Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #1 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg er gravid med mitt første barn og er interessert i erfaringer med lommebleier av disse typene. Fungerer de i onesize både på nyfødte og på større barn? Er det ene merket bedre enn det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 26. januar 2010 #2 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Vi bruker noen BG AIO lommebleier på barnet vårt. Syns de virker veldig fine og kurante. Begynte med de først da gutten var om lag 7 uker. Bruker mest brettebleier med PUL-lag til vanlig. Syns lommebleiene er veldig greie å justere, og en fordel at de kan brukes lenge. jeg har hørt at de ikke skal vare bleieperioden ut, fordi de blir for små på det største hakket på slutten. HH har jeg ingen erfaring med, men det skal visst være flere lekkasjer med denne. Jeg anbefaler deg å søke opp de ulike nettstedene som selger disse merkene og les brukerkommentarer. Lykke til med valget, og gøy at dere skal bruke tøy! Endret 26. januar 2010 av Estrella 84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 26. januar 2010 #3 Del Skrevet 26. januar 2010 Vi er veldig fornøyd med BG-lommebleiene våre, men synes de var litt klumpete de første 5-6 ukene, selv på den minste str. Men det er vanskelig å unngå med en onesize bleie. HH har jeg ingen erfaring med sel, men vet mange synes borrelåsen er for stiv og derfor ubehagelig for barnet. anbefaler deg å lese på tøybleier.no sittt forum, damene der har masse erfaring å dele. Der finner du også omtaler av de fleste bleiemerkene. Jeg kjøpte mange bleier før jeg visste hvor stor tøybleieverden var, og tenkte liksom at det var greit å ha mange av sammme sort. Nå har jeg imidlertid byttet ut en del, det finnes så utrolig mange varianter. Mange av de er med stilige prints og farger også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. januar 2010 #4 Del Skrevet 26. januar 2010 Signerer Blowers daughter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #5 Del Skrevet 26. januar 2010 Vi brukte brettiser til knøttet, men til barnehagen kjøpte vi lommebleier (enklere for de ansatte, tenkte vi). Da kjøpte jeg flere forskjellige merker, blant annet de du nevner, for å prøve ut på forhånd. Jeg likte i grunnen både BumGenious og Happy Heinys, men de vi til slutt valgte (enda de vel faktisk var de dyreste), var Swaddlebees EcoNappi. De er nette og fine, og så har de naturmateriale (økologisk bomull) rett mot huden. HH-bleiene ble solgt videre, men vi beholdt vel et par BG. Hvis jeg skulle valgt om igjen, ville jeg nok faktisk valgt formsydd, ikke lommebleier, til barnehagebruk ... Og jeg ville helt klart hatt knapper i stedet for borrelås (hvis jeg altså allikevel hadde valgt lommebleier). Bortsett fra det er vi godt fornøyd. Og småsøskenet fikk prøve Swaddlebees som ganske så nyfødt. Det gikk helt fint, men det eneste som er 100 % bæsjelekkasjesikkert de første ukene, er nok brettiser med ullbukse. Og så en liten ting (ikke for å kverulere, bare for å informere): Vi bruker noen BG AIO lommebleier på barnet vårt. AIO = All in one, alt i ett, er ikke det samme som lommebleier. Lommebleier er et trekk med en lomme, som man fyller med innlegg før bruk. AIO-bleier er, som navnet sier, alt i ett - man tar ikke ut noe eller legger i noe, men bruker og vasker bleien som den er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #6 Del Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar! Ser ut til at det er en god del tb-kompetanse her inne også. Et lite oppfølgingsspørsmål: Jeg er ikke helt klar for sperrelag i ull, og kunne tenke meg å prøve brettiser med pul-trekk i starten. Har hørt at det er vanlig å ha behov for flere bleier de første ukene uansett, så da kan jeg kjøpe nok lommebleier til barnet er litt eldre, og så fylle på med brettebleier + pul-trekk for å ha nok til de første ukene (da blir det billigere også). Har dere noen erfaring med typer av pul-trekk til nyfødt (gjerne onesize hvis det finnes), og gjerne også mønster på trekk man kan sy selv? Bør jeg bruke tykkere/dobbel brettebleie på natten, og fungerer det da bedre med en størrelse større på pul-trekket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 26. januar 2010 #7 Del Skrevet 26. januar 2010 Og så en liten ting (ikke for å kverulere, bare for å informere): AIO = All in one, alt i ett, er ikke det samme som lommebleier. Lommebleier er et trekk med en lomme, som man fyller med innlegg før bruk. AIO-bleier er, som navnet sier, alt i ett - man tar ikke ut noe eller legger i noe, men bruker og vasker bleien som den er. Oi, gjest, det er sant, dette er en skrivefeil fra min side. Mener selvfølgelig BG One size, og ikke AIO... Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 26. januar 2010 #8 Del Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar! Ser ut til at det er en god del tb-kompetanse her inne også. Et lite oppfølgingsspørsmål: Jeg er ikke helt klar for sperrelag i ull, og kunne tenke meg å prøve brettiser med pul-trekk i starten. Har hørt at det er vanlig å ha behov for flere bleier de første ukene uansett, så da kan jeg kjøpe nok lommebleier til barnet er litt eldre, og så fylle på med brettebleier + pul-trekk for å ha nok til de første ukene (da blir det billigere også). Har dere noen erfaring med typer av pul-trekk til nyfødt (gjerne onesize hvis det finnes), og gjerne også mønster på trekk man kan sy selv? Bør jeg bruke tykkere/dobbel brettebleie på natten, og fungerer det da bedre med en størrelse større på pul-trekket? Anbefaler Thirsties i str xs og ImseVimse i str NB hvis du skal ha PUL-trekk til nyfødt. Disse har lekkasjesperre langs lårene og det er veldig kjekt til nyfødte, i tillegg så er de såpass nette i fasongen at bleiestumpen ikke blir så stor. Thirsties har også PUL-trekk som kan brukes over flere størrelser, men de blir jo mye mer klumpete. Er ikke så veldig mye å spare på å sy selv, PUL-stoff koster jo litt å kjøpe inn, og PUL-trekkene er generelt sett ikke så dyre. Du kan jo sjekke salgsforumet på tøybleier.no eller tettinntil.no, kan hende det ligger noe til salgs for en rimelig penge. I starten så bytter du like ofte på natta som på dagen så da trenger du ikke noe ekstra innlegg, men det kan være kjekt å ha, noen trenger det tidligere enn andre. Jeg anbefaler små bambusinnlegg fra EcoEarthNappies de er rimelige og gode, enten i bambusfleece eller bambusterry (jeg foretrekker sistnevnte, synes de er mykere). Etterhvert som barnet slutter å bæsje på natta så kan du jo kjøpe et større PUL-trekk til nattbruk. Vi brukte PUL-trekk sist, har tatt vare på de vi var mest fornøyd med (ImseVimse og Thirsties), dog kun på dagen, på natta hadde vi ullbukse fra Nøstebarn. Denne gangen har jeg allerede kjøpt inn ullbukser (brukte "hjemmestrikka"), og kommer nok til å hovedsaklig bruke de, og ha PUL-trekkene som reserve. Ull er gull, det er mykere enn PUL og mye mindre klumpete... Men jeg kjenner tanken om at det er litt for alternativt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå