Gå til innhold

Kan jeg be min datter slanke seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg lever et aktivt liv og spiser sunnt. Min datter spiser fem grønnsaker og frukt om dagen, fisk en gang i uka og ganske sunt. Men la på seg noen kilo i sommer, på grunn av mye kosemat. Jeg tenkte det ville gå over til høsten, men nei. Hun har verken gått opp eller ned.

Problemet er at hun er 18 år og kan besemme selv. Men hun er veldig knyttet til meg og oppfører seg på mange måter som en liten unge, så jeg føler et ansvar. Men jeg ønsker at hun skal ha en sunn vekt. Også med tanke på utseende. Ingen synes tykk er pent og hun sliter sannsynligvis med selvbildet

Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hvor mye veier hun? Sånn ca? Og høyden?

Skrevet

Jeg syns IKKE du skal si noe! Hun er helt sikkert klar over det selv, og at du sier det vil bare forverre selvbildet.

Skrevet

Ja, du kan si det hvis dette er helseskadelig for henne.

For meg høres det ut som om hun er lubben, og da syns jeg du skal la vær.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hvor mye veier hun? Sånn ca? Og høyden?

Skrevet

Hjelpe henne til å bli mer uavhengig av deg.

Er det snakk om et par-tre "kosekilo", og hun bare har blitt "mykere" i formen så kan det være noe så banalt som at kroppen hennes holder på å bli voksen. Er det reell overvekt er saken en annen, men selv da ser jeg ikke helt for meg at det å be henne gå ned i vekt går bra. Mulig noen her kan gi deg ett tips eller to på hvordan nevne det for henne på et dipomatisk vis.

Skrevet

Om hun bor hjemme så kan dere jo begynne å trene sammen, gå på diett.. Om du gjør det selv er det lettere å få med henne og!

Skrevet (endret)

Noen kilo? Så lenge hun spiser sunt og tar vare på seg selv så synes jeg ikke du skal si noe?

Endret av Bellatrix
Skrevet

Hvis du ber henne slanke seg, så vil nok ikke selvbildet bli bedre. Husk at det skal bare en liten komentar til for å folk inn i spiseforstyrrelsens verden.

Skrevet

Kan enda høre mamma er såret etter at hennes mor sa dette til henne da hun var 18 år. Hadde ikke sagt noe.

Skrevet

Du må ikke be henne slanke seg, men fortell henne at det er smart å spise ordentlig mat istedet for junk. En fin kropp får du kun når du spiser bra mat, ikke når du begrenser kalori inntaket (slanking).

Skrevet

Ikke be henne slanke seg. Hun er kun 18 år og det er vel ikke bra å få "kritikk" for kroppen sin allerede nå....

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg tenker også at hun veit om at hun er en stor jente, men jeg er alikevel usikker. Hun er en smart og snill jente, men hun har veldig lite selvinnsikt. Hun bryr seg ikke om gutter og festing og mote, sier hun. Men jeg tenker at hun ubevisst veit at hun er større en idealet og derfor strever?

Uansett har hun enda ikke hatt en ordentlig kjæreste. Hun er pen, men sjernert. Men jeg tror at vekten hennes holder guttene unna. Jeg mener ikke at hun MÅ ha en jæreste, men det ville være så deilig å se datteren min være sammen med en gutt og komme seg litt ut iverden.

PS: Hun er ikke overvektig, men ser tykk ut med en BMI på 24. Hun er 163 cm høy og veier ca 65 kg.

Skrevet

At hun ikke interesserer seg for mote og ikke har kjæreste er da ikke noe problem. Og BMI på 24 er virklig ikke noe å bekymre seg for.

Gjest Gjest_Jinx_*
Skrevet
Jeg lever et aktivt liv og spiser sunnt. Min datter spiser fem grønnsaker og frukt om dagen, fisk en gang i uka og ganske sunt. Men la på seg noen kilo i sommer, på grunn av mye kosemat. Jeg tenkte det ville gå over til høsten, men nei. Hun har verken gått opp eller ned.

Problemet er at hun er 18 år og kan besemme selv. Men hun er veldig knyttet til meg og oppfører seg på mange måter som en liten unge, så jeg føler et ansvar. Men jeg ønsker at hun skal ha en sunn vekt. Også med tanke på utseende. Ingen synes tykk er pent og hun sliter sannsynligvis med selvbildet

Hva kan jeg gjøre?

Har dere speil og badevekt hjemme?

Uansett regner jeg med din datter er meget klar over vektøkningen selv, og hva mener du med "noen kilo"? Vil du si at hun er lubben eller er det snakk om helseskadelig overvekt?

Det høres ut som kostholdet er relativt normalt/sunt med mye frukt og grønnsaker, og for de fleste er det naturlig å gå opp et par kilo i løpet av puberteten, det er naturlig å få mer former i overgangsperioden der man utvikler seg til å bli mer kvinnelig.

Om du tror at det er sannsynlig at hun sliter med selvbildet, vil det bli noe bedre av at du foreslår slanking? En ting er å ha en åpen dialog rundt vekt og helse, og det er lov å hjelpe datteren sin med vektnedgang om hun ønsker dette selv. Men ikke kritiser henne, eller nærmest tvingen henne til dette, da blir det feil i mine øyne,-hun er 18 år, så hun bestemmer selv, som du skriver.

Skrevet

Jeg tenker at du ikke bør si noe. Hvis det er som du tror, at hun er usikker pga vekten sin, så hjelper det henne i hvert fall ikke hvis du i tillegg ber henne slanke seg.

Hvis hun selv IKKE synes hun er stor, ser jeg i hvert fall ingen grunn til å si noe?

Det du kan gjøre, er å gå foran med et godt eksempel mht kosthold og trening.

Slik du skriver her, virker det egentlig som du har større problemer med vekten hennes enn hun har.

Skrevet
Jeg tenker også at hun veit om at hun er en stor jente, men jeg er alikevel usikker. Hun er en smart og snill jente, men hun har veldig lite selvinnsikt. Hun bryr seg ikke om gutter og festing og mote, sier hun. Men jeg tenker at hun ubevisst veit at hun er større en idealet og derfor strever?

Uansett har hun enda ikke hatt en ordentlig kjæreste. Hun er pen, men sjernert. Men jeg tror at vekten hennes holder guttene unna. Jeg mener ikke at hun MÅ ha en jæreste, men det ville være så deilig å se datteren min være sammen med en gutt og komme seg litt ut iverden.

PS: Hun er ikke overvektig, men ser tykk ut med en BMI på 24. Hun er 163 cm høy og veier ca 65 kg.

Tror du virkelig at vekten hennes holder guttene unna...? Jeg kjenner ikke datteren din og deg og skal være foriktig med å uttale meg om noe jeg ikke har peiling på - men det finnes jo både gutter og jenter i hennes alder som ikke har hatt kjæreste, som ikke er så opptatt av det ennå etc etc.

Så mitt spørsmål til deg er : er dette ditt problem først og fremst - eller er det din datters?

PS: Jeg er mor til gutter i samme alder og vet hvordan det er å være hønemor...

Skrevet

Jeg mener du, TS, har et forvrengt syn på kropp og helse og burde prate med noen før du knuser selvtilitten til datteren din som hverken er feit eller lubben.

Skrevet

Viss en gutt ikke vil ha henne pga vekten er han ikke verd henne, enkelt og greit. Tror dette er noe hun må finne ut av på egenhånd. Og det er ingenting galt i å være lubben hvis en spiser sundt og trener. BMI på 24 er så vidt jeg vet innenfor normalområdet.... Synes du bare skal la henne være.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Tusen takk for alle svarene. Det virker som dere er ganske enige. Jeg skal ikke si noe til henne, men kanskje ha mindre potetgull i skapene, så hun ikke trenger å ta det i helgene.

Men min datter har vært overvektig både tidlig i tenårene og i 5-6 årsalderen, jeg er bare litt redd for at dette er starten på en ny periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...