ecathari Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Hei. Mannen min jobber på et callsenter med å ta imot telefoner fra kunder. Bedriften han jobber for har bestemt at de skal ha minst to salg om dagen. Altså, han skal klare å selge noe til kunder som ringer inn for å få hjelp med et problem... Min mann er ikke særlig flink til å selge på telefon, og har derfor som regel ikke disse to salgene bedriften krever hver dag. Og i dag tok de ganske drastiske mål for å få de ansatte til å selge: De tok vekk alle stolene, og de ansatte fikk beskjed om at de ikke fikk lov å sitte før de hadde minst et salg. Mannen min klarte ikke å selge noen ting, og tilbragte 9 timer stående lent over en pult og en pc-skjerm. Han har hatt litt problemer med ryggen i det siste, og nå har han så vondt at han ikke klarte å kjøre bilen vår hjem fra jobb selv... Kan dette være lov? Å ta fra de ansatte stolene og tvinge dem til å stå i så mange timer? Jeg syns det høres helt grusomt, og ikke minst helt feil ut... Noen som har noen meninger, eller har hørt om noe lignende? Er dette lov?? Takknemlig for svar. -ecathari-
leirbål Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Nei det er ikke lov. Ta kontakt med en fagforening. 3
Rosalie Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Han bør skaffe seg ny jobb. Den bransjen der er råtten som fy. 3
Gjest Feline. Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Hørtes bare helt utrolig ut, kan umulig være lov
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Gå til media! Vil gjerne vite hva slags bedrift dette er! 1
Draum Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Man har jo krav på en ergonomisk "korrekt" arbeidsplass, så om man skal stå må arbeidsbordet være tilpasset ståing i høyden f.eks. 1
Pingting Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Whoah! Drøyt. Fra Arbeidsmiljøloven: § 4-1. Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet. (2) Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, lønnssystemer, herunder bruk av prestasjonslønn, teknologi mv. skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas. Og videre: § 4-3. Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. Dessuten: § 4-4. Krav til det fysiske arbeidsmiljøet (2) Arbeidsplassen skal innredes og utformes slik at arbeidstaker unngår uheldige fysiske belastninger. Nødvendige hjelpemidler skal stilles til arbeidstakers disposisjon. Det skal legges til rette for variasjon i arbeidet og for å unngå tunge løft og ensformig gjentakelsesarbeid. Ved oppstilling og bruk av maskiner og annet arbeidsutstyr skal det sørges for at arbeidstaker ikke blir utsatt for uheldige belastninger ved vibrasjon, ubekvem arbeidsstilling o.l. Og enda videre: § 4-2. Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling (2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal: a) det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger, c) det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar, Jeg lurer på om de har tenkt på dette?: § 5-1. Registrering av skader og sykdommer (1) Arbeidsgiver skal sørge for registrering av alle personskader som oppstår under utførelse av arbeid. Det samme gjelder sykdom som antas å ha sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen. (3) Registeret skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet, verneombud, bedriftshelsetjeneste og arbeidsmiljøutvalg. Har stedet han jobber på et verneombud? (noe som er lovpålagt på steder med mer enn 10 ansatte) Be ham om å ta kontakt med denne personen (evenutelt klage på at de ikke har ett). Jeg ville vært frista til å ta dette videre. Mer sitering fra arbeidsmiljøloven: Dessuten har han faktisk rett og plikt til å avbryte arbeidet og å si fra om det er for ille: § 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt a) bruke påbudt verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader, b) straks underrette arbeidsgiver og verneombudet og i nødvendig utstrekning andre arbeidstakere når arbeidstakeren blir oppmerksom på feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse, og vedkommende ikke selv kan rette på forholdet, c) avbryte arbeidet dersom arbeidstaker mener at det ikke kan fortsette uten å medføre fare for liv eller helse, d) sørge for at arbeidsgiver eller verneombudet blir underrettet så snart arbeidstaker blir kjent med at det forekommer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen, e) melde fra til arbeidsgiver dersom arbeidstaker blir skadet i arbeidet eller pådrar seg sykdom som arbeidstaker mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsstedet, § 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten (1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Varsling skal ikke gå ut over ham: § 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling (1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet. Foreslår at dere skriver ut hele loven, understreker alt som er relevant og at han tar med til sjefen. Jeg synes også at dette absolutt burde meldes til Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet har også egne sider om ergonomi og trakassering dere kan kikke litt på. Her står det mer om hvordan han kan gå frem for å varsle. Håper han begynner å se seg om etter ny jobb, dette er jo ikke holdbart på en flekk. Desverre er det nok, som noen andre nevne, relativt vanlig i denne bransjen. Da er det desto viktigere at man sier ifra! 2
Mir Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Herregud! Dette er en utrolig historie! Henger meg på de andre innleggene over. Offtopic: Vil også si at samtidig med å gå videre med dette hadde jeg også funnet meg en annen arbeidsplass. Det kan virke vanskelig hvis det ikke er noen relevante jobber han kan få nå, men hvis han egentlig trives med telefon så finnes det mange stillinger med telefoni der man slipper å selge men bare løser problemer etc. Har selv jobbet på flere slike steder, og det har vært helt topp. Det gjelder mest it-firmaer. 1
ecathari Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for svar alle sammen Han har søkt på to nye jobber i dag, så håper han får en av dem. Vi har også bestemt oss for å ta det videre, og han ble i dag sykemeldt i 2 uker fordi han har så vondt i ryggen. -ecathari- 1
NoAngel Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 jeg håper virkelig jeg får lese dette på vg nett snart!! fy fader for noen idioter!! kan ikke være gamle knottene i ledelsen der han jobber??
addict Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Vil bare si at da jeg jobbet på IKEA så måtte vi stå bak kassa. Da hadde de strenge regler på det. Vi hadde krav på 5 min pause hver time, av og til ble de slått sammen til 10 hver andre, men vi SKULLE ha de ekstra pausene og fikk ikke lov til å gjøre noe annet fordi det var så strengt. I tillegg var det pålagt å ha matter under bena våre for å dempe trykk, og vi hadde en slags stang bak oss som vi kunne lene oss på om vi ble veldig slitne. Så dette hørtes helt utrolig feil ut..!!!
Gjest Iah Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Dette var ille. Jeg er glad for å høre at dere tar saken videre. Slike arbeidsgivere fortjener en kraftig smekk.
Gjest jeg kjenner bransjen Skrevet 5. februar 2010 #14 Skrevet 5. februar 2010 Dette er overhodet ikke lov. Kjenner de bransjene og arbeidstilsynet skulle absolutt hatt et kontor der og sett på forholdene hele dagen. Håper det går bra med mannen din nå og at han har funnet et seriøst arbeid. Lykke til
NenaT Skrevet 5. februar 2010 #15 Skrevet 5. februar 2010 Dette høres helt hårreisende ut! For et vemmelig selskap som skal tvinge ansatte til å selge til folk som egentlig ikke er interessert i det! Hvis jeg ringer kundservice og blir utsalgt for telefonsalg blir jeg i hvert fall kjempeprovosert! Hvis de behandler kundene sine slik, står jo behandlingen av de ansatte i stil med det. De skulle ikke hatt lov til å drive forretning! Men over til saken: GÅ TIL MEDIA! Gjerne med et anonymt tips, slik at ikke arb. giveren får vite hvem som "tystet" og dermed lager ekstra problemer for mannen din. Jeg vil gjerne vite hva slags forretning som driver på denne måten, så jeg kan boikotte dem i solidaritet mot de ansatte der. Samtidig - bytt jobb! Hvis han liker telefonarbeid, så er kanskje sentralbord av interesse? Da slipper man å selge noe som regel. Lykke til - og fortell oss hvordan dette utvikler seg! 1
Gjest Lajla Skrevet 5. februar 2010 #16 Skrevet 5. februar 2010 Tusen takk for svar alle sammen Han har søkt på to nye jobber i dag, så håper han får en av dem. Vi har også bestemt oss for å ta det videre, og han ble i dag sykemeldt i 2 uker fordi han har så vondt i ryggen. -ecathari- Sykemeldt i to uker fordi han har "vondt i ryggen" etter å ha stått en dag på jobb. Ærlig talt: Sykemeldingsdebatten som går om dagen, går vitterlig med god grunn. Ikke at jeg støtter din manns arbeidsgiver på dette slik du fremstiller det, men det får da være måte på til manglende arbeidsmoral!
Harlekin Skrevet 5. februar 2010 #17 Skrevet 5. februar 2010 Sykemeldt i to uker fordi han har "vondt i ryggen" etter å ha stått en dag på jobb. Ærlig talt: Sykemeldingsdebatten som går om dagen, går vitterlig med god grunn. Ikke at jeg støtter din manns arbeidsgiver på dette slik du fremstiller det, men det får da være måte på til manglende arbeidsmoral! Han hadde ryggproblemer fra før. Skjerp deg! TS: Håper dette blir slått stort opp i media, dette er det noe av det verste jeg har hørt! Lykke til med jobbsøkingen til mannen din 1
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #18 Skrevet 5. februar 2010 Sykemeldt i to uker fordi han har "vondt i ryggen" etter å ha stått en dag på jobb. Ærlig talt: Sykemeldingsdebatten som går om dagen, går vitterlig med god grunn. Ikke at jeg støtter din manns arbeidsgiver på dette slik du fremstiller det, men det får da være måte på til manglende arbeidsmoral! Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å ha vondt i ryggen. Det skal veldig lite til før en som allerede har hatt smerter i ryggen får det igjen. En liten stund med en dårlig stilling og smertene er tilbake og det tar lang tid før det går over i de fleste tilfellene. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #19 Skrevet 5. februar 2010 Det er mye grums i den salgsbransjen, og mange dustete sjefer. Send tips til avisa som andre har foreslått. Ang. det å stå på jobben så kan jeg ikke begripe hvorfor det har blitt så "populært". Jeg jobber på kontor, og vi har også hatt fysioterapeuter innom som anbefaler å stå ved pulten. Men da får jeg vondt i ryggen og bena etter kort tid. Det er ingen hos oss som foretrekker å stå. Og vi blir jo selvsagt ikke tvunget til det da, det skulle tatt seg ut. Men jeg har lagt merke til at mange bak disken i bank o.l. står nå om dagen. Men jeg håper og går ut fra at de kan sitte hvis de vil?? Å stå er jo mye slitsommere enn å gå. Stå i kø på flyplassen feks, pyton, og utrolig slitsomt. Men man kan jo gå rundt timevis uten å bli like sliten som når man må stå. Eller er det bare jeg som har det sånn? 1
Gjest Marlo Skrevet 5. februar 2010 #20 Skrevet 5. februar 2010 Ang sykemelding; Det er vel bedre å være sykemeldt i 2 uker og håpe på at man også får en ny jobb i løpet av den tiden, enn at man holder ut på en slik horribel arbeidsplass og ende opp med å ødelegge ryggen helt og kanskje aldri klare å komme tilbake i jobb igjen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå