Gå til innhold

Mann frøs ihjel da Hafslund stengte strømmen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men har vi egentlig fått noen indikasjon på at en slik ordning ville ha gjort noen forskjell i dette tilfellet? Denne personen kunne jo vært en mann med både inntekt og god helse, da ville ikke sosialkontoret foretatt seg noe som helst og mannen ville fortsatt ha frosset i hjel...

Så du tror det er sannsynlig at en person med god inntekt og god helse ville latt være å betale strømmen og risikert å fryse ihjel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi tenker bittelitt lenger så kan Hafslund faktisk påføre mye skade ved å stenge strøm. I desember med -25 så er det viktig å tenke på vannrør også!

Jeg leier ut et lite hus og tenker med gru på at leietakerne der ikke skal betale strømmen og få den stengt av. Da kan vannrørene fryse og det blir skade på MIN eiendom!

Det må da gå an for Hafslunds medarbeider som drar ut for å stenge strømmen å undersøke i nabolaget om vedkommende faktiskt bor der! Det er lov å banke på hos en nabo og spørre om de vet om alt er ok.

Men det er vist ikke lov å bry seg i Norge. Det å bry seg med andre er noe negativt.

Skrevet
Så du tror det er sannsynlig at en person med god inntekt og god helse ville latt være å betale strømmen og risikert å fryse ihjel?

Iallfall mulig, om ikke kjempesannsynlig. Folk gjør mye rart.

Skrevet

Enkelte eldre faller helt ut hvis de ikke har familie.

Dette var en eldre og ensom mann. Han kunne jo ha vært senil eller syk og ikke i stand til å betale regninger. Dette burde e-verket ha tatt hensyn til ved eksempelvis å kontakte politiet framfor bare å stenge strømmen midt på vinteren.

Skrevet

Tragisk sak, men jeg ser ikke at Hafslund gjorde noen feil i denne saken. Hafslund er ikke sosialarbeidere, og har heller ingen mulighet til å vite noe som helst om personens sivilstand, helse etc. Og takk og pris for det!

Hørte intervju med ei informasjonsdame fra Hafslund i går, og det er faktisk ikke helt uvanlig at kunder kutter all kontakt med Hafslund og ikke ønsker å ha mer kontakt med de. De flytter uten å melde fra (til venner/familie eller utenlands). En slik situasjon vil minne til forveksling mye om denne saken med slikt et tragisk utfall.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Phaedra,mod

Gjest Gjest_Glo_*
Skrevet

Det må da for guds skyld gå an å skille snørr og barter!!!

Det er ikke snakk om at folk som driter i å betale regninger og som prioriterer fest og moro foran å betale sine faste utgifter skal få sydd puter under arma!

Det handler om å oppdage at det er eldre og syke mennesker der ute som trenger hjelp! Disse skal få hjelp og disse skal ikke få stengt av strømmen.

Og det vil ikke være Hafslund men inkassoselskapet som kontakter sosialen. Det er inkassoselskapene som gjør de siste purringene. Når det heller ikke fører frem så sendes det ut varsel om stenging. SAMTIDIG kan det gå varsel til sosialkontoret der vedkommende bor om saken. Og selvfølgelig ikke i alle saker. Men der hvor inkassoselskapet ser at vedkommende ikke har inntekt, er over en viss alder osv.

Skrevet

Spørsmål rundt moderering må tas på Ris, ros og tips. Jeg flyttet ett av spørsmålene om sletting av innlegg hit.

Phaedra,mod

Skrevet

Stakkars, stakkars mannn!

Pensjonist og muligens senil!

Tror ikke at Hafslund banket på døra hans da de stengte strømmen....feige mennesker!?

Når Hafslund ser at det går måneder uten at vedkommende IKKE betaler bør dette undersøkes nærmere. Kanskje personen(e) er død eller veldig syk!! Kanskje de er bortreist?

Ingen grunn til ikke å betale av den grunn (noen har en reel grunn), men ta kontakt før dere stenger strømmen....

En ting på vinteren er at rør blir skadet (dette er RÅDYRT dersom dette blir ødelagt pga kulde.)

En annen ting er at vedkommende er gammel og senil og fryser ihjel som i dette grusomme tilfelle!!!!

Når det går såpass lang tid uten at vedkommende betaler, og spesielt når det har vært kuldeperioder og husstanden uten strøm ikke tar kontakt......Oppsøk menneske selv.....!

Skandaløst rett og slett at dette kunne gå så langt at mannen frøs ihjel - med målte 11 MINUS grader inne i hans eget hjem!!!!

Innlegget er endret av Silmarill: I dag, 07:04

Skrevet
Stakkars, stakkars mannn!

Tror ikke at Hafslund banket på døra hans da de stengte strømmen....feige mennesker!?

Når Hafslund ser at det går måneder uten at vedkommende IKKE betaler bør dette undersøkes nærmere. Kanskje personen(e) er død eller veldig syk!! Kanskje de er bortreist?

Ingen grunn til ikke å betale av den grunn (noen har en reel grunn), men ta kontakt før dere stenger strømmen....

En ting på vinteren er at rør blir skadet (dette er RÅDYRT dersom dette blir ødelagt pga kulde.)

En annen ting er at vedkommende er gammel og senil og fryser ihjel som i dette grusomme tilfelle!!!!

Når det går såpass lang tid uten at vedkommende betaler, og spesielt når det har vært kuldeperioder og husstanden uten strøm ikke tar kontakt......Oppsøk menneske selv.....!

Skandaløst rett og slett at dette kunne gå så langt at mannen frøs ihjel - med målte 11 MINUS grader inne i hans eget hjem!!!!

Enig, Hafslund burde ha vist sosialt ansvar ved å kontakte det lokale sosialkontoret i Asker og Bærum, for å be dem undersøke om det er i orden hos mannen. Nå rdet er vinter i Norge bør særregler gjelde: ikke lov å skru av strømmen i vinterhalvåret før en sjekkpunktliste er undersøkt!

Skrevet
Tragisk sak, men jeg ser ikke at Hafslund gjorde noen feil i denne saken. Hafslund er ikke sosialarbeidere, og har heller ingen mulighet til å vite noe som helst om personens sivilstand, helse etc. Og takk og pris for det!

Hørte intervju med ei informasjonsdame fra Hafslund i går, og det er faktisk ikke helt uvanlig at kunder kutter all kontakt med Hafslund og ikke ønsker å ha mer kontakt med de. De flytter uten å melde fra (til venner/familie eller utenlands). En slik situasjon vil minne til forveksling mye om denne saken med slikt et tragisk utfall.

Hafslund behøver ikke være sosialkontor selv om de skulle ha vist seg å ha en sjekkpunktliste der inkassoselskapet sjekker flere muligheter før de stenger av strøm i iskalde Norge i vinterhalvåret.

Selv om enkelte kunde kutter all kontkat med Hafslund og bare stikker av, betyr ikke det at Hafslund skal slå tilbake mot hele sin kundegruppe og si "drittkunder". Hafslund har såpass dyr strøm blant leverandørene, at det minste man kan forvente er bedre service.

Skrevet
Enig, Hafslund burde ha vist sosialt ansvar ved å kontakte det lokale sosialkontoret i Asker og Bærum, for å be dem undersøke om det er i orden hos mannen. Nå rdet er vinter i Norge bør særregler gjelde: ikke lov å skru av strømmen i vinterhalvåret før en sjekkpunktliste er undersøkt!

Enig (selvsagt)

Slik det var i dette tilfelle fatter jeg ikke hvorfor Hafslund reagerte før? De skulle/burde tatt kontakt med de sosiale myndigheter uansett om dette ikke er lovmessig relementert!

Det burde ha ringt en "bjelle" Mannen kunne vært reddet dersom det hadde blitt vist mere instinkt fra Hafslund!

Dette er så tragisk, trist og unødvendig at skal skje!

Skrevet

har det kommet ny informasjon her, eller kjenner du saken personlig?

Hafslund har ikke "vært feige", det er nesten frekt å påstå!

De har sendt brev, de har ringt, de HAR VÆRT PÅ DØRA og forsøkt å få kontakt med mannen, hvordan kan du påstå at de ikke har forsøkt å få kontakt med ham?

Og vet vi at han var senil?

Ja, rør kan bli skadet om strømmen ikke står på på vinteren og det blir kaldt, DERFOR BØR VI BETALE REGNINGENE VÅRE.

Skal Hafslund og andre strømleverandører være ansvarlig for at våre rør ikke sprekker og ødelegger verdien i våre hus? Til tross for at huseier IKKE tar ansvar og betaler regningene sine?

Ja, igjen, dette er en tragisk sak. Det er ille at en mann fryser ihjel i sitt eget hjem. Men så lenge det ikke har kommet info eller fakta om at Hafslund bare har stengt uten forvarsel eller noen form for forsøk på kontakt (altså motsatt av hva de selv hevder), så er det dårlig å legge dette på Hafslunds skuldre.

Hafslund er ett FIRMA, det lever av at vi betaler for deres tjeneste. Vi betaler de ikke for å ha ansvar for våre boligers verdi og vi betaler dem ikke for at de skal passe på at vi lever og har det bra!

At de nå skal gå igjennom rutiner og se om noe kan endres for å unngå dette synes jeg er supert tiltak fra dem,m en at noen kaller dem FEIGE for at de ikke fikk tak i mannen etter 7 måneders forsøk?? Frekt synes jeg.

Skrevet

Hafslund er ikke sosialarbeidere, men når de oppdager at en husstand ikke tar kontakt etter x-antall uker uten strøm+at det er en kuldeperiode, så skal da heller ikke Hafslund gi f... som i faen!!!

Da bør de melde fra til sosialkontoret/(til nød ambulansen)pm at det er mistanke om at et menneske lider pga...xxx!

De har ingen plikt til dette pr.i dag, men i enkelte tilfeller så skader det ikke å gjøre dette!Tross alt!

Skrevet
Enig (selvsagt)

Slik det var i dette tilfelle fatter jeg ikke hvorfor Hafslund reagerte før? De skulle/burde tatt kontakt med de sosiale myndigheter uansett om dette ikke er lovmessig relementert!

Det burde ha ringt en "bjelle" Mannen kunne vært reddet dersom det hadde blitt vist mere instinkt fra Hafslund!

Dette er så tragisk, trist og unødvendig at skal skje!

Ja, her har en eldre og syk mann dødd rett og slett fordi det var minus 11 kuldegrader i hans bolig uten strøm. Det er tragisk og bør få konsekvenser så liknende kan unngås i framtiden.

Skrevet
Ja, her har en eldre og syk mann dødd rett og slett fordi det var minus 11 kuldegrader i hans bolig uten strøm. Det er tragisk og bør få konsekvenser så liknende kan unngås i framtiden.

Ja, ikke sant - dette er bare kjempetrist! :-(

Skrevet (endret)
har det kommet ny informasjon her, eller kjenner du saken personlig?

Hafslund har ikke "vært feige", det er nesten frekt å påstå!

De har sendt brev, de har ringt, de HAR VÆRT PÅ DØRA og forsøkt å få kontakt med mannen, hvordan kan du påstå at de ikke har forsøkt å få kontakt med ham?

Og vet vi at han var senil?

Ja, rør kan bli skadet om strømmen ikke står på på vinteren og det blir kaldt, DERFOR BØR VI BETALE REGNINGENE VÅRE.

Skal Hafslund og andre strømleverandører være ansvarlig for at våre rør ikke sprekker og ødelegger verdien i våre hus? Til tross for at huseier IKKE tar ansvar og betaler regningene sine?

Ja, igjen, dette er en tragisk sak. Det er ille at en mann fryser ihjel i sitt eget hjem. Men så lenge det ikke har kommet info eller fakta om at Hafslund bare har stengt uten forvarsel eller noen form for forsøk på kontakt (altså motsatt av hva de selv hevder), så er det dårlig å legge dette på Hafslunds skuldre.

Hafslund er ett FIRMA, det lever av at vi betaler for deres tjeneste. Vi betaler de ikke for å ha ansvar for våre boligers verdi og vi betaler dem ikke for at de skal passe på at vi lever og har det bra!

At de nå skal gå igjennom rutiner og se om noe kan endres for å unngå dette synes jeg er supert tiltak fra dem,m en at noen kaller dem FEIGE for at de ikke fikk tak i mannen etter 7 måneders forsøk?? Frekt synes jeg.

Ja Aline, jeg mener personlig at det er frekt å kutte strømmen uten å være i kontakt med vedkommende som får strømmen kuttet!

Nei, jeg har ikke opplevd det selv men naboen til en venn av meg fikk strømmen kuttet og vedkommende ringte ikke på for å si at han/hun stengte strømmen.!

Ja, dette synns jeg er uriktig og feigt av Hafslund dersom de bare kutter strømmen på den måten uten evt. å ringe på, for å si fra at :”nå fjerner vi strømmen”

Du sier så flott Aline_: ”At vi må betale regningene våre” – JA det må vi! JEG gjør det og DU gjør det sikkert tom. I tide, men alle kan ikke det!

De fleste gjør det, men det finns de som ikke har anledning til å gjøre det pga (saker vi ikke vet) De vil gjerne betale, men alt er ikke like lett for alle!

Når jeg tenker på denne pensjonisten så kan det godt være at han hadde råd til å betale – men ”glemte" hvordan han skulle gjøre det Hva vet jeg eller du om det?

NEI, jeg vet ikke om han var senil, men vedder for at dersom han var oppegående så hadde han nok kontaktet hjelp da det begynte å nærme seg minus 11 grader i huset hans!

Eller tror du at han skulle bevare stoltheten sin å ikke si fra?

Joda, Hafslund er et firma, det er vel noe de fleste er klar over – men når strømmen blir stengt og vedkommende ikke hører fra seg, selv når kuldegradene utenfor huset stiger til nærmere 20 minus, så burde det være noen hos de Hafslundansatte som bør reagere på de som har fått stengt strømmen og som ikke tar kontakt for hjelp!

Neida, Hafslund er ikke Sosialarbeidere - men de skal da bruke huet sitt de også?Sunn fornuft!Du trenger ikke å være utdannet sosialarbeider for å vise medmennesklighet vet du!

Endret av Silmarill
Gjest annemor30
Skrevet

Det leses tidligere i tråden at de ikke kan stenge strømmen pga fare for liv og helse.. Jeg var i samme situasjon for mange år siden hvor jeg leide og strømmen "måtte" stå på meg. Regningen på nesten 18000 som vi jo var flere som skulle betale på ble ikke betalt da jeg var alene med 3 barn og huseier ikke gadd å kreve inn pengene fra de andre og jeg hadde ikke råd å betale hele. Jeg forsøkte alt: avbetaling hos selskapet fikk nei. gikk til inkasso: fikk nei da de ikke kunne dele opp strømregning. gikk til sosialen: fikk nei da huseier ikke hadde betalt sin del..(og DEN skjønner jeg) jeg prøvde meg på at de ikke kunne stenge pga barn og dyrene i låven men det kunne de sa de.. For så lenge det var -10 og mildere så frøs ingen ihjel.. Det ordnet seg tilslutt da jeg fikk feriepengene mine etter åpenlys grining til sjefen på lønn..

Skrevet
Det leses tidligere i tråden at de ikke kan stenge strømmen pga fare for liv og helse.. Jeg var i samme situasjon for mange år siden hvor jeg leide og strømmen "måtte" stå på meg. Regningen på nesten 18000 som vi jo var flere som skulle betale på ble ikke betalt da jeg var alene med 3 barn og huseier ikke gadd å kreve inn pengene fra de andre og jeg hadde ikke råd å betale hele. Jeg forsøkte alt: avbetaling hos selskapet fikk nei. gikk til inkasso: fikk nei da de ikke kunne dele opp strømregning. gikk til sosialen: fikk nei da huseier ikke hadde betalt sin del..(og DEN skjønner jeg) jeg prøvde meg på at de ikke kunne stenge pga barn og dyrene i låven men det kunne de sa de.. For så lenge det var -10 og mildere så frøs ingen ihjel.. Det ordnet seg tilslutt da jeg fikk feriepengene mine etter åpenlys grining til sjefen på lønn..

Da håper jeg du flytta ut så fort du hadde muligheten, for å sette hele strømregninga på deg når det er flere som bor der kan da virkelig ikke være lov?

Gjest annemor30
Skrevet
Da håper jeg du flytta ut så fort du hadde muligheten, for å sette hele strømregninga på deg når det er flere som bor der kan da virkelig ikke være lov?

Ikke flere som bodde, men ble brukt til dyr og utleie lokaler til hobby virksomhet. Vi flytta ja.. og nå har vi under 1000 lappen i mnd i strøm;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...