Gå til innhold

Hunden til naboen står ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver likevel.

I blandt plasserer naboen hunden sin bundet utenfor huset sitt, som feks. i dag. I minusgrader. Ikke nok med det, men hunden bjeffer. Dette irriterer meg som nabo, som har soverom rett ovenfor hvor hunden står.

Er dette i det hele tatt ulovlig? Kan jeg melde i fra noen plass - og i tilfelle hvor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper det ikke er lovlig, stakkars hund.

Skrevet
Håper det ikke er lovlig, stakkars hund.

Hvorfor sier du "stakkars hund"?? hunder som har pels har da bare godt av å være ute. og mer de er ute mer pels får de.

Skrevet (endret)

Fordi minusgrader er kaldt. Kunne forstått det viss de gikk tur med hunden, men å la den stå ute i kulden....

katten min har også pels, men han synes det er for kaldt til å være ute...

Endret av Inger88
Skrevet
Hvorfor sier du "stakkars hund"?? hunder som har pels har da bare godt av å være ute. og mer de er ute mer pels får de.

Ulike dyrearter reagerer forskjellig på kulden. Finn ut hva ditt dyr tåler og sørg for å tilpasse forholdene rundt lufting og mosjon av dyret ditt etter dette.

På kalde dager bør du for eksempel unngå å forlate en hund utendørs mens du er på jobb eller på kafe eller kjøpesenter. Hunden kan få frostskader, luftveisinfeksjoner eller rett og slett vondt fordi den er for kald. Langhårete hunder tåler gjerne litt mer kulde enn korthårede.

Kilde: mattilsynet.no

Skrevet

Og ikke minst: hvor lang tid er det snakk om? En halvtime, tre timer, hele dagen?

Uten p vite det er det jo vanskelig å si noe fornuftig...

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Fordi minusgrader er kaldt. Kunne forstått det viss de gikk tur med hunden, men å la den stå ute i kulden....

katten min har også pels, men han synes det er for kaldt til å være ute...

Hunden hjemme maser seg til å ligge ute i minus 30 grader han, fordi han liker seg best ute uansett vær. Når han snør ned er det også mange som sier stakkar, men det er helt og holdent hans valg. Han er også en hund som bjeffer for mye, rasen har desverre en tendens til det.

Så om det er dyremishandling er helt avhengig av rasen, og om den er vandt til å være ute i allslags vær.

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis hunden bjeffer og forstyrrer deg, er det best å ta opp dette med naboen direkte. Å ta dette med Mattilsynet, kommunen, politiet etc uten å ha forsøkt å løse denne delen av saken selv først, er å be om dårlig naboforhold.

Som de andre har sagt om opphold ute: det er umulig å si om det er dyreplageri å la hunden stå ute i minusgrader uten å vite hvilken type hund det er, hvor lang tid det dreier seg om, hvor kaldt det er hos deg, om hunden har ly for vær og vind osv. For å si det enkelt: En malamute tåler utmerket godt å leve ute hele vinteren, mens en nakenhund ikke gjør det.

Skrevet
Er dette i det hele tatt ulovlig? Kan jeg melde i fra noen plass - og i tilfelle hvor?

Kommer som flere har sagt an på rase. Er du bekyrmet for hunden tar du kontakt med dyrevernnemnda.

Skrevet (endret)

min hund står ute i minus grader.

det hender han bjeffer og.. han er litt for kul når folk går på gata :S

håper ikke du er min nabo. isåfall beklager jeg :fnise:

han er rottweiler og har pels nok til å være ute en liten stund, men i minus grader er han ikke ute mer enn max 15 min.

jeg lurer veldig på hvor lenge det er snakk om her... og som de andre spør om, hva slags hund?

om det er bjeffingen som egentlig plager deg, burde du heller si ifra eller legge en lapp i postkassen fremfor å anmelde naboen din for noe som kanskje bare er tull. jeg kan si så mye som at om min nabo hadde anmeldt meg for å la hunden min stå ute, ennå han ikke lider, så hadde det blitt krig, og det hadde ikke blitt greit å være min nabo fremover.

en lapp eller en samtale, hadde derimot ikke plaget meg, og jeg hadde tatt mye mer hensyn.

Endret av NoAngel
Skrevet

Selvfølgelig er det lov å ha hunden sin utendørs, det finnes hunder som bor ute i hundegård hele året. Om det er bra for hunden eller ikke, kommer ann på om den er vant til å være ute (til og med korthårete hunder kan tåle kulde veldig bra, så lenge de har underull og er vant med å være ute) og evt hvor lenge den står ute/om den har ly om den står ute lenge.

Ene hunden min har mye pels, tjukk underull, godt med pels på labbene, magen osv, og han eeelsker å være ute nå på vinteren. Tror ikke han vet hva det er å fryse. Hadde han fått velge selv hadde han sikkert vært ute store deler av døgnet i vinterhalvåret. Så vi setter han gjerne ut litt innimellom, maks en time av gangen en eller to ganger daglig, med plass nok til at han kan bevege seg en del. Men han får ikke lov til å stå ute og bjeffe (mer enn et eller to boff innimellom), og han får selvfølgelig det han skal av tur og trening utenom.

En av de to andre hundene våre har ikke underull, så han vil ikke ut mer enn nødvendig; må ha dekken når vi skal ut å trene, fryser hvis vi blir stående i ro osv. Så han hadde det vært slemt å sette ut i bånd/gård uten godt ly. Sistemann er korthåret men med underull, og han liker også å være ute litt alene eller med han andre som liker å være ute. Men han fryser fortere, og gir gjerne beskjed etter et kvarters tid at han vil inn igjen, og da får han selvfølgelig komme inn.

Skrevet

Bikkja mi vil stadig ut, selvom jeg går tur med a.. jeg har det ganske varmt så det er vel godt for a å lufte seg litt:)

Det spørs hvor lenge hunden står ute da.. blir a plassert ute eller er det kun for at bikkja skal lufte seg litt? si fra direkte!

Om det ikke blir skjerpings da, kan du heller skjekke opp andre steder.. det går jo ann å si det på en hyggelig måte:)

Skrevet

Det finnes hunder som får større plager av å være inne om vinteren en å stå ute i minusgrader. Alt er avhengig av hvordan type hund der er og hva de er vant til.

De som driver på med hundekjøring legger ikke bikkja foran peisen, uten at dette er hundemishandling. Om det er en chihuahua (skrives det slik?) derimot..

Skrevet

Bikkja mi er gjerne ute i -30 hun, men hun bjeffer like ille om det er +30 eller -30, hun elsker nemlig å være ute... Om det der er forvarlig kommer mye ann på hva hunden er vant til, og hvilken rase det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...