Gå til innhold

Hvis leier ikke betaler husleie til rett tid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se at en person leier en leilighet, men betaler ikke husleie på feks 3 mnd. Husleier vil ha h*n ut av leiligheten pga mange andre faktorer (vold mot samboer, alkoholmisbruk og andre forstyrrelser av naboene som er ganske alvorlige, men ikke kontraktbrudd), men rett før utleier får konfrontert utleier så etterbetaler leier hele det skyldige beløpet.

Har utleier fortsatt gyldig grunn til å si opp leier? Det er fortsatt kontraktbrudd når leie ikke har kommet inn til rett tid? Må utleier fortsatt forholde seg til oppsigelsestid?

Skrevet

Husleieloven § 9-9 om utleierens hevingsrett;

"Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen".

eller:

"b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere". NB! Forutsetter at det først sendes en skriftlig advarsel.

Skrevet

Jeg er ikke advokat, men etter hva jeg har forstått så er det ikke anledning til å kaste ut leieboer når han har betalt leia, selv når den ble betalt mye for sent.

Jeg skjønner at utleier vil ha ham ut, men ettersom det ikke foreligger kontraktbrudd mht de andre forstyrrelsene heller, så tror jeg han har all rett til å bli boende.

Skrevet
Jeg er ikke advokat, men etter hva jeg har forstått så er det ikke anledning til å kaste ut leieboer når han har betalt leia, selv når den ble betalt mye for sent.

Jeg skjønner at utleier vil ha ham ut, men ettersom det ikke foreligger kontraktbrudd mht de andre forstyrrelsene heller, så tror jeg han har all rett til å bli boende.

Det er slik jeg også tolker Husleieloven.

Skrevet

Så da kan man faktisk bare la være å betale husleie i flere mnd da, og etterbetale når det passer seg?

Hvis en kontrakt sier at husleie skal være inne til feks den 15 hver mnd, så er det jo kontraktbrudd om dette ikke skjer? Og om det skjer mange ganger så må vel utleier ha noen som helst rettigheter på å bli kvitt leier? Husleie skal jo i noen tilfeller dekke feks internett, nedbetaling av huslån, vedlikehold og feks felles trappevask og av og til vaskemaskin i felles kjeller osv, det blir jo store konsekvenser for ulteier om leier aldri har husleie inne til riktig tid?

Skrevet

Hadde ikke huseier konfrontert leietakeren før?

Når du skriver at "rett før utleier får konfrontert utleier så etterbetaler leier hele det skyldige beløpet." så ser det jo nesten ut til at huseier har latt humla suse i 3 mnd?

Gjentatt for sen betaling regnes nok som mislighold, og såvidt jeg kan forstå er det grunnlag for å kaste leietaker ut om dette gjentas på tross av advarsel.

Men jeg synes dere burde ta kontakt med en advokat som kan gi et sikkert svar og gi dere tips om rett framgangsmåte

Skrevet
Hadde ikke huseier konfrontert leietakeren før?

Når du skriver at "rett før utleier får konfrontert utleier så etterbetaler leier hele det skyldige beløpet." så ser det jo nesten ut til at huseier har latt humla suse i 3 mnd?

Gjentatt for sen betaling regnes nok som mislighold, og såvidt jeg kan forstå er det grunnlag for å kaste leietaker ut om dette gjentas på tross av advarsel.

Men jeg synes dere burde ta kontakt med en advokat som kan gi et sikkert svar og gi dere tips om rett framgangsmåte

Man kan ikke kaste ut noen sånn uten videre fordi de ikke har betalt husleien, hvis man skal følge regelverket mht advarsler, purringer, kontraktsheving etc. tar det vel to måneder før man kan sende det hele til Namsmannen? Ting må skje ordentlig, og de må skje skriftlig. Hvis det er slik at husier vil ha leieboer ut, anbefaler jeg at man setter seg inn i prosessen for å kaste ut noen og gjør det som står der. Brev om ubetalt husleie og konsekvenser av dette kan jo sendes dagen etter at husleien forfaller, så at huseier har ventet tre måneder er absurd.

Altså: Sett dere inn i lover og regler, så får dere gjort ting riktig.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Det kan jo også presiseres i kontrakten?

I min kontrakt står det iaff at om husleien er fjorten dager forsinket i forhold til avtalt dato, regnes det som mislighold, og huseieren kan heve leieforholdet.

....men om huseieren i dette tilfellet har ventet tre måneder med å si ifra til leieren, virker det jo som litt sløvskap fra huseiers side også?

(hvis det var jeg som misforsto startsinnlegget kan du se bort fra siste kommentar)

Skrevet
Heisann!

Det kan jo også presiseres i kontrakten?

I min kontrakt står det iaff at om husleien er fjorten dager forsinket i forhold til avtalt dato, regnes det som mislighold, og huseieren kan heve leieforholdet.

....men om huseieren i dette tilfellet har ventet tre måneder med å si ifra til leieren, virker det jo som litt sløvskap fra huseiers side også?

(hvis det var jeg som misforsto startsinnlegget kan du se bort fra siste kommentar)

Og den klausulen vil ikke være gyldig dersom du er forsinket med husleien.

Det skal mye til for å si opp en leietaker. Flere advarsler på forsinket husleie (og da holder det ikke at den er et par dager forsinket hver måned, mener jeg å huske), og etter oppsigelse er det ikke bare-bare å bli kvitt en leietaker som ikke vil flytte. Utleier har ingen rett til å gå inn og stenge leietaker ute etter at oppsigelsestiden er ute, saken må til namsmannen og det går fot måned på måned før man er kvitt brysom leietaker.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet
Og den klausulen vil ikke være gyldig dersom du er forsinket med husleien.

Det skal mye til for å si opp en leietaker. Flere advarsler på forsinket husleie (og da holder det ikke at den er et par dager forsinket hver måned, mener jeg å huske), og etter oppsigelse er det ikke bare-bare å bli kvitt en leietaker som ikke vil flytte. Utleier har ingen rett til å gå inn og stenge leietaker ute etter at oppsigelsestiden er ute, saken må til namsmannen og det går fot måned på måned før man er kvitt brysom leietaker.

Men om jeg har skrevet under på at fjorten dagers forsinkelse (uten god grunn avtalt med huseier) av husleien er oppsigelsesgrunn, er den ikke gyldig likevel? Skjønte bare ikke helt begrunnelsen med at den er ugyldig "dersom man er forsinket".... Mener du at det ifølge loven ikke kan være en slik klausul?

Fordet om jeg ikke har allverdens gode erfaringer med utleiere, syns jeg det virker som de har veldig lite rettigheter i forhold til at de eier husværet...

Skrevet

En slik klausul vil gi deg dårligere vilkår enn loven, og vil dermed være ugyldig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
En slik klausul vil gi deg dårligere vilkår enn loven, og vil dermed være ugyldig.

Jeg lurer på om ikke dette går under særskilt tvangsgrunnlag, og da har man lov til å avtale det i kontrakten. Det er noen formkrav til det, og det må være gjort skriftlig, men da kan utleier kaste deg ut om du ikke betaler husleien. Merk at man likevel må sende varsel om utkastelse, huseier kan ikke komme på døren og kaste deg ut dagen etter at husleien skulle være inne.

Se for eksempel 2.1 her.

Skrevet
huseier kan ikke komme på døren og kaste deg ut dagen etter at husleien skulle være inne.

Huseier kan aldri komme på døra og kaste deg ut. Det er namsmannens jobb! Og det tar tid. Først skal du har varsel før namsmannen kobles inn. Så gir han deg mulighet til å uttale deg før prosessen med å kaste deg ut settes i gang. Dette tar totalt ca 3 måneder.

Man kan ikke kaste ut noen pga stadig forsinkelser i betaling (desverre). Sjekket dette da vi hadde noen leieboere som stadig var for sent ute og betalte for lite beløp. Godt å bli kvitt dem, men vi holdt på med å kreve inn pengene en god stund etterpå. Så det lønner seg å ha godt depositum, men desverre er det en del leieboere som da flytter raskere fordi de trenger "feriepenger" (vet ikke helt hva de har tenkt å gjøre når det blir høst igjen, men...)

• Liker 1
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Huseier kan aldri komme på døra og kaste deg ut. Det er namsmannens jobb! Og det tar tid. Først skal du har varsel før namsmannen kobles inn. Så gir han deg mulighet til å uttale deg før prosessen med å kaste deg ut settes i gang. Dette tar totalt ca 3 måneder.

Man kan ikke kaste ut noen pga stadig forsinkelser i betaling (desverre). Sjekket dette da vi hadde noen leieboere som stadig var for sent ute og betalte for lite beløp. Godt å bli kvitt dem, men vi holdt på med å kreve inn pengene en god stund etterpå. Så det lønner seg å ha godt depositum, men desverre er det en del leieboere som da flytter raskere fordi de trenger "feriepenger" (vet ikke helt hva de har tenkt å gjøre når det blir høst igjen, men...)

Nettopp, og det er derfor man som huseier skal ha minst to (og helst tre) måneders depositum. Det er så lang tid det tar å få noen ut om man følger regelverket.

Skrevet

Jeg purret på leietaker flere ganger pga at jeg fikk problemer med å betale lånet mitt når han ikke betalte husleien. Tilslutt MÅTTE jeg si han opp fordi leiligheten måtte selges pga dette.

Jeg er klar over at loven skal beskytte leietakere for å ikke bli utnyttet av utleiere som utnytter disse. Men det er jammen ikke lett for oss som ikke er ute etter å utnytte noen, men trenger husleie for å dekke lånebeløp.. Jeg fant ut at så lenge man ikke har svært god økonomi, så er det no dritt å leie ut. Såfremt man ikke er svært heldig med leietaker..

Gjest Gjest_ina_*
Skrevet

Her er en helt ny avgjørelse fra Borgarting lagmannsrett.

LB-2009-200469

Sånn hadde leien blitt betalt:

Fra oktober 2008 er leien betalt slik:

- oktober 2008 13. januar 2009

- november 2008 13. januar 2009

- desember 2008 13. januar 2009

- januar 2009 13. januar 2009

- februar 2009 5. mars 2009

- mars 2009 5. mars 2009

- april 2009 28. april 2009

- mai 2009 2. juni 2009

- juni 2009 3. august 2009

- juli 2009 3. august 2009

- august 2009 3. august 2009

Lagmannsretten fant det klart at dette var mislighold og utleier fikk derfor medhold i heving av kontrakten. Dette sier lagmannsretten: " Lagmannsretten finner at det forelå vesentlig mislighold og grunnlag for hevning. Lagmannsretten peker på at alle leiebetalingene, med ett unntak, var for sent betalt. Betalingsmisligholdet har vedvart over tid og gjelder beløp av noen størrelse. Etter en samlet vurdering finner retten at det var åpenbart at hevningsgrunn forelå, slik at tvangsgrunnlag forelå."

Dommen er rettskraftig.

Altså KAN dette forholdet gjøre at leier kan sies opp, og de andre momentene som du har nevnt kan også tas med i vurderingen. Selv om de ikke medfører mislighold hver for seg, vil de tale for heving sammenholdt med forsinket betaling.

Forskjellen fra dommen som nevnt over og saken her er jo at det "kun" er snakk om 3 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...