så ekstremt mye på å trekke ut kontakter (da slike ladere o.l. med en "boks"), men man kan forhindre evnt brann o.l. Ikke så bra at slikt står i kontakten over lengre tid, de blir ganske varme. Iallefall det brannvesenet her i byen sier.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Pusser folk tenner i varmt vann? Jeg er plaget med ising i tennene så nei jeg pusser dem ikke i kaldt, men lunkent vann (varmt vann er heller ikke behagelig)
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Varmt vatn (også lunka) frå springen inneheld mange bakteriar!! (men det var vel kanskje litt off topic..)
H80 Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Elektriske apparater som TV, mobilladere og lignende bidrar til oppvarming av boligen. All overflødig energi går til varme, og reduserer oppvarmingsbehovet tilsvarende. Om man fyrer med termostatstyrte panelovner, er det svært lite å hente på å skru av TV, PC og glødepærer når de ikke er i bruk. Om vinteren er det altså lite å hente på slike strømsparingstips, med mindre man fyrer med gratis ved eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå