Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Hvordan ser dere på folk som har dette ? Er det utnytting av mennesker fra fattige verdensdeler eller er det helt ok ?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Det kommer helt an på hvordan familien behandler sin au-pair, det. Det finnes jo både solskinnshistorier og skrekkhistorier, men om familien behandler au-pairen bra og følger konrakten, så er det absolutt ikke utnytting.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Det kommer helt an på hvordan familien behandler sin au-pair, det. Det finnes jo både solskinnshistorier og skrekkhistorier, men om familien behandler au-pairen bra og følger konrakten, så er det absolutt ikke utnytting. Jeg tenker på i de tilfellene , hvor au pairen ikke jobber mer enn de 30 fastsatte timene , og bor på et rom med vanlig norsk bo standard .
Gjest gurimalla Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Hvis noen har Au Pair for å være med på kulturutveksling (som er den opprinnelige tanken bak Au Pair ordningen) er det helt fint med Au Pair. Jeg har lite sansen for de som importerer Au Pair fra den tredje verden, bruker dem til husarbeid og betaler skammelig dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har lite sansen for de som importerer Au Pair fra den tredje verden, bruker dem til husarbeid og betaler skammelig dårlig. Hva er skammelig dårlig , i dine øyne da?
Gjest gurimalla Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Hva er skammelig dårlig , i dine øyne da? Skammelig dårlig er når de får betalt kun 4000 i mnd, ikke mottar kost og losji, og jobber betraktelig mer enn de avtalte 30 timene i uken.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Skammelig dårlig er når de får betalt kun 4000 i mnd, ikke mottar kost og losji, og jobber betraktelig mer enn de avtalte 30 timene i uken. Det er jeg enig med deg i , men har snakket med enkelte som syntes at 4-5000 kr + kost og losji for maksimalt 30 timers arbeid er altfor dårlig betalt . Jeg syntes ikke det . Regner man det om , etter skatt , og au pairen jobber i en av de 5 storbyene så tilsvarer det ca det en barnehageassistent hadde fått fulltid , hvis man regner med skatten .
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Man har plikt til å sørge for kost og losji for au-pairen sin. Det er et krav at au-pairen bor hjemme hos deg. Jeg synes det er betenkelig at folk åpner hjemmet sitt og overlater barna sine til en totalt fremmed, som ofte ikke engang snakker samme språk som barna.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Man har plikt til å sørge for kost og losji for au-pairen sin. Det er et krav at au-pairen bor hjemme hos deg. Jeg synes det er betenkelig at folk åpner hjemmet sitt og overlater barna sine til en totalt fremmed, som ofte ikke engang snakker samme språk som barna. Nei jeg vet ikke jeg , har det vært mange historier med au pairer som stikker av gårde med TV'n midt på natta ?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Vi hadde au-pair i 2 år, fra barna var 1/2 og 2 år. En ung jente fra et europeisk land. Hun var en integrert del av familien, gikk på norsk-kurs og var med oss på ferier ol. Hun hadde også besøk fra sin familie (mor og søster) flere ganger mens hun bodde hos oss. Vi har fortsatt kontakt med henne, 7 år etter at hun dro hjem. I tillegg til at det var utrolig praktisk for oss, var det også en fin mulighet til å bli kjent med en annen kultur og "lære" et annet språk for barna. De er fortsatt veldig opptatt av dette landet. Dette er vel grunntanken med au-pairordningen, og det samme som mange norske jenter opplever som au-pair i Europa og USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå