Dolly-Betty Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Jeg hørte fra noen at den som jobber kan få skattefratrekk hvis det kun er en arbeidende i hjemmet. Eksempel: Far i huset jobber. Mor er hjemmeværende med et barn på 2 år og mottar full kontantstøtte inntil barnet er snart 3 år. Vil far få fratrekk i skatten når han kun er den eneste som er "utearbeidende"? Hvor mye er det eventuelt? For ikke å diskriminere noen feminister i samfunnet her, så kan vi si motsatt også... Mor jobber og far er hjemme... Den med dårligst lønn er hjemme og tilbringer litt godtid mer lovechilden...
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Du tenker sikkert på skatteklasse 2 når en av ektefellene er hjemmeværende. Da får den som jobber dobbelt minstefradrag og dobbelt personfradrag, totalt utgjør dette ca 110 000 kr til økt fradrag i alminnelig inntekt. Besparelsen blir da 28% av 110 000 som er c 30 000 i spart skatt i løpet av ett år.
Dolly-Betty Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2010 (endret) Ja, tror det kan være det jeg har hørt snakk om Det var mye ...iallefall for oss som er fagarbeidere. Jeg synes at en av foreldrene bør prioritere å gå i nedsatt stilling de første årene etter å ha fått barn. Tror aldri jeg kunne maktet mer heller... Hvis jeg skal gå i en stilling nedsatt til 60% med en unge på 1-2 år så vil jeg som fagarbeider ha utbetalt ca 10000 kr i mnd. Trekker man fra 2000 kr til barnehage og kjøring/bom for å komme til arbeidsplass, så har man 8000 kr igjen. Det vil da si at hvis man velger å være hjemme med kontantstøtte fra 1-2 år så har man ca kr 4000 + ca kr 2000 (ut fra det gjest skrev). Ergo; man har som fagarbeider ikke mer enn kr 2000 mindre i mnd med å jobbe i 60%. Jeg reflekterer over fremtida. Jeg synes det ville være så fryktelig å skulle måtte levere en 1-åring i barnehage, men det kommer jo an på hva man får råd til *ønsker å være mamma på heltid i 2-3 år, men vet ikke om pengene vil strekke til da* Endret 27. januar 2010 av nemonia
Lotten Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Du tenker sikkert på skatteklasse 2 når en av ektefellene er hjemmeværende. Da får den som jobber dobbelt minstefradrag og dobbelt personfradrag, totalt utgjør dette ca 110 000 kr til økt fradrag i alminnelig inntekt. Besparelsen blir da 28% av 110 000 som er c 30 000 i spart skatt i løpet av ett år. Klasse 2 gir dobbelt personfradrag, men ikke dobbelt minstefradrag. Besparelsen er ca. 11 000 kr.
Dolly-Betty Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2010 Ja, da var det ikke så mye likevel En snau tusenlapp hver måned... Takker for info
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå