Gjest Gjest_snart brud_* Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Vi gifter oss mest sannsynlig sommeren 2011 (har ikke bestemt dato enda). Har begynt så smått å tenke på hvem jeg skal invitere. Han har STOR slekt og mange venner. Jeg har omtrent ingen i min slekt (bare kjernefamilien på 5 + en tante og to tremenninger som er nære). I tillegg har jeg noen nære venner, og en del bekjente, men som jeg føler ikke er "nære nok" til at jeg vil invitere de i bryllupet mitt... 80% av gjestene kommer til å være "hans" om dere skjønner hva jeg mener, er det dumt? Jeg kommer godt overens med alle i familiens hans og alle vennene, og jeg vil selvfølgelig at han skal ha alle sine kjære på den store dagen.. Tenker jeg veldig smålig nå?
Gjest Feline. Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har tenkt på det samme om jeg og kjæresten en dag skal gifte oss, han har jo gigantisk slekt!
Gjest Gjest_snart brud_* Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har tenkt på det samme om jeg og kjæresten en dag skal gifte oss, han har jo gigantisk slekt! Ja, ikke sant. Han har mange onkler og tanter og dusinvis med søskenbarn og besteforeldre og alt d der.. Jeg har jo som sagt omtrent ingen :S D Tenker d må se litt teit ut hvis vi skal ta fellesbilde og d omtrent bare består av "hans"...
Gjest Iah Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Kan det virkelig spille noen rolle, da? Jeg klarer heller ikke se at dette er/kan være et problem.
Gjest Gjest_snart brud_* Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Jeg klarer heller ikke se at dette er/kan være et problem. Nei, kan ikke si det er et problem. Det er ekteskapet som er viktigst og jeg vil mer enn gjerne ha alle hans kjære der. Tingen er at jeg er litt lei av å måtte forklare alle hver eneste jul og andre store begivenheter at vi skal feire alene, bare oss 5 fordi det ikke er flere i familien vår. For meg gjør det ingenting, men virker nesten som at folk blir overasket og føler de må unnskylde seg når de spør og syns synd i meg fordi jeg ikke har besteforeldre eller ikke et eneste søskenbarn. Har ikke lyst til å ha slike spørsmål og "syns synd i" medfølelse på den store dagen. Menmen. Slik er det bare og ingenting å gjøre noe med. Er sikkert ikke verre enn å forklare det til alle om familien min før bryllupet
Jade Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Du inviterer de du vil ha i bryllupet, og han inviterer de han vil ha. Hvorfor skal noen av hans nære ikke bli invitert fordi antallet ikke blir likt? Skal tante trine ikke få komme i bryllupet deres fordi det blir urettferdig fordi du ikke har så mange tanter? Endret 26. januar 2010 av Jade
Gjest Gjest_snart brud_* Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Du inviterer de du vil ha i bryllupet, og han inviterer de han vil ha. Hvorfor skal noen av hans nære ikke bli invitert fordi antallet ikke blir likt? Skal tante trine ikke få komme i bryllupet deres fordi det blir urettferdig fordi du ikke har så mange tanter? Hvor står det at hans kjære ikke får komme? igjen: Selvfølgelig vil jeg mer enn gjerne at alle hans skal komme. Er blitt glad i familien hans.
Christal Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Hos oss er det skeivfordeling av den grunn at han har god kontakt med HELE slekten sin, daglig og ukentlig kontakt med dem. Jeg har kun mine nærmeste, søsken, foreldre, besteforeldre så ja det vil bli skeivfordeling, men jeg tenker slik at det er bare hyggelig for når vi gifter oss får jeg større familie, jeg blir jo medlem i hans store familie også :rødme:
Jade Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Hvor står det at hans kjære ikke får komme? igjen: Selvfølgelig vil jeg mer enn gjerne at alle hans skal komme. Er blitt glad i familien hans. Jeg vet ikke hva du har tenkt, jeg? Det er du som skriver at du syns at det var dumt at 80% av gjestene var "hans".
Gjest bevares Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Familier er forskjellige, noen ganger vil det bli skjevfordeling i antall slektninger. Sånn er det bare og jeg klarer ikke å se noe problem med det. Du kan ikke noe råd for at du har liten slekt og han kan ikke noe råd for at han har stor slekt, ingen av dere kan noe råd for at dere ikke har like stor slekt.
Gjest Feline. Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Du kan ikke invitere flere venner enn ham da? For å "utjevne"..?
Cæmis Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 (endret) hos oss er det jeg som har den største slekten, det er ikke så mye å gjøre med. har hørt kommentarer om at "jeg får kose meg på dagen min, siden det er mitt bryllup" Det er sårende, jeg kan ikke noe for at jeg har eb stor familie og han har da mulighet til å be venner i stedet, men han har valgt å ikke gjøre det. Endret 26. januar 2010 av Cæmis
livesen Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 når dere gifter dere blir vel du en del av hans familie ,og han av din, så da kan du jo bare si at det er DERES famile og venner
Gjest Gjest_Brura_* Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Hvis du får noen "synes synd på deg" kommentarer så kan du jo bare svare at da slipper du å kjøpe så mange bursdag/julegaver.. og slenge på et lite haha... og gå videre i bruderus.. Ikke bry deg om det du.. samboeren min har også mye større slekt enn meg, men slik er det bare. Vi har kuttet ut noen fra hans side pga økonomiske årsaker. Vi tenker heller slik; det er VÅRT bryllup og vi inviterer de VI ønsker, ikke pga hvem som er forventet at skal bli bedt. Så blir det sure miner så får det heller bare bli det.
Cæmis Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 når dere gifter dere blir vel du en del av hans familie ,og han av din, så da kan du jo bare si at det er DERES famile og venner Godt poeng!
lilledelfin Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Mannen har dobbelt så mange på sin liste som meg, men det gjør da ikke noe? Blir flere for meg å treffe for første gang enn for han da, hehe.
lilleGrethe Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Det blir nok som regel skjev fordeling, det er jo sjelden det er helt likt. Hos oss er det jeg som har størst familie, eller rettere sagt, størst del av familien som er invitert/har anledning til å komme. Fra hans side kommer hans søster med sin familie (hun er allerede gift og har to barn), og hans foreldre. Familien hans på morssiden bor i Serbia, og har verken penger til å reise eller mulighet til å forstå noe av bryllupet, siden de kan minimalt med engelsk, og ihvertfall ikke norsk. Det er mulig vi får til at én derfra onkel kan komme. Tantene på farssiden har han lite kontakt med, og han ønsker ikke å invitere dem. Jeg har 7 tanter og onkler + deres ektefeller - alle de er invitert. Av de 19 kusinene og fetterne inviteres 6 (4 m følge). Så det er på søskenbarna jeg har vært nødt til å begrense. Ellers inviterer vi en del venner, og han har også invitert en del venner av familien, så alt i alt blir det vel ca 40/60 fordeling hos oss. Så mine forslag til å rette ut litt skjevfordeling er - kutt ut perifér familie for den som har størst familie (han trenger ikke invitere tremenninger, eller søskenbarn som er langt unna i alder). Og inviter flere av dine venner, hvis du synes det føles riktig. Ellers - ikke bry dere så mye om det, det gjør ikke noe om det er litt skjevt, og som det sies over - de er alle DERES familie!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 28. januar 2010 #19 Skrevet 28. januar 2010 Det skal være likt! Om det ikke er 50/50 så får mannen bla opp penger for sine gjester selv, enten fra foreldrene eller egne sparepenger eller noe slikt noe. Det beste hadde vært om mannen tok og fjernet gjester slik at det ble likt, og 50/50!
AngelFare Skrevet 28. januar 2010 #20 Skrevet 28. januar 2010 vi tenkte 25 gjester fra hver side, men ser ikke ut som om det kommer til å bli det. Jeg er så og si ferdig med listen på min side, og er oppe i 20, og jeg har skrevet opp kun familie på hans side for jeg aner ikke hvem han kunne tenke seg av sine kompiser, så foreløpir er det 15 mot 20. Tenker nok ikke at det blir likt. Er jo ingen lov som sier at det må være 50/50 På lik linje som at man må ikke bruke strømpebånd under kjolen. Dette er noe man velger helt og holdent selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå