Gå til innhold

Skattefratrekk dersom kun en i hjemmet er arbeidende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte fra noen at den som jobber kan få skattefratrekk hvis det kun er en arbeidende i hjemmet.

Eksempel:

Far i huset jobber.

Mor er hjemmeværende med et barn på 2 år og mottar full kontantstøtte inntil barnet er snart 3 år.

Vil far få fratrekk i skatten når han kun er den eneste som er "utearbeidende"?

Hvor mye er det eventuelt?

For ikke å diskriminere noen feminister i samfunnet her, så kan vi si motsatt også... Mor jobber og far er hjemme... :) Den med dårligst lønn er hjemme og tilbringer litt godtid mer lovechilden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker sikkert på skatteklasse 2 når en av ektefellene er hjemmeværende. Da får den som jobber dobbelt minstefradrag og dobbelt personfradrag, totalt utgjør dette ca 110 000 kr til økt fradrag i alminnelig inntekt. Besparelsen blir da 28% av 110 000 som er c 30 000 i spart skatt i løpet av ett år.

Skrevet (endret)

Ja, tror det kan være det jeg har hørt snakk om :jepp: Det var mye :) ...iallefall for oss som er fagarbeidere. Jeg synes at en av foreldrene bør prioritere å gå i nedsatt stilling de første årene etter å ha fått barn. Tror aldri jeg kunne maktet mer heller... Hvis jeg skal gå i en stilling nedsatt til 60% med en unge på 1-2 år så vil jeg som fagarbeider ha utbetalt ca 10000 kr i mnd. Trekker man fra 2000 kr til barnehage og kjøring/bom for å komme til arbeidsplass, så har man 8000 kr igjen.

Det vil da si at hvis man velger å være hjemme med kontantstøtte fra 1-2 år så har man ca kr 4000 + ca kr 2000 (ut fra det gjest skrev). Ergo; man har som fagarbeider ikke mer enn kr 2000 mindre i mnd med å jobbe i 60%.

Jeg reflekterer over fremtida. Jeg synes det ville være så fryktelig å skulle måtte levere en 1-åring i barnehage, men det kommer jo an på hva man får råd til :sukk:

*ønsker å være mamma på heltid i 2-3 år, men vet ikke om pengene vil strekke til da*

Endret av nemonia
Skrevet
Du tenker sikkert på skatteklasse 2 når en av ektefellene er hjemmeværende. Da får den som jobber dobbelt minstefradrag og dobbelt personfradrag, totalt utgjør dette ca 110 000 kr til økt fradrag i alminnelig inntekt. Besparelsen blir da 28% av 110 000 som er c 30 000 i spart skatt i løpet av ett år.

Klasse 2 gir dobbelt personfradrag, men ikke dobbelt minstefradrag. Besparelsen er ca. 11 000 kr.

Skrevet

Ja, da var det ikke så mye likevel :snurt: En snau tusenlapp hver måned... Takker for info :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...