superior Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Vurderer en tur til Kroatia med kjæresten i juli (eller en eller annen gang i sommerferien). Hvor bør vi reise? Vi vil egentlig bare kose oss og slappe av, men fint om det er mulighet for litt aktiviteter i nærheten, f.eks. vannsport e.l. Helst ikke noe sted med veldig høy partyfaktor, da vi begge ønsker det rolig på denne turen. Fine strender og badeplasser i umiddelbar nærhet er viktig. Tips?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Vurderer en tur til Kroatia med kjæresten i juli (eller en eller annen gang i sommerferien). Hvor bør vi reise? Vi vil egentlig bare kose oss og slappe av, men fint om det er mulighet for litt aktiviteter i nærheten, f.eks. vannsport e.l. Helst ikke noe sted med veldig høy partyfaktor, da vi begge ønsker det rolig på denne turen. Fine strender og badeplasser i umiddelbar nærhet er viktig. Tips? Har vært i Kroatia tre ganger, alltid i nord, hvor jeg liker meg veldig godt. Men strendene er egentlig mest klipper og noe rullestein, ikke sandstrender. Vannet er derimot herlig og nydelig blågrønt, så det burde ikke skremme noen. Lenger sør vet jeg ikke hvordan det er, men tror ikke landet er kjent for sandstrender, om det er det som dere ønsker. Vannsport er vi ikke videre interessert i, så det har jeg aldri sett etter/lagt merke til, men noen muligheter vil jeg tro det er. Men anbefaler Kroatia på det varmeste!
superior Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2010 Nøyaktig hvor har du vært da? Om det er mulighet for bading, så er det ikke så nøye med hvordan strendene er.
gustav Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Var på biltur med telt i sommer, bl.a halvannen uke i Kroatia. De to stedene som gjorde desidert sterkest inntrykk var Trogir (intakt og bebodd middelalderby, Unescos v.arvliste) og Baska på øya Krk; 2 km lang sand/rullesteinstrand flott beliggende mellom åser. Klarklart rent vann. Og nydelig utsikt på veien dit ned fra fjellet.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Nøyaktig hvor har du vært da? Om det er mulighet for bading, så er det ikke så nøye med hvordan strendene er. Har vært i Istria, som er en halvøy i nord. Det går fly til Pula og Rijeka med Norwegian i hvert fall. Byen Rovinj litt nord for Pula er veldig fin, forsøk å google den. Koselig gamleby på en høyde og båter ut til fine badesteder.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Nøyaktig hvor har du vært da? Om det er mulighet for bading, så er det ikke så nøye med hvordan strendene er. Hvis det ikke er så nøye hvor du drar, bare du får bade, hvorfor drar du til Kroatia da? Da kan du heller bestemme etter hvilken strand som er best. Du skal jo ikke se landet likevel?
superior Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2010 Vi tenkte vi skulle reise litt rundt, og vakre klipper o.l. kan være like vakkert som sandstrender!
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Kroatia har lang kystlinje så bade får du gjort nær sagt hvor som helst. Men det er stort sett bare rullesteinsstrender så badesko er kjekt å ha. Vi var i Tucepi i sommer. En liten landsby rett sør for Makarska. Fløy til Split og kjørte buss i litt over en time. Veldig rolig og ålreit sted som passet perfekt for oss som reiste med barn. Makarska er litt større by, mens Split er vel stedet for høyere partyfaktor. For dere som reiser som et par kan jeg tenke meg at øyene Brac og Hvar kan passe fint. Da flyr dere til Split og tar båt ut til øyene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Vi har vært i Kroatia to ganger - en gang på øya Brac (utenfor Split) og en gang i Rovinj (på Istria-halvøya). Rovinj var min favoritt av disse. Her var maten veldig god (i nord er maten litt mer italienskinspirert), og byen var nydelig. Mange restauranter, kafeer og barer, men ikke spesielt party-faktor. Brac var litt "kjedeligere", maten var litt mer inspirert av østeuropa. Var også på besøk i Trogir, og det er nok også et sted jeg kunne tilbragt en uke eller to. Kroatia er et veldig pent land, klart vann, rent og pent overalt, og billig mat. Anbefales på det varmeste!
Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Hei! Jeg har vært i Kroatia mange ganger. Har vært flest ganger i Makarska,men der er det veldig fullt i juli/august og er ikke den roligste plassen,men man trenger ikke å oppsøke utestedene heller da. Kjæresten og jeg var i Podgora en sommer også (litt sør for Makarska),men der var det veeeeldig rolig da,og veldig liten plass, skjedde ikke stort der. Sist var vi på øya Hvar. Der likte vi oss veldig godt. Litt dyrere enn på fastlandet. Vi brukte å leie båt for hele dagen,så kjørte vi ut til de mange små øyene,og fant mange kjempefine plasser. En plass vi likte oss veldig godt på hadde en liten sandstrand der det nesten ikke var noen folk,og en koselig liten restaurant. På Hvar hadde de også flere vannsport-aktiviteter,og vi leide også scooter en dag,og kjørte litt omkring. I Kroatia er det nesten ingen sandstrender, men det går helt fint med steinstrand også, bare å kjøpe badesko og så slipper man å få sand overalt På Hvar er det veldig lite strender egentlig (på den delen av øya vi var på aillefall),mest klipper..men vi fant en fin liten strand ikke langt fra hotellet,og som sagt,så går det fint an å ta båt ut til de små øyene. Anbefales
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå