Gå til innhold

6-åring som har gått ned i vekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har de to siste månedene veid ca 23 kg. Veide han i dag tidlig, og veide han 15,8 kg. Han har altså gått ned 7,2 kg på bare noen uker. Nå husker jeg ikke om jeg veide han med klær forrige gang, og om det var på kvelden, men uansett ble jeg veldig bekymret. Ham er VELDIG aktiv, står på ski omtrent dagen lang, og i tilegg spiser han dårlig (har han alltid gjort). Jeg kommer til å bestille legetime. Ville dere også? Hva kan jeg vente at en lege gjør, vil han ta blodprøver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min sønn har de to siste månedene veid ca 23 kg. Veide han i dag tidlig, og veide han 15,8 kg. Han har altså gått ned 7,2 kg på bare noen uker. Nå husker jeg ikke om jeg veide han med klær forrige gang, og om det var på kvelden, men uansett ble jeg veldig bekymret. Ham er VELDIG aktiv, står på ski omtrent dagen lang, og i tilegg spiser han dårlig (har han alltid gjort). Jeg kommer til å bestille legetime. Ville dere også? Hva kan jeg vente at en lege gjør, vil han ta blodprøver?

Det der hørtes ikke bra ut. Ville helt klart tatt han til legen. Min sønn på 4 veier over 20 kilo.

Skrevet

Jeg ville også skaffet legetime. Fortell når du bestiller timen at han har gått ned i vekt og at du er bekymret. Da vil de kunne fortelle deg om du f.eks. skal ta med en urinprøve. Legen kommer nok også til å ta blodprøver. Det er mange sykdommer som kan føre til nedsatt appetitt og vekttap som det er viktig å behandle eller utelukke. Det andre du bør gjøre er å snakke med sønnen din om hvordan han har det. Finn ut om det er ting som foregår i livet hans som kan føre til mindre matlyst, trives han for eksempel på skole/i barnehage? For de som har lavt matinntak fra før kan det bli ganske mye verre om barnet er stresset.

Skrevet

Ved vektnedgang hos barn, er det spesielt to ting legen vil avkrefte: diabetes og/eller cøliaki.

Legen vil ta blodprøver som kan bekrefte/avkrefte dette.

Hvis disse prøvene er negative, vil legen fortsette utredningen med tanke på mindre aktuelle tilstander.

Bestill legetime med en gang, og fortell hvorfor.

Du bør få time veldig raskt, med tanke på at en slik vektnedgang kan indikere diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...