Gå til innhold

Når offentlig helsevesen ikke fungerer

Anbefalte innlegg

Gjest passienten
Skrevet

Etter mange år som passient i det offentlige helsenorge er jeg fremdeles fått skikkelig utredning og undersøkelser.

Har nok vært uheldig å kommet bort i de mest elendige leger som er likebgyldig og ikke interessert i å gjøre noe for passientene sine.+++ en god del annet jeg ikke ønsker å gå i detaje med.

Er nok blidt en av dem som har opplevd norsk helsevesen på sitt værste.

Nå har legen omsider skjønt at det er lurt å sende til spessialist etter mangeårig kamp, men der er det omlag 1 års ventetid + venting etter det for nye undersøkelser + ytterligere ventetid siden det mest sannsynlig er snakk om å ende i en opperasjon.

Regnet sammen ventetidene på hele "runden" som er "tilbudet" fra legen, det vil komme på 2 til 3 år. Etter det kommer opptrening.

Legen er ikke interessert i å prøve få til noe raskere vei å gå.

(har desverre mistet tro på legene etter flere legebytter)

Nå her jeg sliten og lei. Vet jeg har forran meg mange år med trening etter et inngrep også. Så jeg ønsker å komme igang med undersøkelsene.

På det private kan alt bli gjort på under 1 mnd.

Men selvfølgelig koster det.

Er det noen måte eller mulighet for å få dekket noe eller alle kostnadene til dette i ettertid ?

Ikke minst om det viser seg at skaden har vært der fra staten og en opperasjon har vært behov for hele tiden. (noe jeg har sterk misstanke til)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelg å svare generelt på spørsmålet ditt, da du ikke sier noe om hvilket type problem det er.

Dersom det er en klar indikasjon for operasjon eller utredning, så kan du få dekket dette gjennom det private dersom det offentlige bryter din individuelle frist for behandling. Denne fristen blir satt av den legen (spesialist på sykehuset) som vurderer henvisningen fra legen din, utifra alvorlighetsgrad etc. Du kan også få behandling i utlandet ved private sykehus der. Du kan ikke selv velge behandlingssted, men må ta kontakt med HELFO pasientformidling tlf 815 335 33.

Nå er det imidlertid slik at en del pasienter dessverre sliter med "diffuse" somatiske tilstander, som det noen ganger er vanskelig å hjelpe dem med. I slike tilfeller er det ikke alltid en gang klart hvilken type spesialist man skal til (nevrolog?reumatolog? ortoped? etc). En del kroniske tilstander er også av en slik art at det sjelden "kureres" helt gjennom en bestemt behandling eller operasjon.

Uansett: lykke til!

Gjest passienten
Skrevet

Er nok en helt vanlig vanlig skade.

Menisk skade er vel verken uvanlig, vanskelig å finne ut av eller veldig komplisert å gjøre noe med ?

Jeg kan ikke vente på papirmøllen i NAV\HELFO

Etter flere år i NAV systemet er min erfaring at der er kunnskapen svært mangelfull om det meste (om en får svar) lite hjelp og det tar like lang tid om ikke lengre en med legen.

Skrevet

Nav er et helt annet system enn HELFO som er knyttet opp til helsevesenet. NAV er der man får trygdeytelser, og som kan avgjøre dette utifra helsetilstand. Helsevesenet har et selvstendig ansvar for å avgjøre behov for behandling, noe NAV ikke har noe med å gjøre.

Hvis du ikke har tid til å ta en telefon til HELFO, for å høre om alternativer i det private - da tror jeg ikke du får hjelp noe annet sted heller.

Skrevet
Nav er et helt annet system enn HELFO som er knyttet opp til helsevesenet. NAV er der man får trygdeytelser, og som kan avgjøre dette utifra helsetilstand. Helsevesenet har et selvstendig ansvar for å avgjøre behov for behandling, noe NAV ikke har noe med å gjøre.

Hvis du ikke har tid til å ta en telefon til HELFO, for å høre om alternativer i det private - da tror jeg ikke du får hjelp noe annet sted heller.

Undskyld meg men det synes jeg var noe flåsete skrevet...

Jeg har for øvrig snakket med HELFO også ved flere annledninger og fått god kjenskap til dem også. Er lite hjelp å få der, annet en at de er meget enig i at systemet virker dårlig og beklager at det er lite de kan gjøre for å være til hjelp.

Så vidt jeg er blidt fortalt er det "alfa og omega" hva legen skriver i hennvisningen om en blir prioritert raskt til undersøkelse eller ikke.

Skriver ikke legen at det er "hastesak", ikke "gidder" ta seg tid til å sende med viktige papirer og bare så vidt noterer dato på hennvisninge og kun "kneplager" blir en ikke prioritert i det hele tatt.

En kommer i siste rekke og da er det vist ingenting HELFO kan gjøre heller med tanke på å gå andre veier.

(har til og med opplevd at legen har skrevet ned helt feile diagnoser i hennvisningen)

Jeg har svært ofte fulldagsjobb med å sitte i tlf for å undersøke ting rundt dette.

Men nå synes jeg det har gått nokk mange år uten at jeg har kommet noe videre i det offentlige (er svært lite hjelp å få noe sted) og belastnings skadene som har kommet som følge av detsynes jeg er blidt for mange.

DERFOR har jeg ikke tid til å vente lengre...

Skrevet

Enkelte forsikringsselskaper kan dekke noe, men har du forsikring? Jeg skadet meg for 7 år siden, stod i sykehuskø i år og dag, og valgte tilslutt privat, fikk ikke dekket et øre. NAV responderte ikke (vet heller ikke om de kunne ha hjulpet meg uansett...?). Jeg tegnet forsikring etter dette, og ved neste operasjon, også privat, fikk jeg dekket mye av utgiftene.

Skrevet
Enkelte forsikringsselskaper kan dekke noe, men har du forsikring? Jeg skadet meg for 7 år siden, stod i sykehuskø i år og dag, og valgte tilslutt privat, fikk ikke dekket et øre. NAV responderte ikke (vet heller ikke om de kunne ha hjulpet meg uansett...?). Jeg tegnet forsikring etter dette, og ved neste operasjon, også privat, fikk jeg dekket mye av utgiftene.

Dette var innteressant å høre.. hvilke forsikring er det ?

Virker forsikringen på -en kjent skade\plage en hadde på det tidspungt en skrev forsikringen- ?

Har forsikring i LO, men der sto det bare dusinvis av ting de IKKE forsikret,, fant ikke ut hva de engentlig forsikret til slutt.

I Vital har vi uføreforsikring, men håper da indelig det er håp om at jeg skal komme meg i jobb igjen, helst 100%, men da må det omskolering til.

LO forsikringen ble tegnet få mnd før skade, desverre så vi ikke at vi var så elendig forsikret før vi fikk et meget godt tilbud et annet sted. Men det var noen år etter at skaden var skjedd. Og forsikringen der dekket ikke noe (behandling ets) på kjente skader på det tidspungtet forsikringen eventuelt skulle flyttes over.

Men kun det som eventuelt skjedde på et senere tidspungt.

Skrevet

Jeg tror jeg har Storebrand, samt endel tilleggsforsikringer. Hva som fungerer og ikke er vel avhengig av den enkelte forsikringsavtale, men det skader ikke med en telefon for å høre om de kan dekke noe..

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Har du kikket på fritt sykehusvalg? Der er det et par måneders ventetid på artroskopi.

Skrevet
Jeg tror jeg har Storebrand, samt endel tilleggsforsikringer. Hva som fungerer og ikke er vel avhengig av den enkelte forsikringsavtale, men det skader ikke med en telefon for å høre om de kan dekke noe..

Takk for svar.

Dette skal jeg undersøke.Husker ikke i farten hvem som kom med tilbudet eller hvor mye som ble undersøkt rundt det. Vet at det sto klart og tydelig at kjente plager\skader ets. ikke ble dekket noe av, hverken undersøkelser, eller om en ble ufør eller i værste fall døde som årsak av det.

Blir nok å gå privat uansett, for jeg ønsker gjerne å komme meg på bena igjen. Det blir mye trening for å bygge opp igjen også.

Ble forresten annbefalt av sykehuset å sende meg til nevrolog og MR kort tid etter skaden. Noe legen overså helt og holdent. Måtte krangle med legen i 3 mnd før legen henviste til MR og fant noen skader. (også misstanke om menisk)

(viste ikke noe om det før jeg fikk jornalen 2 år senere)

Gikk hele 2 år og 7 mnd fra sykehuse annbefalte nevrolog til jeg fikk komme til en.

Viste seg at det er skade på femoralisnerven også, denne plagen må jeg leve med siden den ble oppdaget så sent og ikke ble tatt hensyn til. Har fått mye feilbehandling på "veien".

Skrevet
Har du kikket på fritt sykehusvalg? Der er det et par måneders ventetid på artroskopi.

Det har jeg. Men legen ønsker ikke å benytte seg av det.

Og uten hennvisning kommer en ikke langt...

Er desverre blidt hennvist til det stedet som har lengst ventetid av legen. Men de skal vist være flinke også. Men 1 år til å vente blir desverre for lenge...

Skrevet

Akkurat det med kneskader er veldig vanskelig å finne ut av. Få symptomer på en million forskjellige ting.

Jeg skadet kneet mitt da jeg var 7 år første gangen, og har vel hatt en 5-6 diagnoser oppigjennom årene. Alle legene mine har hatt mistanke til menisk og jeg har blitt undersøkt for det gud vet hvor mange ganger.

21 år etter første skadetilfelle finner de feilen. Når det skulle ta 21 år er jeg glad jeg ikke hadde konstante plager. De fant aldri noe feil med menisken og opererte den heller ikke. Nå viser det seg at menisken er problemet, og skulle det bli verre må jeg opereres. Problemet er jo at siden det tok så mange år, har jeg forflyttet belastningen til andre steder og fått flere problemer.

Mitt problem startet med noe så lite som at leddbåndene til menisken gror fast. Dette har igjen ført til kronisk leddbetennelse i kneet, kronisk benhinnebetennelse og belastningsskader i bekken og ankler.

Skulle som deg ønske at helsevesenet kunne ta kneplager mer seriøst. Man har tross alt bare 2 som skal bære deg hele livet gjennom.

Vil bare gi deg en klem, og ønske deg lykke til, jeg håper virkelig at det ordner seg for deg.

Skrevet

Kan legge til at jeg tok kikkehullsoperasjon, fordi ingenting vistes på røntgen eller MR. De fant litt av hvert da, ja... Enig i at leger og sykehus gjerne er litt "tjaaa" til kneproblemer, men kneet er et enormt viktig ledd, og har man problemer i kneet får man det gjerne andre steder også, type ryggproblemer fordi man går og belaster feil osv.

Skrevet
Akkurat det med kneskader er veldig vanskelig å finne ut av. Få symptomer på en million forskjellige ting.

Jeg skadet kneet mitt da jeg var 7 år første gangen, og har vel hatt en 5-6 diagnoser oppigjennom årene. Alle legene mine har hatt mistanke til menisk og jeg har blitt undersøkt for det gud vet hvor mange ganger.

21 år etter første skadetilfelle finner de feilen. Når det skulle ta 21 år er jeg glad jeg ikke hadde konstante plager. De fant aldri noe feil med menisken og opererte den heller ikke. Nå viser det seg at menisken er problemet, og skulle det bli verre må jeg opereres. Problemet er jo at siden det tok så mange år, har jeg forflyttet belastningen til andre steder og fått flere problemer.

Mitt problem startet med noe så lite som at leddbåndene til menisken gror fast. Dette har igjen ført til kronisk leddbetennelse i kneet, kronisk benhinnebetennelse og belastningsskader i bekken og ankler.

Skulle som deg ønske at helsevesenet kunne ta kneplager mer seriøst. Man har tross alt bare 2 som skal bære deg hele livet gjennom.

Vil bare gi deg en klem, og ønske deg lykke til, jeg håper virkelig at det ordner seg for deg.

Huff..kjenner meg desverre godt igjen i det du skriver. Håper du får gjort noe med plagene dine og at de ikke forværrer seg enda mer.

Har også betennelser over alt (har jeg inntrykk av)

Både kne,ankel, hofte, rygg, nakke og skuldre er blidt "ødelagt". (mange år på krykker sliter på) Slitarsjeskader for det meste, prolaps mm.

Er så ille nå at jeg er avhengig av krykker til innebruk til tider. Skal jeg ut av huset i butikken, må jeg bare ta frem rullestolen. Kneet svikter etter svært kort tid, så jeg klarer meg ikke langt uten. Kjøre bil kan jeg bare drømme om ennå, er flere år siden jeg tok kjangsen på det.

Skulle og ønske helseetaten kanta kneplager mer på allvår.

(hadde en vært fodtballstjerne hadde en nok anntakelig fått gjort noe med en gang)

Gjest sunshine56
Skrevet

Du har vel skrevet utallige tråder på flere forum og fått flere svar på dette?

Du har fått hennvisning til det sykehuset med lengst ventetid sier du, og at legen nekter og skrive ny hennvisning. Da ringer du det sykehuset du er hennvist til og ber de sende hennvisningen din til (t.d aker sykehus) fordi du ser på www.frittsykehusvalg.no at der er kortere ventetid- dette tar 5 MINUTTER - og ingen kan nekte deg og gjøre det.

Evt så ringer du legekontoret ditt og får kopi av hennvisningen din og sender den dit du selv ønsker.

Jeg er også i "systemet" MEN det er viktig at en selv står på og gjør det en kan. for meg virker det som om at du ser problemer fremfor løsninger-og det kommer du ikke langt med.

Og INGEN SKAL VENTE MER ENN 1 ÅR på behandling, dette står skrevet i alle brev,innkallelser osv som du får tilsendt, har du gjort det skal du ringe fritt sykehusvalg så skal de tilby deg en plass for behandling så og si umiddelbart.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet
Er desverre blidt hennvist til det stedet som har lengst ventetid av legen. Men de skal vist være flinke også. Men 1 år til å vente blir desverre for lenge...

Da ringer du bare til det sykehuset henvisningen er sendt til, og ber dem sende den videre til det sykehuset/behandlingsstedet du ønsker å bruke under fritt sykehusvalg. Les deg opp på regelverket på http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Dette har jeg akkurat gjort selv, da jeg måtte vente i 45 uker på en tonsillektomi. Ved å bruke fritt sykehusvalg, fikk jeg ventetiden ned til 6 uker.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet
Ja , slik jeg skrev ovenfor....

Hehe, svarte før jeg leste posten din. :fnise:

Skrevet
Da ringer du bare til det sykehuset henvisningen er sendt til, og ber dem sende den videre til det sykehuset/behandlingsstedet du ønsker å bruke under fritt sykehusvalg. Les deg opp på regelverket på http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Dette har jeg akkurat gjort selv, da jeg måtte vente i 45 uker på en tonsillektomi. Ved å bruke fritt sykehusvalg, fikk jeg ventetiden ned til 6 uker.

Takk for svar zellica

Jeg har selfølgelig ringt fritt sykehusvalg å spurt også.

Det jeg fikk til svar der var at så lenge det BARE er 48 uker, hvor av den tiden bruker 6 uker på å behandle hennvisningen, er det innenfor fristen...De mente også at der var det best kompetanse.

Rådet derfra var å vente på den timen.

Er derfor jeg nå er lei og ønsker å gå privat å kunne få gjort ALT på under 1 mnd.

Skrevet

Nå må du slutte å klage, så lenge du ikke gidder å gjøre ting selv. Vet ikke hvor i landet du bor, men det er fort gjort å gjøre et kjapt søk på fritt sykehusvalg, og ventetiden på artroskopi pga meniskskade er langt kortere enn 48 uker flere steder. Men du må gidde å lette ræven ut av stolen og gjøre en innsats selv, ikke bare syte og klage over andre. Fremgangsmåte beskrevet av to stykker over, bare å sette i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...