Gjest tenåringsdatter Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Mine foreldre var sammen i 7år før det giftet seg, de giftet seg 9 måneder før meg. Så de har alt i alt vært sammen i 23år. Om foreldrene mine er lykkelige det aner jeg ikke. Men de siste tre årene har liksom vært litt anderledes, siden mamma har vært sånn mensensur konstant hele tiden om dere/du skjnr? Og akkurat nå sover de ikke i samme seng, lillebroren min sover i mammas seng og mamma i broren min sin. Dette er fordi mamma sier at pappa klager på at hun snorker når hun i det hele tatt ikke sover så hun gidder ikke.. men jeg vet at det ikke er derfor siden jeg hørte at de kranglet osv så mamma bytta plass med broren min. Og pappa sier noen ganger at han er dritt lei mamma osv, han sa det aldri før. Virker som de er litt drittlei hverandre og det har vart en goood stund. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal tro, og når broren min spør meg hele tiden om mamma og pappa skal skilles så sier jeg alltid neida osv, men hva pleier årsakene til at foreldre skiller seg? Og jeg er rimelig sikker på at det eneste limet i forholdet er meg og broren min. Om jeg blander meg å spør blir de bare sure og blablabla. Det værste er at jeg føler at det er mye min skyld også, selvom det kanskje ikke er det. Men mamma og jeg krangler såpass at hele tiden og pappa kjefter på mamma siden han mener at mamma sier unødvendige komentarer til meg, noe jeg er enig i.. Men siden jeg er eldst på 16 år og blir 17 i år er de HELT uenige om meg og krangler om det. Hva er de typiske trekkene som viser at foreldrene dine skal skille seg?
Havbris Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Mine foreldre var sammen i 7år før det giftet seg, de giftet seg 9 måneder før meg. Så de har alt i alt vært sammen i 23år. Om foreldrene mine er lykkelige det aner jeg ikke. Men de siste tre årene har liksom vært litt anderledes, siden mamma har vært sånn mensensur konstant hele tiden om dere/du skjnr? Og akkurat nå sover de ikke i samme seng, lillebroren min sover i mammas seng og mamma i broren min sin. Dette er fordi mamma sier at pappa klager på at hun snorker når hun i det hele tatt ikke sover så hun gidder ikke.. men jeg vet at det ikke er derfor siden jeg hørte at de kranglet osv så mamma bytta plass med broren min. Og pappa sier noen ganger at han er dritt lei mamma osv, han sa det aldri før. Virker som de er litt drittlei hverandre og det har vart en goood stund. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal tro, og når broren min spør meg hele tiden om mamma og pappa skal skilles så sier jeg alltid neida osv, men hva pleier årsakene til at foreldre skiller seg? Og jeg er rimelig sikker på at det eneste limet i forholdet er meg og broren min. Om jeg blander meg å spør blir de bare sure og blablabla. Det værste er at jeg føler at det er mye min skyld også, selvom det kanskje ikke er det. Men mamma og jeg krangler såpass at hele tiden og pappa kjefter på mamma siden han mener at mamma sier unødvendige komentarer til meg, noe jeg er enig i.. Men siden jeg er eldst på 16 år og blir 17 i år er de HELT uenige om meg og krangler om det. Hva er de typiske trekkene som viser at foreldrene dine skal skille seg? Jeg kan desverre ikke svare deg på hva som er typiske tegn på at foreldre ser ut til ikke å ha det bra sammen - og det eneste jeg kan foreslå for deg er at du snakker åpent med begge to og forteller alt det du tenker på og alt du eventuelt er redd for. Jeg har barn på din alder og for en stund siden hadde mannen min og jeg en litt vanskelig periode - og vi var desverre ikke alltid oppmerksomme på at sønnene våre kunne høre at vi kranglet etc. Heldigvis så sa de fra og det ble en oppvekker for oss voksne. De hadde også merket at det var en spesiell stemning i huset - de la merke til alt - blikk, mimikk og mye mer. Jeg tror de lette etter alle mulige "tegn" på ett eller annet... Det jeg lærte er at det er smart å spille med åpne kort overfor barna våre - det kan minske usikkerheten og da vet de hva som skjer. Mennesker som har vært i sammen lenge kan ha perioder der ikke alt er topp hele tiden - men det behøver slett ikke bety skillemisse etc. Du har ikke "krav" på å få vite alt om forholdet til foreldrene dine - det trenger du heller ikke - men du trenger å vite nok til å kunne slutte å lure, være usikker og engstelig. Jeg synes du virker som en reflektert 16 (snart 17) åring og er helt sikker på at du vil kunne be foreldrene dine om å sette seg ned og snakke med dem. Hvis du har mange spørsmål så skriv de opp på en lapp slik at du ikke glemmer de - og sørg for at du får stilt alle. Og - uansett hvordan foreldrene dine har det så er det ALDRI din eller søsknene dine sin skyld. Voksne mennesker må selv ta ansvaret for sine egne handlinger og valg. Du må slutte å tenke slik. Selv om foreldrene dine er uenige i hvordan oppdragelsen skal være når det gjelder deg - så er de ansvarlige for det de sier og gjør. Det er aldri din skyld! Håper du snart får en anledning til å snakke med foreldrene dine - de trenger kanskje en påminnelse om at de ikke lever alene i hjemmet og at dere opplever at alt ikke er som det skal - og det behøver ikke være slik du opplever det.
I Grosny Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Mine foreldre var sammen i 7år før det giftet seg, de giftet seg 9 måneder før meg. Så de har alt i alt vært sammen i 23år. Om foreldrene mine er lykkelige det aner jeg ikke. Men de siste tre årene har liksom vært litt anderledes, siden mamma har vært sånn mensensur konstant hele tiden om dere/du skjnr? Og akkurat nå sover de ikke i samme seng, lillebroren min sover i mammas seng og mamma i broren min sin. Dette er fordi mamma sier at pappa klager på at hun snorker når hun i det hele tatt ikke sover så hun gidder ikke.. men jeg vet at det ikke er derfor siden jeg hørte at de kranglet osv så mamma bytta plass med broren min. Og pappa sier noen ganger at han er dritt lei mamma osv, han sa det aldri før. Virker som de er litt drittlei hverandre og det har vart en goood stund. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal tro, og når broren min spør meg hele tiden om mamma og pappa skal skilles så sier jeg alltid neida osv, men hva pleier årsakene til at foreldre skiller seg? Og jeg er rimelig sikker på at det eneste limet i forholdet er meg og broren min. Om jeg blander meg å spør blir de bare sure og blablabla. Det værste er at jeg føler at det er mye min skyld også, selvom det kanskje ikke er det. Men mamma og jeg krangler såpass at hele tiden og pappa kjefter på mamma siden han mener at mamma sier unødvendige komentarer til meg, noe jeg er enig i.. Men siden jeg er eldst på 16 år og blir 17 i år er de HELT uenige om meg og krangler om det. Hva er de typiske trekkene som viser at foreldrene dine skal skille seg? Typisk skilsmissegrunn er hvis man må dra andre steder enn hjem når man trenger å slappe av. Når man passer på å komme hjem fra jobb etter at ektefellen har lagt seg, og man passer på å være hjemme når ektefellen er ute. Hvis du forlanger at de skal på samlivskurs, så vil de sannsynligvis gjøre det. Anbefales. Jeg anbefaler deg å bare ta imot de dumme kommentarene fra mammaen din, og forsøke å etterrkomme hennes råd i stor grad. Noe blir selvfølgelig feil, men hun har erfaring som er verdt noe. Jeg gjetter på at du føler du blir behandlet som en liten unge, ikke bry deg om det. Mammaer er mammaer, lenge etter at du har blitt voksen. Si det til pappa også. At selv om slikt er litt stress, så er det greit nok. At han ikke må bry seg om det.
Gjest brutal_mann Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Tja... Dette er trekk på at de bør skille seg. fortell dem at de er to idioter og at de får ta et valg.enten går de fra hverandre eller så løser de sine problemer. De oppfører seg som idioter nemlig.
Havbris Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg anbefaler deg å bare ta imot de dumme kommentarene fra mammaen din, og forsøke å etterrkomme hennes råd i stor grad. Noe blir selvfølgelig feil, men hun har erfaring som er verdt noe. Jeg gjetter på at du føler du blir behandlet som en liten unge, ikke bry deg om det. Mammaer er mammaer, lenge etter at du har blitt voksen. Si det til pappa også. At selv om slikt er litt stress, så er det greit nok. At han ikke må bry seg om det. Ja - er enig. Er selv "hønemor" til ungdommer på din alder og vet at ikke alt det jeg sier er like populært og greit hele tiden. Men jeg sier det allikevel
Gjest Lykke til Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Det er IKKE din skyld, uansett. Det er de voksne som tar valgene i en familie, og som må stå til ansvar for sine valg. Ellers virker du som en fornuftig 17-åring, og jeg støtter forslaget om å si til dine foreldre at du oppfatter at de ikke har det bra, at dette påvirker deg i negativ retning, ogat du ønsker at de løser opp i problemene. Ber du om en prat med foreldrene dine, og tar opp dette på en skalig og avdempet måte uten å fordømme, så er sannsynligheten stor for at de to våkner opp fra sine ego og hensyntar dine behov.
Gjest Supermimz Skrevet 29. januar 2010 #7 Skrevet 29. januar 2010 Mine foreldre var sammen i 7år før det giftet seg, de giftet seg 9 måneder før meg. Så de har alt i alt vært sammen i 23år. Om foreldrene mine er lykkelige det aner jeg ikke. Men de siste tre årene har liksom vært litt anderledes, siden mamma har vært sånn mensensur konstant hele tiden om dere/du skjnr? Og akkurat nå sover de ikke i samme seng, lillebroren min sover i mammas seng og mamma i broren min sin. Dette er fordi mamma sier at pappa klager på at hun snorker når hun i det hele tatt ikke sover så hun gidder ikke.. men jeg vet at det ikke er derfor siden jeg hørte at de kranglet osv så mamma bytta plass med broren min. Og pappa sier noen ganger at han er dritt lei mamma osv, han sa det aldri før. Virker som de er litt drittlei hverandre og det har vart en goood stund. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal tro, og når broren min spør meg hele tiden om mamma og pappa skal skilles så sier jeg alltid neida osv, men hva pleier årsakene til at foreldre skiller seg? Og jeg er rimelig sikker på at det eneste limet i forholdet er meg og broren min. Om jeg blander meg å spør blir de bare sure og blablabla. Det værste er at jeg føler at det er mye min skyld også, selvom det kanskje ikke er det. Men mamma og jeg krangler såpass at hele tiden og pappa kjefter på mamma siden han mener at mamma sier unødvendige komentarer til meg, noe jeg er enig i.. Men siden jeg er eldst på 16 år og blir 17 i år er de HELT uenige om meg og krangler om det. Hva er de typiske trekkene som viser at foreldrene dine skal skille seg? Hei på deg, At dine foreldre driver litt fra hverandre er ikke din feil! Dette er deres valg og behov, og kansje de driver ifra hverandre pga forskjeller og uenigheter. Det er selvfølgelig ikke din feil eller noen av de andre barna sin feil..Håper det ordner seg for dere, og hvem vet, kansje hjemmet blir mere fredelig om de to får avstand. Fortell at du forstår at de driver ifra hverandre, men at dere barna behøver fred i hjemmet. Klem til deg og lykke til.
vidvandre Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Ikke ta på deg skylda, det er ikke din feil Snakk med dem om akkurat det der, det er viktig for deg. Det er dem som er voksne og skal gi deg den oppdragelsen du trenger, ikke omvendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå