Gjest Gunn Eide Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Hei Jeg skal kjøpe barndomshjemmet av min far. Min mor døde i 1986. Far sitter i uskiftetbo. Jeg har to søsken. Far giftet seg på nytt i 1993, det ble da skrevet en avtale som gir oss 3 barna arverett til huset. (fars nye ektefelle er barnløs, og har egen leilighet som hun flytter til dersom far dør før henne). Jeg skal nå kjøpe huset for 1,7 mill. (som er 1/3 av antatte markedsverdien på ca. 2,5mill). Far kjøper da ny leilighet. Retten til arv i huset, overføres da til leiligheten for mine to søsken, og jeg sier fra meg arverett i leiligheten, etter som jeg får min del i dette huskjøpet. (denne avtalen er ikke skriftlig pr. i dag) Mitt spørsmål blir da hvordan går vi frem? Hvilke avtaler skal lages? Hvilke instanser skal kontaktes? Hvordan ordnes dette på enkleste, beste og rimeligste måte? Er det for eksempel feil av oss å tenke arv. kan det bare ansees som et fritt salg?
Shade Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Skal vi se, nå har jeg googlet litt og han kan ikke selge til deg for under markedspris hvis ikke resten av arvingene går med på det. § 19. Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. Så det kommer vel litt ann på hva søskene dine sier. Ellers ville jeg kanskje tatt meg råd til en time hos advokat for å være sikker på at alt går riktig for seg Endret 26. januar 2010 av Shade
Gjest UnniL Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Retten til arv i huset, overføres da til leiligheten for mine to søsken, og jeg sier fra meg arverett i leiligheten, etter som jeg får min del i dette huskjøpet. (denne avtalen er ikke skriftlig pr. i dag) Dette går ikke... Du må gjerne si ifra deg retten til å arve den nye leiligheten til faren din. Men huset er ikke bare farsarv til deg og dine søsken men også morsarv. Skal dette gjøres riktig så må du kjøpe huset til markedspris. Hvis du da tenker at dere 3 søsken vil arve hver deres 1/3 av huset så kan faren din bestemme at du får 1/3 av huset i forskudd på arv og at du betaler din far 2/3 av kjøpssummen. Dette beløpet skal altså dine søsken arve. Eller du kan kjøpe huset til en avtalt pris som dine søsken godkjenner.
Gjest Annabelle Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Hei Jeg skal kjøpe barndomshjemmet av min far. Min mor døde i 1986. Far sitter i uskiftetbo. Jeg har to søsken. Far giftet seg på nytt i 1993, det ble da skrevet en avtale som gir oss 3 barna arverett til huset. (fars nye ektefelle er barnløs, og har egen leilighet som hun flytter til dersom far dør før henne). Jeg skal nå kjøpe huset for 1,7 mill. (som er 1/3 av antatte markedsverdien på ca. 2,5mill). Far kjøper da ny leilighet. Retten til arv i huset, overføres da til leiligheten for mine to søsken, og jeg sier fra meg arverett i leiligheten, etter som jeg får min del i dette huskjøpet. (denne avtalen er ikke skriftlig pr. i dag) Mitt spørsmål blir da hvordan går vi frem? Hvilke avtaler skal lages? Hvilke instanser skal kontaktes? Hvordan ordnes dette på enkleste, beste og rimeligste måte? Er det for eksempel feil av oss å tenke arv. kan det bare ansees som et fritt salg? Du skal betale din far 2/3 av kjøpesummen og ikke 1/3. Dere er jo 3 søsken som skal arve huset og det er bare 1/3 som du kan få i forskudd på arv. Og da skal du ikke betale 1/3. Tenk at dere 3 søsken eier huset sammen, for at du skal få hele huset så må jo du kjøpe ut søsknene dine! Eller betale faren din det som utgjør 2/3 slik at han investerer det videre i bolig som dine søsken arver alene.
Gjest Pretor Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Her er det mange fallgruver å gå i. Ta kontakt med en advokat med familie- og arverett som spesialområde snarest. Det er mye bedre og billigere å gjøre det nå enn når det blir konflikt og det blir det garantert dersom dette ikke er gjort ordentlig. Dette er ikke et fritt salg i og med at det inneholder et gaveelement, noe som ikke er tillat når gjenlevende sitter i uskiftet bo. Se arveloven § 19.
Glitnir Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Hei Jeg skal kjøpe barndomshjemmet av min far. Min mor døde i 1986. Far sitter i uskiftetbo. Jeg har to søsken. Far giftet seg på nytt i 1993, det ble da skrevet en avtale som gir oss 3 barna arverett til huset. (fars nye ektefelle er barnløs, og har egen leilighet som hun flytter til dersom far dør før henne). Jeg skal nå kjøpe huset for 1,7 mill. (som er 1/3 av antatte markedsverdien på ca. 2,5mill). Far kjøper da ny leilighet. Retten til arv i huset, overføres da til leiligheten for mine to søsken, og jeg sier fra meg arverett i leiligheten, etter som jeg får min del i dette huskjøpet. (denne avtalen er ikke skriftlig pr. i dag) Mitt spørsmål blir da hvordan går vi frem? Hvilke avtaler skal lages? Hvilke instanser skal kontaktes? Hvordan ordnes dette på enkleste, beste og rimeligste måte? Er det for eksempel feil av oss å tenke arv. kan det bare ansees som et fritt salg? Men din far sitter vel ikke i uskiftet bo? Ettersom han har giftet seg om igjen, så falt jo den retten bort. Så da skal jo boet etter din mor allerede være oppgjort. Med den forutsetningen så vil avtalen du sikter til kun være din fars, og dermed står han fritt til å endre det som han vil. Han kan dermed selge huset til deg for fritt valgt sum, og om ønskelig kan gaveelementet her være forskudd på arv, slik at dine to søsken ved din fars død vil få tildelt tilsvarende sum før likedelingen mellom dere begynner. Men som nevnt over ville jeg kontaktet advokat for å få satt opp dette korrekt. Edit: Leif Endret 26. januar 2010 av Glitnir
Gjest Gunn Eide Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Men din far sitter vel ikke i uskiftet bo? Ettersom han har giftet seg om igjen, så falt jo den retten bort. Så da skal jo boet etter din mor allerede være oppgjort. Med den forutsetningen så vil avtalen du sikter til kun være din fars, og dermed står han fritt til å endre det som han vil. Han kan dermed selge huset til deg for fritt valgt sum, og om ønskelig kan gaveelementet her være forskudd på arv, slik at dine to søsken ved din fars død vil få tildelt tilsvarende sum før likedelingen mellom dere begynner. Men som nevnt over ville jeg kontaktet advokat for å få satt opp dette korrekt. Edit: Leif
Gjest Gunn Eide Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 tusen takk for gode svar... Det er nok lurt som dere antyder, å kontakte en advokat for å få satt opp de aktuelle dokumentene ordentlig og i tråd med gjeldende rett... Men kjekt å få litt innsyn i saken, og være litt forberedt før en tar seg råd... Ellers så er søskene enige om at jeg overtar huset til 2/3 av markedsverdi, og at de arver leiligheten når den tid kommer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå