Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg skal skrike meg til XP på PCen på jobben. Jobber masse med mappebehandling, med tusen vinduer åpen samtidig, med flere tunge programmer oppe samtidig osv osv. Som argumenter overfor IT-avd har jeg tenkt til å si blant annet at jeg trenger muligheten til å høyreklikke i større grad enn i dag (altså når jeg har ørten vinduer åpen samtidig vil jeg kunne lukke dem med høyreklikk, ikke oppe på krysset), jeg trenger lettere mappebehandling. Men så stopper det der. Kan dere gi meg fordelene med XP i forhold til 2000? Jeg bare vet at det er bedre (har det hjemme), men klarer ikke sette ord på de eksakte tingene som er bedre :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si at du er bedre kjent med XP og synes at det er raskere/bedre å jobbe med enn W2K da?

Noen andre argumenter kan jeg ikke komme på.

Kanskje fordi jeg ikke er særlig glad i XP selv (har xp på jobben og W2K hjemme).

Skrevet

Jo, jeg kan prøve meg med den. Men jeg ønsker meg altså noen rent tekniske argumenter. De på IT er så strenge. Vil ikke at vi andre vanlig dødelige ansatte skal ha noe de mener vi ikke trenger :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Den harde sannhet er at det ikke finnes noen gode, tekniske argumenter for å velge XP fremfor 2000 i et jobb-miljø. Ikke som jeg vet, ihvertfall.

Skrevet
Den harde sannhet er at det ikke finnes noen gode, tekniske argumenter for å velge XP fremfor 2000 i et jobb-miljø. Ikke som jeg vet, ihvertfall.

Det jeg først og fremst ønsker meg er samme mulighet for mappebehandling som XP har.

Altså, er ikke sånn at bare jeg vil ha XP mens ingen andre skal ha det. Alle stasjonære maskiner på jobben skal få installert XP. Men vi som jobber på terminalserver skal fremdeles ha 2000. Ettersom jeg er kjent med XP hjemmefra og ser et par klare fordeler med det, ønsker jeg å argumentere for at jeg også skal få XP. Men skjønner jo at det kanskje ikke er så mange rent tekniske argumenter å finne. Jeg tar nå likevel imot de dere eventuelt måtte finne :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er såklart inneforstått med de gigantiske kostnadene (og jobben) det vil være å bytte til XP for tynn-klienter, og alt dette fordi du ønsker et annet utseende/farge på start-menyen?

Win2k = WinXP + annet standard utseende + noen features du tydeligvis ikke bruker.

Hadde jeg vært i IT-avdelingen din, kunne du sett langt etter bytte...

Skrevet
Du er såklart inneforstått med de gigantiske kostnadene (og jobben) det vil være å bytte til XP for tynn-klienter, og alt dette fordi du ønsker et annet utseende/farge på start-menyen?

Win2k = WinXP + annet standard utseende + noen features du tydeligvis ikke bruker.

Hadde jeg vært i IT-avdelingen din, kunne du sett langt etter bytte...

Hmmm, ser at du lar deg irritere kraftig over at jeg ønsker meg XP i jobbsammenheng. Er mulig jeg kan se langt etter bytte her jeg er (selv om ikke du jobber i IT-avd mi), men det jeg ønsket med dette innlegget var altså å få vite mer om forskjellen mellom 2000 og XP.

Utseende/farge på start-menyen spiller ingen rolle for meg. Skjønner ikke hvor du har det fra. Start-menyen er minimal her hos oss likevel pga restriksjoner fra IT. Det eneste som ligger i min startmeny er hjelp, søk, dokumenter og programmer. Vi ikke feks ikke entre kontrollpanelet og endre skjermbakgrunn, skjermsparer ol, så å si at dette har med utseende å gjøre blir for dumt.

Nei, som jeg sa ønsker jeg enklere vindusbehandling og mappebehandling. Her på jobben kan jeg feks ikke lukke vinduer med å høyreklikke og velge "lukk", noe jeg kan med XPen hjemme. Om dette er en faktisk forskjell mellom disse to systemene vet jeg ikke. Mulig det har noe med innstillingene på PCen å gjøre, men det er jo nettopp sånne ting jeg var ute etter. Mappebehandlinga er likevel viktigst. Er mye lettere å flytte, kopiere ol mellom mapper i XP enn i 2000. Oversikten over mappeinnholdet er også bedre. Dette er viktig for meg i min jobb. Jobber som oftest med mange mange vinduer (og da også ulike programmer)åpen samtidig, masse med bildebehandling, flytting mellom mapper mm.

Skrevet

Et tips;)

Jeg er enig i at det å flytte filer er håpløst i de fleste Windows OS. Men du kan jo laste ned Total Commander (Windows Commander) å se om du liker det bedre. Det er det iallefall veldig mange som bruker... Det er ikke noe fancy design, men når du lærer deg shortcutsa er det ingenting som går kjappere. En link hvis du er interessert i det her

vilde

Skrevet

Jeg tror nok ikke at muligheten for høyreklikking ligger i forskjellen mellom XP og 2000. Jeg har XP både på jobben og hjemme, men på jobb kan vi ikke høyreklikke etter at vi gikk over til ASP-løsning og dermed har fått begrenset tilgang til funksjoner/rettigheter vi hadde før.

*Liten savner å kunne høyreklikke på jobb* :(

Skrevet

Tusen takk for gode innlegg vilde og Liten. Skal sjekke ut den linken, vilde. Alt jeg ønsker er å effektivisere jobben. Og Liten, jeg savner også høyreklikking :( Men nå vet jeg i alle fall at det å få XP ikke nødvendigvis hjelper på den biten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...