Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Nå er det slik at jeg etter jul har blitt flink til å trene flere ganger i uka, samt at jeg kun spiser godteri én dag i uka. Må innrømme at det er hardere enn jeg hadde trodd, men føler meg litt stolt at jeg nå klarer å sitte ved siden av sjokoladekjeksene og har ikke rørt dem én eneste gang.

Uansett, i denne fasen hvor jeg synes det er litt vanskelig å kutte ut godteriet, har jeg begynt å spise litt nøtter. Dvs pistasjnøtter. Jeg spiser ikke mye nøtter, men kanskje en neve eller så. Om søtsuget kommer så har det hendt jeg har spist en pose, men som regel klarer jeg å styre meg og ha posen (slike små poser man kjøper i butikk) i flere dager. Personlig opplever jeg at nøttene gjør meg litt mer opplagt når jeg blant annet sitter på jobb.

Jeg lurer på, er dette veldig usunt? Slik jeg tenker så må det være bedre at jeg spiser noen nøtter fremfor å dytte i meg en sjokolade?

Ellers vil jeg si at vi/jeg spiser ganske sunne måltider ellers, middager som ofte blir laget fra bunnen av, hjemmebakt grovbrød og den typen ting. Jeg liker å variere kostholdet mitt. Har også kuttet ut alt av brus og det går nå i det meste vann, juice (ett glass om morgenen) og sukkerfri saft (når jeg trenger noe annet i vannet).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Gjest Fropessor Snurre
Skrevet

En liten pose nøtter er fin energi med sunne fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Styr unna fete og saltede nøtter, for eksempel peanøtter og cashewnøtter. Velg naturelle nøtter eller lettsaltede nøtter som for eksempel valnøtter, paranøtter og pistasjnøtter.

:)

Skrevet

Pistasjnøtter har dessuten en pen mengde jern og andre mineraler. Men det er klart, de er jo fete. Dersom du moderer deg mht fett ellers, så er det vel ikke noe problem med en neve nå og da. Jeg pleier også å spise saltede nøtter i dann og vann, men siden jeg ellers spiser sunt og ikke har noe særlig salt i maten når jeg lager mat fra bunnen, har jeg aldri merket noen konsekvenser av dette.

Skrevet

Takk for svar! Vil bare si at jeg er veldig lite glad i fet mat (det er en grunn til at jeg ikke kan fordra pølser for å si det slik), og jeg salter sjelden eller aldri maten (jeg hater salt mat).

Skrevet

Om du mener sunt sant generlet er svaret JA, om det er sunnere enn sjokolade, SÅ ABSOLUTT!!

Om du prøver å gå ned i vekt e.l. så bør du regne de med i dagsinntaket ditt, men uansett så synes jeg virkelig du skal fortsette å kose deg med disse for Pistasjnøtter er glimrende snacks. De er en god kilde til kalium og er viktige for nervesystemet og musklene. Det er imidlertid ikke så mye protein og fiber i dem, så de metter ikke så godt. Pistasjnøtter er stenfrukter og er i familie med cashewnøtter og mango.

Energi: 649 kcal per 100 g. God kilde til kalium som er viktig for muskel-og nervecellenes funksjon. Er også med på å regulere hjerterytme og væskebalanse.

Plukket dette opp på Klikk.no

Skrevet

Ja, jeg har beregnet dette inn i mitt dagsinntak. Det går fint da jeg har blitt mer småspist med tiden. :)

Skrevet
Ja, jeg har beregnet dette inn i mitt dagsinntak. Det går fint da jeg har blitt mer småspist med tiden. :)

Da sier jeg, kos deg :popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...