majan Skrevet 2. september 2003 #1 Del Skrevet 2. september 2003 Heisann, Jeg lurer på om noen har noen forslag til sunne middagsretter. Jeg har begynt på Libra kurs. Jeg har alltid vært glad i og lage posemiddager,som gryterett, lasagne etc. Men dette bør jeg jo holde meg unna nå Jeg kan spise så mye grønnsaker jeg vil om dagen så hvis noen har noen gode forslag hadde jeg blitt veldig fornøyd over det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 2. september 2003 #2 Del Skrevet 2. september 2003 Kokt brokkoli med ostesaus? Kjempelettvint og sunt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 2. september 2003 #3 Del Skrevet 2. september 2003 I går laget jeg en laksegryte som ble veldig god. Har ingen oppskrift, så mengder får du ta etter smak og behov, men jeg laget den cirka slik: Stort sunnere blir det ikke og laget på en halvtime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2003 #4 Del Skrevet 2. september 2003 kokt makrell, med agurksalat og kesam 1%( bruker det i stedet for rømme) Hjemmelagd sjampijongsuppe. Lag den av meljevning utristet i melk eller kraft fra sjampinjongboksen i stedet for smørjevning. Mulig kose rett? Kjempereker i kokosmelk. Gir 4-6 porsjoner 750 g store rå reker 1ss olje 2 løk i skiver 2 fedd hvitløk pressede 2 røde chili uten før hakket 1 ts malt gurkemeie 5 dl kokosmelk 1/ 2- 1ts salt 8 karriblader (kan sløyfes) Pill rekene fjern tarmen(steng langs ryggen) Fres løken myk i oljen tilsett hvitløk, chili, gurkemeie og karriblader. La surre i 1 minutt. Ha på kokosmelk og salt la småkoke uten lokk i ca 10 min. Ha i rekene og kok videre i 10 min til rekene er ferdige. Sausen kan lages på forhånd. Slik at det bare er å tilsette rekene og koke ferdig med disse oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 2. september 2003 #5 Del Skrevet 2. september 2003 Kokosmelk er ikke spesielt sunt, det inneholder vel endel fett av den mettede typen??? Uansett, de aller fleste wokretter er ganske sunne, spesielt hvis du i tillegg til masse grønnsaker bruker enten kyllingfilet eller tunfisk. Og som saus funker det utmerket med ingefær, hvitløk, soyasaus, salt og (bittelitt) sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 2. september 2003 #6 Del Skrevet 2. september 2003 *Wok med masse grønnsaker og magert kjøtt som f.ex kylling og svinekjøtt, eller du kan bruke fisk. Krydre i vei med chili, ingefær, sitron/lime, kechap manis, fiskesaus etc - sett sammen det du liker. Lite kalorier, masse smak! *Ovnsbakt laks med sitron og pepper, server med kesam, agurksalat og poteter. *Hjemmelaget tomatsuppe (like enkelt som pose, og mye bedre!) 1 hvitløksfedd 1/2 løk 1-2 bokser hakkede tomater et par friske tomater (du kan flå dem hvis du vil) en neve ferske basilikumblader salt, pepper og litt buljongpulver Surr finhakket løk og hviløk i litt olivenolje, tilsett tomatene og la det koke opp. Krydre med litt salt, pepper, buljong og hakkede basilikumblader. Hvis du vil kan du bruke stavmikser til å gjøre suppen jevnere i konsistensen. Server med grovt brød og kanskje et egg eller en liten klatt kesam. * grønnsakssuppe / grønnsakslapskaus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2003 #7 Del Skrevet 2. september 2003 Dagbladet har i helsemagasinet en hel rekke sunne middagsfoslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 2. september 2003 #8 Del Skrevet 2. september 2003 Kokosmelk er ikke spesielt sunt' date=' det inneholder vel endel fett av den mettede typen???[/quote'] Stemmer for så vidt det, men den fettreduserte typen inneholder relativt lite fett og du trenger ikke mye, bare litt for å få smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 2. september 2003 #9 Del Skrevet 2. september 2003 Fiskekake i pitabrød m salat er vel ikke spes usunt, men veldig godt! Grillet/stekt laksefilet m grillet/stekt squash, ovsnbakte poteter og sherrytomater kan anbefales på d sterkeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 2. september 2003 #10 Del Skrevet 2. september 2003 Men kokosmelk av light-typen smaker som vann; jeg vil aldri kjøpe det om igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2003 #11 Del Skrevet 2. september 2003 Oi :o , tenkte ikkepå at kokosmelk kunne være usunt. I oppskriften min kan man bruke mindre kokosmelk og litt vann. Det finnes også kokosmelk som tørrmelk, altså i pulverform. Hvor sunn eller usunn den er vet jeg ikke, men retten var men som en koserett ikke hverdagsmiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 2. september 2003 #12 Del Skrevet 2. september 2003 Men kokosmelk av light-typen smaker som vann; jeg vil aldri kjøpe det om igjen... Den smaker mye mindre, ja, men jeg synes den funker greit nok. Ikke perfekt, men ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #13 Del Skrevet 2. september 2003 Wokblanding med skinkebiter og nystekt grovt brød ved siden av. Nam nam:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 2. september 2003 #14 Del Skrevet 2. september 2003 Kylling med stekt ris og grønnsaker Kutt kyllingfilet i strimler og stek de, bland i kokt ris og div. rå, oppkuttede grønnsaker, ha tilslutt i et par piskede egg. Salt og grovt pepper, evt. litt soyasaus over. Enkelt og sundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 3. september 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 3. september 2003 Tusen takk for mange godt forslag :D Jeg er så glad for at disse sidene finnes, for det er utrolig mye hjelp og få her. Så til middag i dag blir det vel wok på meg tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 6. september 2003 #16 Del Skrevet 6. september 2003 Denne er god og sunn: *1 paprika *1 squash *2 gulrøtter *1 liten aubergine *1 løk *hvitløk Skjær opp grønnsakene ganske smått og surr dem myke (ikke brune). Deretter har du oppi 1 boks hermetiske tomater og 2-3 buljongterninger og vann. Kokes i 10-15 min. Krydre med salt og pepper. Det er godt å ha i kummin også. Dette er en rett jeg varierer litt. Fikk oppskriften av mamma, og på den stod det at man skulle ha i 5-7,5 dl vann. Skulle serveres sammen med cous cous (og da trekker cous cousen til seg mye av væsken). Men ellers har jeg funnet ut at det er kjempegodt å ikke tilsette så mye vann, og heller spise den som gryte. Da bruker jeg i tillegg litt kjøttdeig. På Grete Roede kurset får vi lov til å spise 100 g kjøttdeig til middag, og det gjør susen! Syns du burde prøve den her Majan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 6. september 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 6. september 2003 Den siste oppskriften må jeg prøve ja. Men jeg tror jeg bytter ut kjøttdeigen med karbonadedeig. Var på kurs på torsdagen hvor vi så en oversikt over fettinnhold imat og der var det gjengitt i slikke små kuvertsmørpakker. Slik at vi skulle skjønne litt av det. Og i 500 gr kjøttdeig var det 7 pakninger m smør mens i 500 karbonadedeig var det kun 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. september 2003 #18 Del Skrevet 15. september 2003 Kokosmelk er ikke spesielt sunt, det inneholder vel endel fett av den mettede typen??? Uansett, de aller fleste wokretter er ganske sunne, spesielt hvis du i tillegg til masse grønnsaker bruker enten kyllingfilet eller tunfisk. Og som saus funker det utmerket med ingefær, hvitløk, soyasaus, salt og (bittelitt) sukker. kokosfett ER sunt. en av de få mettede fettsyrene som er SUNNE. kommer mer og mer i fokus nå i det siste. det er kommet to typer i helsekosten, en skal tas som tran, den andre kan stekes i. kokosfett er det beste fettet å steke i, da det tåler høy varme. klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå