Gå til innhold

Har du en oppskrift på hjemmelaget brød?

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Tenkte jeg skulle bake brød, men har ingen spennende oppskrifter... Vil du dele din brødoppskrift?

Vil gjerne at den skal være god og sunn, og helst så enkel som mulig :)

Skrevet

Når jeg baker brød bruker jeg aldri oppskrift, men det er veldig enkelt likevel. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Til to brød bruker jeg ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, speltmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte, men dette velger du jo selv etter hva du liker.

I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske (ca 4 dl) til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det. Hvis du vil kan du ha i f.eks. hakkede nøtter eller revet gulrot (gir saftig og godt brød). Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter).

Skrevet

:Nikke:

Jeg bruker Arkanas oppskrift og bruker det jeg har i skapet. Har alltid fått godt resultat så langt!

Skrevet

Mammas grovbrød (2 store el tre litt mindre)

1 pk gjær

1 ss sukker

1 ts salt

9 dl lunkent vann

0,5 dl nøytral olje

0,5 kg sammalt hvete grov

1 dl havregryn

1 dl solsikkefrø uten skall selvfølgelig :jepp:

0,5 dl linfrø (godt for fordøyelsen)

ca 1 kg hvetemel

Alt røres godt sammen, heves i en time i vannbad i vasken el vanlig på kjøkkenbenk, stekes i time på 200 grader nederst i ovnen i brødformer.

Jeg lager deigen ganske løs sånn at jeg mer heller deigen i formene, da blir brødene saftige og gode :)

Gjest Feline.
Skrevet
Mammas grovbrød (2 store el tre litt mindre)

1 pk gjær

1 ss sukker

1 ts salt

9 dl lunkent vann

0,5 dl nøytral olje

0,5 kg sammalt hvete grov

1 dl havregryn

1 dl solsikkefrø uten skall selvfølgelig :jepp:

0,5 dl linfrø (godt for fordøyelsen)

ca 1 kg hvetemel

Alt røres godt sammen, heves i en time i vannbad i vasken el vanlig på kjøkkenbenk, stekes i time på 200 grader nederst i ovnen i brødformer.

Jeg lager deigen ganske løs sånn at jeg mer heller deigen i formene, da blir brødene saftige og gode :)

Så du slipper å kna den med hendene nedpå benken?? Det er jo genialt :P

Skrevet

Jeg gjør vel omtrent som de andre her, innholdet varierer etter hva jeg har, men jeg synes byggmel, sammalt grovt rugmel, havregryn, evt kli, linfrø/nøtter/solsikkefrø og grovt hvetemel er godt i den grove andelen av melet (byggmelet er vel ikke så grovt, men er uansett greit å regne som det fordi det ikke har samme glutenegenskaper som det fine hvetemelet) :). Også har jeg de siste gangene latt deigen heve lenge (flere timer), men slår/knar den ned med jevne mellomrom. Da blir smaken bedre, brødet blir liksom litt søtere, saftigere/bedre tekstur og har mindre gjærsmak.

Skrevet

Feline: Ja jeg bare elter den sammen med en sleiv i bakebollen og bruker sleiva til å "måke" over deigen i formene. veldig kjapt og enkelt og ikke noe søl på fingrene el benken :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...