Gjest dravlefôr Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 hei, vi har nett fått oss to kattunger. de er søsken og begge er kjempesøte, men hunkatten spiser veldig dårlig. jeg har ikke sett henne være borti tørrfôret sitt i det hele tatt. hun digger dravle, og er ustoppelig når det kommer til det. men jeg ser at hun får hikke av det, samme gjelder hankatten når han kommer innom matfatet hennes. skjønner også at melkeprodukter er for katter som mcdonalds for mennesker. skal nå prøve denne oppskriften, men har ikke druesukker. fungerer melis som erstatning?
Gjest Huffsa Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Nei kattunger skal ikke ha melis. Har du sjekket at pus ikke er syk? Ingen katter sulter seg selv.
NovaFlare Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 (endret) IKKE erstatt druesukker med melis nei! Ikke lag dette selv. Ring dyrlegen! Og spør der. Har du gitt regelmessig ormkur og er den vaksinert? Det finnes egne fór for dårlig matlyst. Det kan også være at den feller tenner slik at tørrfóret gjør litt vondt. Hør med dyrlegen før du blander sammen noe slikt på egenhånd. Vanlig melk inneholder laktose, og katter er laktoseintolerante. Det er forklaringen. Hun trenger kun vann! Endret 26. januar 2010 av NovaFlare
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Ikke gi katten annen mat en kattemat (kattungefor fra dyrlegge/dyrebutikk). Aldri råfor katten med mindre du vet hva du holder på med. Det er mye mat katten ikke tåler og ikke har godt av. Katter er sære. Og har de smakt noe godt vil de ofte "sultestreike" en stund. Jeg har også ofte opplevd småspiste og tynne katter, særig hunkatter har jeg denne erfaringen med. Sykdom og orm må utelukkes. Kattene har fått nødvendige ormekurer? (totalt fire stk før uke 12-16). Og vaksiner? Ta en tur til dyrlegen om du ikke har vært der ennå. Utover dette bør du kjøpe tørrfor beregnet på kattunger. Anbefaler Royal Canin eller Hills sitt da disse er lett tilgjengelige. Suppler med litt våtfor (en spiseskje pr katt) en gang om dagen. Katten skal bare ha vann å drikke. Både tørrfor og vann skal være tilgjengelig hele tiden. En ting kan jeg love deg - katter sulter seg ikke. Jeg har ALDRI opplevd at en katt har dødd over matfaret. Unntaket er selvfølgelig om det er snakk om meget alvorlig sykdom. (til informasjon jeg har mange års erfaring fra Dyrebeskyttelsen og med egne katter, så dette er ikke synsing)
Gjest dravlefôr Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 takk for svarene! hun sultestreiker jo ikke, oppfører seg ellers helt normalt og har fått de første omgangene med ormkur. hun er bare åtte uker og vi hentet de to først nå på søndag. hun er vant til fpd kitten, men siden vi ikke har fått tak i det blander vi dette nå med royal canin kitten (vi fikk litt fôr av forrige matmor, som for øvrig jobber hos dyrlegen og som vi har 100% tillit til). hva betyr laktoseintoleransen for katten i praksis? sprutebæsj? dravle er det eneste hun spiser nemlig... vi blander i tørrfôr, men det ser hun bare på og slikker av dravlen. jeg fikk ikke tak i druesukker, og kjøpte fruktose - men ingenting er blandet enn så lenge. hvordan kan det ha seg at en katteside har en oppskrift som dere unisono fraråder meg å bruke? dette er de første kattungene jeg har, håper det er forståelse for eventuelle dumme spørsmål her.
Gjest Problematique Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Bare åtte uker gamle?! Kattunger skal ikke taes fra ungen før ved tolv uker!
NovaFlare Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 8 uker?? Stakkars, det er jo ALTFOR tidlig. Druesukker og fruktose er ikke det samme... Hvorfor har du så mye imot å ringe dyrlegen? Det koster vanlige tellerskritt, liksom... Gjør det, du. Dravler? Hva er det? Hvis forrige matmor jobber hos dyrlegen og likevel gir bort kattunger ved 8 ukers alder vet jeg ikke hvor mye tillit jeg ville hatt, egentlig... og hvis du har så mye tillit, hvorfor har du ikke spurt henne om råd? Forresten, er moren død, siden de er tatt så tidlig? Isåfall er du jo "unnskyldt", liksom... Nå er det forresten på tide med ny ormkur, siden de er 8 uker. Ja, laktose kan gi katter diaré og oppkast, og det er ikke bra for kattunger, de blir veldig lett dehydrerte. Mener ikke å høres hard ut om jeg gjør det, blir bare fryktelig oppgitt når folk stiller spørsmål om noe så viktig som ernæring til en kattunge på et forum, istedet for å ringe dyrlegen.
Gjest Lille-pus Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 (endret) takk for svarene! hun sultestreiker jo ikke, oppfører seg ellers helt normalt og har fått de første omgangene med ormkur. hun er bare åtte uker og vi hentet de to først nå på søndag. hun er vant til fpd kitten, men siden vi ikke har fått tak i det blander vi dette nå med royal canin kitten (vi fikk litt fôr av forrige matmor, som for øvrig jobber hos dyrlegen og som vi har 100% tillit til). hva betyr laktoseintoleransen for katten i praksis? sprutebæsj? dravle er det eneste hun spiser nemlig... vi blander i tørrfôr, men det ser hun bare på og slikker av dravlen. jeg fikk ikke tak i druesukker, og kjøpte fruktose - men ingenting er blandet enn så lenge. hvordan kan det ha seg at en katteside har en oppskrift som dere unisono fraråder meg å bruke? dette er de første kattungene jeg har, håper det er forståelse for eventuelle dumme spørsmål her. Hei Det første først; - det er ikke alt som finnes på nettet som er like sant, folk mener så mye rart (undertegnede inkludert ). Privatpersoners egne sider skal alltids tas med en klype salt. Linken gir en oppskrift på en vannbasert drikk som inneholder det vi mister mest av når vi svetter (vann, sukker og salt). En slik væske erstatter ikke mat da den kun består av vann, salter og drukesukker (som er en enkelere sukkersubstans og dermed brytes meget fort ned i magen, og tas meget hurtig opp i kroppen). Kattungene har behov for kattunge-mat En kjapp telefon til dyrlegen for å høre hva de eventuelt fører av våt-for til kattunger er en god idé. En sjekk av ungens munn kan faktisk også være en idé dersom den lille ikke vil røre noe som er av fastere substans enn dravle. Til dem som lurer på hva dravle er; det er myse med kanel (veldig godt på lefser, - for mennesker :rødme: ) Katter er det derimot ikke spesielt bra for. Endret 27. januar 2010 av Lille-pus
Shade Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Du kan jo prøve å kjøpe morsmelkerstatning til katt og myke tørrfore opp i det. Det selges på vanlige dyrebutikker Og ellers så skal du ikke gi katten din dravle, det er menneskesnop og katter verken trenger det eller har godt av det. Men de kan være sære og hvis hun allerede har oppdaget at hun får snop hvis hun lar være å spise maten sin er jo valget lett. Og hvis kattemor er i livet burde virkelig eieren vite bedre enn å gi vekk ungene så tidlig! Særlig siden hun jobber hos dyrlege!!
tigerpus1 Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 (endret) hei du sier du fikk kattungene av en som jobber på dyreklinikk. men vil ikke svare på om mor er død siden du har de nå i en alder av bare 8 uker.. mine kattunger som jeg hadde i fjor ga jeg bort 3 stk i 12 ukers alderen og de diet mamman sin fremdeles da. de 2 jeg beholdt diet jentepusen til hun var 4 mnd og guttepusen til han var 6 mnd. jentepusen her i huset er også veldig kresen i matveien og vil gjerne heller ha snop enn tørrforet sitt. men hvis du er konsekvent en periode og ikke gir noe annet enn tør for så spiser hun det. garantert. hun har også hvert veldig kort tid hos dere sånn at hun kanskje ikke helt har falt til ro ennå. jeg ga litt morsmelk erst til katt. ved siden av tørr foret en stund til jentepusen fordi hun var veldig tynn og tuslete en periode. var hos dyrlegen og det feilte henne ikke noe. prøv det de ville uansett ha diet mamman sin i 4 uker til.... Endret 27. januar 2010 av tigerpus1
Gjest dravlefôr Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 vi har, som sagt, akkurat fått kattungene og jeg regnet ikke med at de tar skade på to dager. i tillegg får man gjerne mer omfattende info på et forum enn når man ringer dyrlegen (eller hvem som helst som sitter på kunnskap). i morges begynte hun å spise tørrfôret sitt, og hun virker fortsatt helt friskt ellers. moren er ikke død (noe som jeg ikke kan svare på før jeg har lest spørsmålet, selvsagt), men hun var bare såvidt kjønnsmoden da hun fikk syv unger, og var nokså utmattet da vi fikk våre kattunger. det er kanskje litt i tidligste laget, men i vennekretsen høres det ut som om 8-10 uker er en ganske vanlig tid for å finne seg en ny familie. tusen takk for alle gode råd!
Gjest Problematique Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 8-10 uker er ALT for tidlig. Valper er leveringsklare da, men kattunger skal være minst tre måneder. Vær klar over at dere kan få all slags problemer med katten senere i livet, katter som blir tatt fra moren for tidlig blir gjerne ganske ustabile. Det kan skje at hun begynner å tisse og bæsje alle andre steder enn kassa f.eks. Eller at hun blir aggresiv.
Gjest Gjest_Pusemamma_* Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Uff, er så trist og se gang på gang at folk leverer kattunger fra seg altfor tidlig. Kattene bør være minimum 12 uker før de tas fra moren. Det er veldig viktig at kattene får die og mora lærer de oppdragelse fra til den alderen.
Troyamin Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 hun er bare åtte uker og vi hentet de to først nå på søndag. hun er vant til fpd kitten, men siden vi ikke har fått tak i det blander vi dette nå med royal canin kitten (vi fikk litt fôr av forrige matmor, som for øvrig jobber hos dyrlegen og som vi har 100% tillit til). hva betyr laktoseintoleransen for katten i praksis? sprutebæsj? jeg fikk ikke tak i druesukker, og kjøpte fruktose - men ingenting er blandet enn så lenge. hvordan kan det ha seg at en katteside har en oppskrift som dere unisono fraråder meg å bruke? dette er de første kattungene jeg har, håper det er forståelse for eventuelle dumme spørsmål her. det er kanskje litt i tidligste laget, men i vennekretsen høres det ut som om 8-10 uker er en ganske vanlig tid for å finne seg en ny familie. tusen takk for alle gode råd! Selv om det er vanlig i din vennekrets, så regner jeg med det handler om uvitenhet. Jeg blir provosert av at en ansatt hos en veterinær kan si at kattemor virker lei og at det er derfor kattungene leveres så tidlig. For noe tull! Les om kattehold her: dyresiden.no DB-Rogaland kan du lese om blant annet: "Ikke gi katten din melk, de fleste katter er laktoseintolerante og får diaré/vondt i magen av det" Hvis du enda mener at litt diarè ikke er så farlig, så anbefaler jeg deg å snakke med mennesker som lider av laktoseintoleranse. charlott.no så kan du lese om hva som kan være farlig/dødelig for katten din. Druer og rosiner kan gi nyresvikt. Druesukker er ikke det samme, men selv ville jeg vært 100% sikker på at det er trygt å gi det til katten. Og jeg ville ikke rådført meg med en veterinær som sier at det er ok å ta kattunger fra moren bare 8 uker gamle... Ja, jeg er krass! Men nå er kattehold og kunnskaper satt i fokus ganske lenge. Så det burde være en selvfølge å sette seg inn i kattens behov før man går til anskaffelse!
Gjest Lille-pus Skrevet 28. januar 2010 #16 Skrevet 28. januar 2010 Veldig fint at du blander den nye typen tørrfor med den typen de to småtassene har fått hos forrige matmor, det er riktig måte å endre for på Fortsett med å gi godt kattungefór. Kos og lek med dem Dette kan fort gå riktig godt det, - selv om utgangspunktet nok ikke var det aller beste. Veldig unge førstegangsfødende kattemødre har ikke alltid den nødvendige kompetansen, og slike situasjoner som jeg hører beskrevet her kan oppstå. En svært ung, uerfaren, utmattet (og gjerne stresset) mor kan faktisk i enkelte tilfeller være direkte ond mot sine egne kattunger. Hva er da best ? Å la ungene bli hos henne eller å ta dem, selv om de ikke er 12 uker ? Har selv en frøken som ble levert på døren av Mattilsynet. Da var den unge damen antatt å være bare 7 uker. Halen var like lang som lillefingeren min, og øynene var ennå blå. Det er nå 2 1/2 år siden, og hun har skikket seg bra Troyamin la en meget bra link til DB Sør-Rogaland, den kan gi litt ekstra kunnskap til mange Dumme spørsmål finnes ikke, og det er mye bedre at man spør om noe man lurer på enn at man ikke spør
Leo Skrevet 31. januar 2010 #17 Skrevet 31. januar 2010 Det er ingen tvil om at kattunger bør være hos moren til de er minst 12 uker gamle, men av og til oppstår det situasjoner som gjør at man får yngre kattunger i hus. Som f.eks. da vi i sommer overtok en kattunge på snaue 10 uker som et alternativ til avliving. Kattungen vår greide heller ikke å spise tørrfor og var fryktelig tynn da vi fikk henne, så jeg forhørte meg hos veterinæren (Som også kunne fortelle at h*n drev med oppdrett av katter) og ble anbefalt morsmelkserstatning for katt (Dyrt, men effektivt viste det seg) og våtfor for kattunger. Jeg kjøpte også RC tørrfôr til små kattunger og de kornene var så små og myke at hun greide å spise dem. Alt i alt ble det fart på spisingen. Morsmelkserstatningen blandet jeg og ga henne på en skål, og reduserte gradvis etter hvert som hun naturlig ville ha sluttet å die moren. I begynnelsen bløtte jeg også tørrforet i blandingen. Jeg tror altså at katten din ikke spiser fordi hun rett og slett ikke greier å tygge tørrforet. Det jeg oppdaget var i hvert fall at selv fôr som selges på dyrebutikker til kattunger hadde for store biter og var for hardt for en så liten kattunge. I tidligere tider fantes det ikke spesialfôr og morsmelkserstatning for dyr, så da måtte man ty til det man hadde for hånden som f.eks. den oppskriften du har funnet. Stort sett var det bedre enn ingenting, men mye vet vi nå slett ikke var bra i det hele tatt. Som f.eks. å gi katter melk. Katten vår har for øvrig utviklet seg helt normalt selv om hun ble tatt alt for tidlig fra moren. Hun er verken utstabil eller agressiv og har aldri gjort fra seg noe annet sted enn i kassen sin. Levering ved 8 ukers alder har da også vært hovedregelen inntil for noen ganske få år siden og jeg nekter å tro at de fleste katter før den tid var urenslige, ustabile og agressive! Jeg tror med andre ord at det går bra hvis du tar godt vare på dem. Husk for all del også at når du har disse to sammen, så må du sørge for at de blir kastrert i god tid før de blir kjønnsmodne.
Gjest dravlefôr Skrevet 31. januar 2010 #18 Skrevet 31. januar 2010 Tusen takk for de to siste balanserte innlegg! Jeg er litt overrasket over altfor hissige og moraliserende innlegg. I et forum får man alltid bare en smal innsikt i trådstarterens problemstilling, og mye som har blitt sagt her er begrunnet i at noen tror at ting er sånn og sånn. Begge kattene spiser nå veldig mye, mer enn det som står som "daglig dose" på Royal Canin-pakningen for nettopp denne alderen. Med en gang hunkatten begynte å spise tørrfôr sluttet vi å gi henne dravle - som hun jo tross alt valgte å spise selv. De leker mye med hverandre, er veldig spreke og sover ikke så lenge at vi er bekymret (gjerne to timer om gangen etter like mye lek og sprell). De tisser og bæsjer akkurat der de skal, og vi er storfornøyde og glade matforeldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå