Gå til innhold

Hvorfor forsvarer lærerene han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikarlærer på ei ungdomsskole der det er en god del bråk og mobbing, også blant lærere.

I dag så hadde vi et klassemøte der vi tok opp en del av bråket i klassen og også om en annen lærer som alle elevene i klassen rett og slett ikke kan fordra (han var ikke på møtet). Den læreren er ikke akkurat noe spesielt hyggelig og forskjellsbehandler elevene noe voldsomt (det er elevenes ord og ikke mine).

Før møtet så hadde han en krangel med ei jente i klassen og han skjelte henne kraftig ut forran medelever og kalte henne både dum og uintelligent, noe jeg selv stod og hørte på.

Elevene tok det opp på møtet og klasseforstanderen (som ikke var vitne)nekter på at han har kalt den jenta dum og uintelligent og påstår at det må være en misforståelse og at læreren sikkert mente at det var dumt det hun gjorde (som var å bråke blant annet).

Jeg stod selv å hørte på og sa at elevene hadde rett i det de sa, men jeg fikk selv beskjed om å la det være og at jeg må ha misforstått.

Og det er mye mer jeg egentlig tror ikke er noen vits å gå inn på.

Men hvorfor sitter lærerene og forsvarer den læreren? De nekter på ting elevene sier han gjør. Og det er ikke bare den episodene det gjelder, eller den læreren. Det er andre lærere som har fått klager for diverse ting som de nekter på og får støtte fra andre lærere, som ikke en gang vet det ene eller det andre, men holder med læreren for det.

Føler egentlig litt at jeg blir litt sett ned på da jeg kun er vikarlærer og ganske ny også. Har selv tatt opp en del saker om mobbing blant annet, men får bare beskjed hver gang om å la det ligge og at det ikke er min sak.

Og er dette noe som er vanlig ellers i den norske skole, at lærere sitter å forsvarer hverandre, selv når dem ikke vet noe om saken?

Og er det noe man kan gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Det er det verste jeg har hørt!!

Jeg er lærer i ungdomsskolen, og hadde jeg hørt en kollega si slik ville jeg gått rett til ledelsen. Jeg NEKTER å la slikt gå uten å bringe det videre, for slikt skal INGEN utsette mine elever for!

Det høres ikke ut som en god skole, miljømessig.. Har du snakket med f.eks. inspektøren? Det går an å si at du som kommer utenfra ofte ser ting de som alltid er der ser...

man kan jo ikke la noen behandle andre sånn!

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg jobber som vikarlærer på ei ungdomsskole der det er en god del bråk og mobbing, også blant lærere.

I dag så hadde vi et klassemøte der vi tok opp en del av bråket i klassen og også om en annen lærer som alle elevene i klassen rett og slett ikke kan fordra (han var ikke på møtet). Den læreren er ikke akkurat noe spesielt hyggelig og forskjellsbehandler elevene noe voldsomt (det er elevenes ord og ikke mine).

Før møtet så hadde han en krangel med ei jente i klassen og han skjelte henne kraftig ut forran medelever og kalte henne både dum og uintelligent, noe jeg selv stod og hørte på.

Elevene tok det opp på møtet og klasseforstanderen (som ikke var vitne)nekter på at han har kalt den jenta dum og uintelligent og påstår at det må være en misforståelse og at læreren sikkert mente at det var dumt det hun gjorde (som var å bråke blant annet).

Jeg stod selv å hørte på og sa at elevene hadde rett i det de sa, men jeg fikk selv beskjed om å la det være og at jeg må ha misforstått.

Og det er mye mer jeg egentlig tror ikke er noen vits å gå inn på.

Men hvorfor sitter lærerene og forsvarer den læreren? De nekter på ting elevene sier han gjør. Og det er ikke bare den episodene det gjelder, eller den læreren. Det er andre lærere som har fått klager for diverse ting som de nekter på og får støtte fra andre lærere, som ikke en gang vet det ene eller det andre, men holder med læreren for det.

Føler egentlig litt at jeg blir litt sett ned på da jeg kun er vikarlærer og ganske ny også. Har selv tatt opp en del saker om mobbing blant annet, men får bare beskjed hver gang om å la det ligge og at det ikke er min sak.

Og er dette noe som er vanlig ellers i den norske skole, at lærere sitter å forsvarer hverandre, selv når dem ikke vet noe om saken?

Og er det noe man kan gjøre med dette?

Nå skjønner jeg litt mer hvorfof det er så vanskelig å få bukt med mobbing i skolen

Skrevet
Jeg er lærer i ungdomsskolen, og hadde jeg hørt en kollega si slik ville jeg gått rett til ledelsen. Jeg NEKTER å la slikt gå uten å bringe det videre, for slikt skal INGEN utsette mine elever for!

Jeg er helt enig i at situasjonen ikke høres bra ut i forhold til den læreren. Men jeg syns det er riktigere å ta dette opp med ledelsen enn å skulle diskutere en kollega i det vide og brede med elevene.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Jeg er helt enig i at situasjonen ikke høres bra ut i forhold til den læreren. Men jeg syns det er riktigere å ta dette opp med ledelsen enn å skulle diskutere en kollega i det vide og brede med elevene.

Selvfølgelig - det er jeg helt enig i.

Men det at læreren i situasjonen snakket bort det eleven fortalte, mener jeg er forkastelig. En bedre måte å takle situasjonen på, ville være å si "er det sant, det høres ikke bra ut - dette vil jeg snakke mer med deg om etter timen". Og så sette seg ned med eleven, høre hva h*n hadde å si - og så gå til ledelsen med det.

Gjest Gjest_Ayla_*
Skrevet

Når jeg gikk på ungdomsskola for over 10 år siden var det en kjent sak at lærerne og rektor beskyttet "sine egne".. d.v.s at klager på lærerne nådde aldri frem, ble dysset ned eller forklart med "misforståelser" som du skriver.

Når det er sagt, var det ikke ofte elever klaget på lærerne, men det var spesielt en som var bøllete og skjelte ut enkeltelever eller like gjerne en hel klasse der vi ble kalt alt mulig fra hjernedød til sirkusaper, jeg vet også at det gikk særkilt ut over elever som var lite skoleflinke/dyslektiske, og han kunne f.eks lese en stil høyt som noen av disse hadde skrevet, hvorpå han gjorde narr av feil og hånte eleven fremfor alle. (Han er nå etter maaange år med livredde og misfornøyde elever sparket på grunnlag av bl.a det jeg nevner, men det var flere års kamp fra foreldre som hadde fått nok.)

En liten digresjon egentlig, da dette er et skrekkeksempel og forhåpentligvis ganske uvanlig. Det virker lkevel som en slags ukultur blant hele lærerstanden der en klage på en enkelt lærer blir oppfattet som et angrep på hele deres profesjon, og dermed må avvises istedet for å tas tak i..

Etter min mening finnes det idioter over alt, og noen av disse er helt sikkert å finne også blant lærere, på samme måte som det sannsynligvis er enkelte personer i de fleste yrker som ikke burde være der, uten at jeg påstår at alle lærere er idioter!

Jeg vet ikke hva den egentlige årsaken er, sikkert en komplisert kombinasjon av mange momenter, men min egen teori er at lærere er vant til å ha rett, de sitter på fasiten og underviser elever i ulike fag og har autoritet, og dermed kan det bli vanskelig å innrømme feil? Det er menneskelig å feile, og jeg synes at det burde være greit å innrømme dette, da klagene oftest går på personlige egenskaper og undervisningsmetoder, noe som gjør at det ikke bør gå så hardt utover den faglige stoltheten, da det som regel ikke er elever som klager på at læreren tar feil/ikke kan faget sitt.

Jeg har ennå til gode å høre en lærer på grunnskolen be om unnskyldning for noe som helst.

Jeg synes du har en god holdning, TS, som tør å si ifra om feil som blir begått, selv om det er kollegaer som gjør dem. Pass bare på å formidle dine meninger på en diplomatisk måte og ikke vær direkte anklagende selv om du selvsagt må si sannheten. Og dessverre kan du nok regne med å bli sett på som en trøbbelmaker, siden du ikke er enige med dem, noe som kanskje vil gjøre det vanskelig å få fast jobb der..

Skrevet

Det du forteller overasker meg desverre ikke, ts.

Jeg har sett og hørt så mye rart opp igjennom årene hvor lærere prinsipielt har forsvart hverandre uansett hva elever og foreldre har sagt.

Noen av dem ble så fortvilet at de lot eleven bytte skole, fordi læreren mobbet eleven.

Rektor og de andre "visste" jo at det ikke var sannt selv om det var mange vitner der.

Uten at jeg vet det, så tror jeg det henger sammen med holdningen om at: ingen skal komme her og fortelle oss at vi ikke kan og vet alt.

Det er utrolig mange bra bla. PPT. som river seg i håret fordi lærere så ofte sier ja til rådgiving om en elev som trenger noe ekstra, men som nekter å følge rådene i praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...