Gå til innhold

Mann frøs ihjel da Hafslund stengte strømmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kilde

Man skulle tro at alle forstod at man ikke kan stenge strømmen til en husstand i slutten av november uten å ha greid å oppnå kontakt med den/de som bor der.

Det at Hafslund legger ansvaret på de sosiale myndighetene viser jo bare hvor ekstremt tafatte de er, de i Hafslund bør faktisk selv skjønne at man ikke bare kan skru av strømmen, spesielt ikke når den man ikke oppnår kontakt med er en enslig person.

Hvorfor varslet ikke Hafslund noen instanser som kunne sett om alt var bra til med denne mannen? Hvorfor er det slik at dersom de ikke oppnår kontakt med den/de som ikke har betalt regninger/inkasso over lengre tid, så stenger de strømmen uten å varsle andre om at her kan det være noe galt for vi får ikke kontakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke se hvordan man kan klandre hafslund, en strømleverandør for dødsfallet til denne mannen. De opplever nok ofte at de ikke får kontakt med folk som ikke har betalt regningene sine, uten at de skal begynne å løpe rundt på dørene til folk av den grunn

Skrevet

En utrolig trist sak selvfølgelig, det sier ingen imot. Dog synes ikke jeg heller man kan klandre Hafslund... Hvis man ikke betaler internett-regningen sin, skal Telenor kontakte instanser for å sjekke at personen lever? Si at Hafslund har sendt ut regning med purring. Hadde det vært strømmen min som hadde blitt kuttet pga ubetalte regninger hadde jeg ringte Hafslund og hørt på nedbetaling eller utsettelse,og det er jeg sikkert ikke alene om?

Går man med Posten så kan man jo legge merke til en stadig mer oppfylt postkasse og det kan tenkes at personen ligger der inne død, men skal man gjøre dette hele tiden uten å ha et overblikk? ( som i eksempelet med posten )

Det er jo spørsmål som er viktige, hvis man skal ha rutiner for at man kontakter familiemedlemmer eller politi hvis en person ikke har betalt regningene sine på en stund. Hos ALLE firmaer.

Skrevet

Ja, det er jo også et spørsmål om personvern.

Jeg arbeidet med kundeservice over telefon for noen år siden, og vi hadde på ingen måte mulighet til å oppgi opplysninger om kundene våre til noen andre enn kunden selv. Sier seg selv at man ikke kan ringe mora til en person å si at "du, NN har ikke betalt regninga si på 2 mnd, kan du sjekke om han lever".

Hafslund har ingen oversikt over familiesituasjonen til kundene sine. Det er ikke opp til de å sjekke ut om personen bor sammen med foreldrene sine, dama si, barna sine , en kompis eller om han er enslig.

Hafslund leverer en tjeneste. Dersom man ikke betaler for tjenesten mister man retten til denne.

Skrevet
Hvis man ikke betaler internett-regningen sin, skal Telenor kontakte instanser for å sjekke at personen lever?

Nå er ikke internett og strøm sammenlignbart i forhold til nødvendighet. Jeg synes også Havslund bør ta sterk kritikk her, å skru av strømmen i Norge vinterstid er ganske drøyt og det sier seg selv at det kan få konsekvenser.

Skrevet

Jeg synest at eventuelle rutinene blir viktigere for kutting av strøm en med andre regninger fordi vi bor i ett kaldt land. Egentlig hadde det vært ok med rutiner som sa at man skulle kontakte politi el sosiale myndigheter min tre dager før strømkutt dersom man ikke har fått kontakt med personer i husstanden.

Så mener jeg selvfølgelig ikke at Hafslund kan klandres i denne saken.

Skrevet

Når Hafslund ikke varsler NOEN om at de ikke får kontakt over så lang tid, så er det så klart deres ansvar.

Man kan ikke argumentere med at de sosiale myndighetene skulle grepet inn hvis de ikke varslet noen.

De visste at dette var en enslig mann i 70-årene, og de fleste som har en bitteliten evne til medmenneskelighet og viser bittelitt ansvar hadde skjønt at det hadde vært lurt å kontakte noen som hadde myndighet til å komme seg inn i huset og sjekket om alt stod rett til!

Man kan ikke tie om saken og ikke gjøre noenting, for å deretter si at dette ikke er ens ansvar!

Det er ikke alle som har familie eller venner, en ting er at personen feks. ikke svarer på brev eller telefon, men når de itillegg drar hjem til hos personen flere ganger og de ikke får kontakt burde man klare å ta en telefon til noen andre som har mer myndighet før man stenger strømmen i NOVEMBER.

En ting er å gå med posten, men det er kaldt i november, og det blir ikke varmere på et par måneder. Det er STOR forskjell på stenge internett og det å ta strømmen.

Skrevet

Jeg synes ikke Hafslund kan lastes for dette. Det er ikke snakk om at de skrudde av strømmen etter første purring, men etter 7 måneder og etter at de heller ikke hadde oppnådd kontakt ved hjemmebesøk. Det er ikke strømleverandørens oppgave å drive sosial oppfølging av kundene.

Skrevet (endret)
Det er ikke alle som har familie eller venner, en ting er at personen feks. ikke svarer på brev eller telefon, men når de itillegg drar hjem til hos personen flere ganger og de ikke får kontakt burde man klare å ta en telefon til noen andre som har mer myndighet før man stenger strømmen i NOVEMBER.

En ting er å gå med posten, men det er kaldt i november, og det blir ikke varmere på et par måneder. Det er STOR forskjell på stenge internett og det å ta strømmen.

*feil, leste for fort*

Endret av Iah
Skrevet
Jeg synes ikke Hafslund kan lastes for dette. Det er ikke snakk om at de skrudde av strømmen etter første purring, men etter 7 måneder og etter at de heller ikke hadde oppnådd kontakt ved hjemmebesøk. Det er ikke strømleverandørens oppgave å drive sosial oppfølging av kundene.

Jeg er enig i at Hafslund ikke skal drive sosial oppfølgning, men en bekymringstelefon til politi eller til sosialtjenesten hvor de informerte om situasjonen og at de var i ferd med å stenge strømmen hadde ikke akkurat vært veldig mye arbeid, og kunne kanskje spart et liv.

Skrevet
De visste at dette var en enslig mann i 70-årene, og de fleste som har en bitteliten evne til medmenneskelighet og viser bittelitt ansvar hadde skjønt at det hadde vært lurt å kontakte noen som hadde myndighet til å komme seg inn i huset og sjekket om alt stod rett til!

Visste Hafslund dette på forhånd eller har det dukket opp etterpå ? For i utgangspunktet sitter vel ikke de med slik informasjon om kundene.

Virker jo som om de skal gå gjennom rutinene sine nå. Det skal jo ikke være noen naturlig grunn til at man i en vanlig leilighet ikke skal ha strøm. Derfor bør det være rutine at sosialkontoret får en bekymringsmelding.

Er jo tragisk hvis det sitter mennesker uten sosial kontakt slik at dette kan skje. Her bør både et offentlige men også vi som naboer, slekt,venner ++ bry oss mer om våre medmennesker.

Skrevet

Men hva feilet det mannen? Ikke svarer han på brev/purringer og dørklokken på over 7 mnd, og ikke kontaktet han noen da strømmen gikk for en måned siden. Betalte han de andre regningene sine? Tok han inn posten? Kastet han søplet? Var han utendørs i det hele tatt?

Jeg blir veldig nysgjerrig, kjenner jeg ...

Gjest Gjest_Tonje
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig!

Skrevet

Men når Hafslund er de eneste som vet at en av kundene deres sitter uten strøm i november/desember, altså den kaldeste tiden vi hadde i fjor, kan de ikke forvente at noen andre tar ansvar.

De kunne tatt en telefon de sosialkontoret, det gjorde de ikke.

Når Hafslund var de eneste som visste og ikke gjorde noe, da er det de som har ansvaret!

Skrevet

Hafslund er en bedrift og gjorde en syv månders innsats inkludert hjemmebesøk for å få kontakt med fyren. Hafslund kan ikke la folk snylte på dem i det uendelige heller.

Skrevet

Er ikke enig. Hvem skal melde fra da vis noe ikke er på stell? Det er viktig å bry seg. Det kan være mange grunner til at de ikke fikk kontakt. Bla angst?

Skrevet

Hafslund kan IKKE klandres for dette!

Vet dere som sier at de burde sendt bekymringsmelding hvor mange betalingsudyktige mennesker vi har her i landet? De følges allerede opp ved purringer og inkasso. De fleste som ikke betaler, eller inngår noen form for avtale med f.eks. Hafslund, velger dette selv. Hva mer kan man da pålegge en leverandør av strøm?

Hver gang noen da ikke betaler regningen sin, skal det sendes en horde med folk for å sjekke om personen/e lever?

Og det er en her som sier at de visste at det var en enslig mann i 70-årene - det er jo bare tull! Jeg er selv kunde hos Hafslund, og de aner ikke om jeg er 20, 40 eller 70, ei heller om jeg har samboer eller bor alene!

Saken er tragisk, helt klart, men som jeg sa innledningsvis - Hafslund kan IKKE klandres på noen som helst måte!

Gjest CookieMonster
Skrevet
Hafslund er en bedrift og gjorde en syv månders innsats inkludert hjemmebesøk for å få kontakt med fyren. Hafslund kan ikke la folk snylte på dem i det uendelige heller.

Enig med deg.

Skrevet
Er ikke enig. Hvem skal melde fra da vis noe ikke er på stell? Det er viktig å bry seg. Det kan være mange grunner til at de ikke fikk kontakt. Bla angst?

I hvert fall ikke strømleverandøren!!! Det må da være måte på!

Skrevet

Jeg er nok temmelig naiv noen ganger, for jeg lurer på hvordan man kan fryse i hjel i eget hjem? Med stearinlys, masse klær på og pledd/dyne, så skal det vel ikke være mulig å fryse i hjel innendørs? Samboer og jeg har skrudd ned de elektriske ovnene for flere år siden, og vi hadde ingen el. oppvarming i vinter (bortsett fra varmekabler på badet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...