juni Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Hvorfor er ikke melk sunt? Dvs er det dumt for de som skal ned i vekt, eller er det andre helsemessige årsaker? Altså hvis man ikke har intoleranse. Jeg fikk vite av en helseguru at jeg kunne spise smør, men burde kutte ut melken og jeg glemte i farta og spørre hvorfor. Jeg ELSKER skummet melk og trenger ikke slanke meg, er det da noen grunn til å kutte ut melken?
venus_ Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Kommer nok litt an på hvor store mengder det er snakk om. Men du kan trygt drikke et par glass melk om dagen.
Pjukset Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Hvorfor er ikke melk sunt? Dvs er det dumt for de som skal ned i vekt, eller er det andre helsemessige årsaker? Altså hvis man ikke har intoleranse. Jeg fikk vite av en helseguru at jeg kunne spise smør, men burde kutte ut melken og jeg glemte i farta og spørre hvorfor. Jeg ELSKER skummet melk og trenger ikke slanke meg, er det da noen grunn til å kutte ut melken? Jeg har ikke intoleranse, men kan ikke ha melk i kosten pga andre ting. Melk er veldig slimdannende i kroppen og bidrar til å skape surt miljø, noen reagerer også på melkesukkeret. Det er de tingene jeg kommer på, men kanskje det er flere grunner jeg ikke er kjent med
Glynis Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Melk er sunt. Tror ikke jeg har alvorlige slimbivirkninger heller. Helseguruen har ikke ting helt på stell. Spesielt hvis du ikke trenger å slanke deg og drikker skummet melk er det bra for kalsium og proteiner. Men et par glass lettmelk hvis man skal ned i vekt funker da også, det er bare å justere totalinntaket. Melk er ikke tomme kalorier.
Pjukset Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Melk er sunt. Tror ikke jeg har alvorlige slimbivirkninger heller. Helseguruen har ikke ting helt på stell. Spesielt hvis du ikke trenger å slanke deg og drikker skummet melk er det bra for kalsium og proteiner. Men et par glass lettmelk hvis man skal ned i vekt funker da også, det er bare å justere totalinntaket. Melk er ikke tomme kalorier. Melk i moderate mengder er sunt så fremt man ikke har helsemessige utfordringer som tilsier annet. Melk er slimdannende for alle, det betyr ikke at man sitter og surkler slim. Noen takler denne slimdannelsen, andre ikke.
Gjest Gjest_vriompeis_* Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Melk er sunt. "grovt brød og skummet melk er sunt". alle sier jo det, så da må det jo være sunt, eller? melk
tineline Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Melk er jo kjempesunt, men husk å få i deg litt D-vitamin for å øke opptaket av kalsium også. Jeg liker ikke melk, og blir litt slimete av det i halsen (har astma, og dette er visstnok vanlig blant astmatikere). Skulle ønske jeg likte det, for jeg har nok litt lett for å få B12-mangel. Melk gir en hel hurv av B-vitaminer, samt kalsium og andre godsaker.
Gjest Bolledeig Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 "grovt brød og skummet melk er sunt". alle sier jo det, så da må det jo være sunt, eller? melk Ah den klassiske "melk fører til osteoporose". Overhyppighet av benskjørhet finnes der hvor det er vanlig med mangel på vitamin D, som hindrer opptak av kalsium til tross for at vi spiser mye melkeprodukter. Nordiske kvinner og muslimske kvinner som har veldig mye tildekket hud er i høyrisikogruppen - kanskje ikke så rart siden mange ikke supplerer med D-vitamin i vinterhalvåret når de ikke får sol på kroppen. Dessuten så finnes det ikke en eneste matvare i verden som ikke har sin egen hatside på internett
The Kitten Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Melk er ikke skadelig for deg så lenge du tåler det, men melk er ikke så sunt som mange skal ha det til.
Gjest Tigress Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Mjølk er ei fin protein- og kalsiumkjelde, ikkje nokon grunn til å la det vere om ein toler det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå