verene Skrevet 2. september 2003 #1 Skrevet 2. september 2003 Lurer litt på hva vi skal gjøre jeg. Det gjelder altså gjestelista vår, vi er ikke helt sikre på hvem vi skal be/ bør be av familie, og hvem vi ikke behøver å be. Foreldre, besteforeldre og søsken m/ følge er jo selvsagte. Men så er det familien utover det da. Vi har ikke store familier noen av oss, og tenkte i utgangspunktet å stoppe ved tanter/ onkler. Men det er her det blir "skjevt" - for på hans side blir det tilsammen 12 stk tanter/ onkler, og kun 2 stk fra min side.. I tillegg har han svært lite kontakt med to av parene (søsknene til faren). Derfor lurer jeg på: For å "jevne ut litt" mellom oss, familiemessig, går det an å utelate disse tantene/ onklene på hans fars side som han har lite kontakt med, og kun be de resterende 8? Og kan jeg da be litt mer "perifer" familie på min side, siden jeg ikke har flere tanter/ onkler enn ett par? Er det ikke litt okei at det er noenlunde like mange familiemedlemmer representert fra begge sider? Har altså diskutert dette med min kjære, men vi er ikke helt sikre hva vi skal gjøre, og hva som er "riktig". Synspunkter mottas med takk! :D
minniepus Skrevet 2. september 2003 #2 Skrevet 2. september 2003 Jeg synes man skal invitere de man selv ønsker. Min kjære og meg har ganske ulike familiekonstellasjoner, så hvem vi invitererer blir ulikt. Tilfeldigvis blir antallet ganske likt.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #3 Skrevet 2. september 2003 Vi valgte å be bare to av mine tanter med menn (tre stk. med følge ble "utelatt") og ingen fra min manns side, fordi vi heller ville priotiere å ha venner der. Min mann forhørte seg med sin mor om dette ville skape sure miner, men det mente hun det ikke ville. Antakeligvis ville en del av disse ikke kommet i alle fall pga. lang reisevei og fordi de er ganske gamle. Noen av mine ble utelatt fordi kjemien ikek helt stemmer og fordi vi ikke har veldig mye kontakt. Har fått full forståelse fordi vi heller valgte venner. Konklusjonen blir å gjøre som dere selv føler for, men det kan være greit å sjekke litt om noen blir fornærmet. Hilsen Lille meg
nessi Skrevet 2. september 2003 #4 Skrevet 2. september 2003 Riktig og riktig. Jeg mener man skal be de man føler for jeg, men jeg ville tatt med foreldrene deres på råd. Bryllup er jo ofte viktig også for foreldrene våre, og vi vil vel helst ikke såre dem? Vi kommer til å be tanter og onkler, og selv om dette betyr at det kommer flere fra min familie enn hans, (fra min side 14 og hans 8) ber vi ikke andre familiemedlemmer fra hans side. Det er dette vi har av tanter og onkler. Vi har hatt problemer med søskenbarn. Noen har vi kontakt med og andre ikke. Skal vi be alle blir det 23 + partnere, og dette er ikke aktuellt. Vi ber de vi har kontakt med, og ferdig med det. Blir de andre fornærmet, får vi bare leve med det. Heldigvis er foreldrene våre enig i dette.
Gjest Tex Skrevet 2. september 2003 #5 Skrevet 2. september 2003 Min tilkommende mann har fem stykker på sin familieliste mens jeg har over femti. Til gjengjeld har han femti "nære" venner han på død og liv skal ha med, mens jeg ønsker å begrense min venneside. Så da jevner det seg ut..... Ellers synes jeg du skal be de mennesker du ønsker å dele dagen med, uavhengig om det er bestemor eller naboen.
ringblomst Skrevet 2. september 2003 #6 Skrevet 2. september 2003 Hos oss blir det noe av det samme, han har større slekt enn meg. Likevel valgte vi at han ber alle sine tanter/onkler, selv om han har bedre kontakt med noen fremfor andre. Hovedårsaken til dette er at jeg har lyst til å hilse på hele slekten hans (vi skal også invitere alle søskenbarna hans), uavhengig av hvor ofte vi kommer til å se dem eller ikke. Personlig synes jeg det altså ikke gjør noe om det er litt/stor skjev fordeling på "mine og hans gjester".
cappocino Skrevet 2. september 2003 #7 Skrevet 2. september 2003 Enig med de andre her... dere ber de dere selv vil... Hos oss ber vi de nærmeste familie, tanter/onkler, fettere/kusiner og masse venner.... Fordelingen spiller jo ingen rolle, det er mennesker som vi begge omgås med og som vi vil ha med på vår dag
Pusekatt Skrevet 2. september 2003 #8 Skrevet 2. september 2003 Tidligere diskutert bl.a. her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ght=gjesteliste Vi hadde noe a la samme problemet som dere, og endte opp med en solid sprekk i gjestelisten. Dessverre er det en del forventninger i familie i forbindelse med slike lag. Også diskutert her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ght=gjesteliste En løsning kan være å lodde stemningen hos foreldrene deres, og legge frem planene deres. Hvis de setter seg totalt på bakbeina, kan det løses ved at dere går med på å invitere flere, mot at de f.eks. er med på å betale regningen. Bryllup har tross alt en økonomisk side også.
jamjam Skrevet 3. september 2003 #9 Skrevet 3. september 2003 Jeg har 14 tanter og onkler på min side som alle er bedt,men prinsen har ingen. Jeg ber søskenbarn kun på den ene siden (4 stk),fordi vi er vokst opp i "tre hus tett i tett" og har ett spesielt og nært forhold. Søskenbarna på den andre siden (10 stk)har jeg ingen kontakt med,og fordi vi må begrense ett eller annet sted og prinsen har så liten familie valgte vi å gjøre det sånn. Men prinsen ber flere venner enn meg,etter mitt ønske,så det ikke blir en veldig Jamjam-dag liksom. Forøvrig synes jeg man kan be som man vil,det er deres dag og man må få dele den med de man vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå