Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har stadig om foreldre som er født rundt 1968+ i en negativ setning og gjerne i saker som har med hysteri, "mine gjør ikke noe"-holdninger og overbeskyttelse å gjøre. Hva er dette for noe? Er det mer vanlig at en 68-er er overbeskyttende enn en 1958-er f.eks?
asterix Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har stadig om foreldre som er født rundt 1968+ i en negativ setning og gjerne i saker som har med hysteri, "mine gjør ikke noe"-holdninger og overbeskyttelse å gjøre. Hva er dette for noe? Er det mer vanlig at en 68-er er overbeskyttende enn en 1958-er f.eks? 68-erne er ikke de som ble født rundt 1968. 68-erne er en betegnelse på den radikale generasjonen studenter fra 1968 og noen år utover fra dette året. Altså er 68-erne født i det første tiåret etter andre verdenskrig.
Gjest ikke 68-er Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Du har nok misforstått litt... 68-erne er ikke de som ble født rundt 1968, men de som var i alderen 18-25 i 1968. De er også kalt "dessertgenerasjonen". 68-erne blir framstilt som radikalerne, ungdomsopprørere, "flower-power-generasjonen", brenning av bh-er, antiautoritære, de sto for fri barneoppdragelse osv. 68-erne er ikke mer overbeskyttende enn 58-erne, men de sto for friere grenser ("frihet under ansvar" var en frase som var hyppig brukt under min oppvekst)enn tradisjonell barneoppdragelse hadde (barn skal ses, men ikke høres). Vi som er født rundt 1968, blir ofte kalt "curling-foreldre", fordi en del er kjent for å gå foran, og rydde unna alle hindringer for våre barn. Det stemmer nok til en viss grad for enkelte foreldre, men er ikke noe jeg vil kalle en allmenngyldig sannhet.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har stadig om foreldre som er født rundt 1968+ i en negativ setning og gjerne i saker som har med hysteri, "mine gjør ikke noe"-holdninger og overbeskyttelse å gjøre. Hva er dette for noe? Er det mer vanlig at en 68-er er overbeskyttende enn en 1958-er f.eks? Det er mer vanlig at 68-erne er ekstremt egoistiske. Støøre navlebeskuende rævhøl skal du lete lenge etter.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Det er mer vanlig at 68-erne er ekstremt egoistiske. Støøre navlebeskuende rævhøl skal du lete lenge etter. :peker på: ta-dah!
Gjest balla Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Jeg er oppvokst med 68 foreldre. Kan på ingen måte si at jeg ble overbeskyttet. Men frihet under ansvar er nok en grunnstein. Ble alltid oppmuntret til å klare ting selv så curling-foreldre hadde jeg ikke. Mine foreldre var veldig ansvarsfulle og leste mye om psykologi og barneoppdragelse. Dessutten var de veldig opptatt av å gi meg riktige og sanne svar på det jeg spurte om. Noe som har ført til at jeg blant annet aldri har trodd på julenissen, gud eller tannfeen. Lærte å klare meg selv i tidlig barneskolealder, fikk busskort og opplæring i hvordan det fungerte også måtte jeg komme meg til og fra trening i oslo alene(1 time frem og tilbake).Har aldri blitt kjørt rundt til aktiviteter alltid ordnet det selv. Lærte også i samme alder å skifte sikring, lage mat til meg selv. Skifte dekk sammen pappa og andre ting for å bli en selvhjulpen unge. Har aldri sett mine foreldre fulle eller rusa på noen måte. De tok 1 glass vin til maten thats it. Men de var åpne på at de hadde røyka hasj i sin ungdom og at de synes alkohol var verre enn hasj. Så lenge man holdt seg til hasj og ikke gikk over på sterkere rusmidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå