Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Er det sant at det finnes institusjoner i Norge der tenåringer blir kledd naken ved ankomst (i såfall, hvorfor?) og at 13 år gamle jenter blir satt sammen med 16-18 år gamle gutter, som gjerne misbruker dem seksuelt? Og at de har en beinhard disiplin der de kan bli lenket fast i senge for den minste filleting? Synes nesten det høres for voldsomt ut til å være sant, men noen kolegaer satt på jobb i dag og diskuterte det.
Gjest ukjent lizzom Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Er det sant at det finnes institusjoner i Norge der tenåringer blir kledd naken ved ankomst (i såfall, hvorfor?) og at 13 år gamle jenter blir satt sammen med 16-18 år gamle gutter, som gjerne misbruker dem seksuelt? Og at de har en beinhard disiplin der de kan bli lenket fast i senge for den minste filleting? Synes nesten det høres for voldsomt ut til å være sant, men noen kolegaer satt på jobb i dag og diskuterte det. whaaa???? Mye rykter ute å går hvertfall... Jeg levde for under en uke siden på institusjon. jeg kom på natta, det første dem gjorde med meg var å snakke litt med meg, lese opp noen regler. og så fikk jeg beskjed om at jeg kunne sove. Det var vekking der hver dag kl 8 i ukedagene og 10 i helgene. Det var leggetid ved10 tiden i ukedagene og elleve tiden på kvelden i helgene. det var faste måltider. som de forventet at vi skulle komme til. De forventet at vi skulle vaske rommet selv og klærne selv. De forventet også at vi skulle komme til samling ( samling= fortelle hva du skal den dagen og planene generelt.) Det var INGEN som sjekket meg, eller baggen min for ting. altså jeg kunne ha hatt med hva som helst. blir baggene sjekket, sjekkes de sammen med deg. og de må ha tillatelse. De forventer å vite hvem du skal ut med, og hilser gjerne på vennene dine. du blir ikke lenket fast til senga, du får eget rom og deler ikke med noen andre. eneste du deler er toalett og dusj ( bad) og kjøkken, stue/ oppholdsrom, data, tv og vaskemaskin. Beinhard disiplin?? tja normal folkeskikk og regler var det der. Mest dramatiske på institusjonen jeg var på var vel at alt av dører var låst inne og skarpe kniver på kjøkknet var låst inn. Det du har hørt tviler jeg STERKT på at er sant. må sies at jeg kom på åpen institusjon og lukket er litt annerledes, ( du får ikke gå ut alene, ikke lov til å være på kjøkknet osv.)
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Det skjer, spesielt ved mistanke om rus, men er i grenseland til ulovlig. Men det finnes råtne epler i alle systemer, og det gambles innmellom på at barna eller ungdommene enten ikke kjenner sine rettigheter, eller ikke vil bli trodd.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Noen kolegaer satt på jobb i dag og diskuterte det. Det er vel ikke så merkelig at de institusjonsansatte ikke reagerer på at små jenter blir voldtatt av institusjonens eldre gutter - for personalet må jo få sitt de og.
*Nessa* Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Det kommer ann på hvilken paragraf dem er på institusjonen for. Men en 13 år jente kan bli plassert med 18 år gamle gutte rpå institusjon. Lite sannsynelig at dem missbruker dem sexuelt ettersom de er under oppsyn. Det er vanelig at ungdommer må strippe for en miljøarbeider hvis dem kommer på en rus institusjon. Dem kan også se dem inn i rumpa for mangen gjemmer dop der...! Selv syntes jeg dette er vell overdrevet. Men det er mye på barneverns institusjoner som forgår som ikke er helt akseptabelt syntes jeg!
*Nessa* Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Det er vel ikke så merkelig at de institusjonsansatte ikke reagerer på at små jenter blir voldtatt av institusjonens eldre gutter - for personalet må jo få sitt de og. Det er ikke uvanelig eller noe news at mennelige eller kvinnelige miljøarbeidere for den slags har sexuell omgang med ungdom på huset. Ekkelt..
El Capitan Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 "Institusjon" er et meget løst begrep. Det kan være alt fra politiet til Marthas engleskole. Snakker du om barnehjem, dop avvennings-klinikker eller hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå