Gå til innhold

Timer på utelys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lyst til å ha timer på utelysene slik at de kun lyser noen timer om kvelden og om morgningen.

Har hørt om timer og fotocelle.

Det jeg ønsker er at utelysene skrues på når det blir mørkt og lyser eks til kl 24 og starter kl 06 og skruer seg avgjen kl 009.

Vi glemmer så fort å skru av utelysene på dagen og da står de på hele døgnet. Prøver å spare strøm på det vi kan og da er utelysene en ting vi kan gjøre noe med. Men jeg kan ikke noe om timer og fotocelle.

Noen tips/erfaringer å komme med ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har sensor på alle utelysene.

De skrur seg på når det blir mørkt og slukkes når det blir lyst.

Er usikker på om du kan sette på timer i tillegg, slik at de skur seg av midt på natten. Skal sjekke med sambo jeg.

Det blir sikkert billigere med et tidsur... tror jeg.

Som sagt; skal høre med sambo i ettermiddag.

Skrevet

Vi har lyspære med fotocelle på utelyset vårt, og det er virkelig verd det! Den skrur seg på når det blir mørkt og av når det blir lyst. Fordelen fremfor en timer er at den selv justerer seg når det blir mørkere eller lysere om kveldene. Lyspæra fås kjøpt i alle fall på OBS sin elektriskavdeling og koster ca 200,-. Vår har vart i to år snart, så det er ikke dyrt i forhold til hvor lenge den varer og hvilke fordeler den gir. Om det sparer så mye strøm vet jeg ikke, men det er veldig praktisk. Den ser ut som en vanlig sparepære bare at det sitter en fotocelle på sokkelen.

Skrevet

Hei !

Takk for svar.

En liten ting, denne pæra du snakker om Ragnhild, setter man bare den i utelampa og så gjør den resten selv ( skruer seg på og av ) Hva med lysbryteren inne.

Det må jo være kjekt å ikke tenke på utelysene, at de går på av seg selv.

Skrevet

Jepp, en skrur bare pæra i som en helt vanlig lyspære. Dersom du har plass til vanlig sparepære i kuppelen er det plass til denne også. Lysbryteren må stå på, om du skrur den av er selvfølgelig lampa av, så du har muligheten til det også dersom du på et tidspunkt ikke vil ha lampa på selv om det er mørkt.

Skrevet

Hei igjen Ragnhild.

Tusen takk for svar.

Høres kjempe flott. Bare for å være sikkert på at jeg har skjønt riktig. Jeg kjøper lyspære på Obs ( nesten slik som vanlig sparepære ) Setter denne i lampa ute og setter lysbryteren på. Da skal utelyset starte av seg selv når det mørkner og slukke når det lysner ?

Kjempe kult. Og så var det ca 200kr pæra ?

Skrevet

Hei igjen Ragnhild.

Tusen takk for svar.

Høres kjempe flott. Bare for å være sikkert på at jeg har skjønt riktig. Jeg kjøper lyspære på Obs ( nesten slik som vanlig sparepære ) Setter denne i lampa ute og setter lysbryteren på. Da skal utelyset starte av seg selv når det mørkner og slukke når det lysner ?

Skrevet

Hei igjen Ragnhild.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Du har skjønnt helt riktig! Løp og kjøp :) Kommer aldri til å bruke noe annet i utelyset tror jeg..

Skrevet

Disse pærene var det lurt å bli minnet på igjen. Kjøpte noen slike til faren min til jul ifjor eller forifjor. Kjøpte de på Expert og husker ikke nå hva de kostet, men tror det var rundt 200 kr. Skal jammen vurdere en slik nå som høsten og vinteren kommer. Da blir det jo fort mørkt før man har kommet seg hjem fra jobb.

Skrevet

Heisann vi har hatt vanlig utelys i gården før, men for et par år siden monterte vi uteslys som slår seg på hvis det er bevegelser ute. Den reagerer ikke på katter, heldigvis!

Men hvis det kommer biler, mennesker etc. Jeg synes det er veldig kjekt for hvis det er noen som kommer for og snoke (noe vi har vært litt plaget med), blir de ganske så paffe og finner fort veien ut fra vår gård.

Skrevet

Den obs-pæra høres jo genial ut!Visste ikke det var så enkelt!!! Så for meg et kjempeprosjekt for å få styring på de 6 utelampene våre. Men hvordan lys er det i de pærene? kaldt og ekkelt eller varmt og lunt?

*løper og kjøper jeg oxo*

Skrevet

..jammen.. Enn hvis man vil slå på lyset mens det er lyst ute da? :kul:

Skrevet

Jordbær: Om du vil ha på lyset når det er lyst ute, så tar du en bit med mørk tape og limer over sensoren :wink:

Blir veldig fint lys av disse pærene, synes jeg. Har dem i alle utelampene våre nå! Helt genialt, siden jeg aldri klarer å huske på å skru av lyset.... Tror de har dem på Clas Ohlson også, muligens noen få kroner billigere enn på OBS.

Skrevet

Mannen snakket med noen som har innendørs dimmer på utelysene. Den bruker strøm selv om lysene er av. Men det er vel ikke tilfelle med pærene?

Skrevet
Mannen snakket med noen som har innendørs dimmer på utelysene. Den bruker strøm selv om lysene er av. Men det er vel ikke tilfelle med pærene?

Veeel.. Lys av=ingen bruk av strøm. Men iom at det er en sensor der, vil den nok trekke strøm konstant.. Men det er ikke mye det er snakk om, vil jeg tro. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...