Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på dag 24 i min syklus. IKM er 1 februar.

Det er ingen tvil at El testen er positiv, teststreken er mye sterkere enn kontrollstreken, og det har den vært både i dag og i går..

Har ikke testet på ei stund med el-test.

Skal jeg vente at IKM er 14 dager fra nå, eller kan den komme til ventet tid selv om eggløsning er så sen?

Nå sitter jeg og skjønner ingenting. Må jo på'an igjen nå da :sengekos::fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ha sen el selv om mensen kommer til samme tid. Jeg har el som flytter seg hele tiden. Noen genger er den 6 dager etter mensen, noen ganger ca i midten og andre ganger 5 dager før. Slik flytter den seg over hele linja, men mensen er ganske stabil hver gang, +/- 2-3 dager.

Skrevet
Skal jeg vente at IKM er 14 dager fra nå, eller kan den komme til ventet tid selv om eggløsning er så sen?

lutealfasen min (altså fra EL til mens) var alltid på 14 dager, så om jeg visste når eggløsning fant sted (feks. ved hjelp av EL test) kunne jeg være ganske sikker på når mensen var ventet.

så i ditt tilfelle hadde jeg nok gått utifra at du har eggløsning enten idag eller imorgen, og satt IKM 14 dager senere. om du sier at IKM fortsatt er 1. februar gir dette en veldig kort lutealfase, noe som ikke ideelt (men er fortsatt mulig å bli gravid...)

Eggets implantering er avhengig av at det får lang nok tid til å feste seg, og kvaliteten på livmorslimhinnen. Lange nok lutealfaser og god nok progesteronproduksjon er derfor viktig.
(hentet fra pernilleinfo)

:)

Skrevet
lutealfasen min (altså fra EL til mens) var alltid på 14 dager, så om jeg visste når eggløsning fant sted (feks. ved hjelp av EL test) kunne jeg være ganske sikker på når mensen var ventet.

så i ditt tilfelle hadde jeg nok gått utifra at du har eggløsning enten idag eller imorgen, og satt IKM 14 dager senere. om du sier at IKM fortsatt er 1. februar gir dette en veldig kort lutealfase, noe som ikke ideelt (men er fortsatt mulig å bli gravid...)

(hentet fra pernilleinfo)

:)

Huff. er det kanskje derfor jeg ikke har blitt gravid de andre 3 månedene? Siden jeg har en kort lutealfase..

For tror nettopp det er det som har vært tilfelle før også, jeg har aldri hatt positiv eggløsningstest i den tiden jeg har trodd eggløsning skal komme etter å ha regnet ut når IKM er.

Er det myyye mindre sjanse for at jeg kan bli gravid om jeg har veldig kort lutealfase?

Håper egget mitt tar imot det som kommer med åpne armer!! :jepp:

Skrevet

sakset fra pernille info: Defekt lutealfase

Lutealfaser under 10 dager kalles gjerne lutealfase-defekt. Det kan komme av tre årsaker:

* Dårlig follikkelutvikling - kroppen produserer ikke nok FSH (FollikkelStimulerende Hormon) eller eggstokkene reagerer ikke tilstrekkelig på FSH, noe som fører til utilstrekkelig follikkelutvikling. Siden follikkelen etter eggløsning blir til Det gule legemet vil dårlig follikkelutvikling resultere i dårlig kvalitet på Det gule legemet. Det vil i sin tur føre til for lite progesteron, livmorslimhinnen vil ikke da få nok stimulering til å bli optimal for egget som skal feste seg, og til slutt vil progesteronnivået stupe for tidlig og dermed kommer også mensen tidligere enn den skulle gjort - og tar egget med seg ut.

* Det gule legemet er for dårlig - til tross for at follikkelutviklingen var normal. Av ukjente årsaker lever ikke Det gule legemet lenge nok hos noen kvinner. Progesteronnivået vil være normalt "midt i" lutealfasen, men Det gule legemet skrumper inn og dør, progesteronproduksjonen blir stoppet for tidlig, nivået stuper plutselig og mensen kommer for tidlig.

* Livmorslimhinnen reagerer ikke normalt på progesteronet - den blir da ikke optimalisert til egget kommer og egget får trøbbel med å feste seg.

-------------------------------------------------------------

Videre: "For å bli gravid må lutealfasen vare i minst 10 dager. Progesteron opprettholder graviditeten i begynnelsen, og en mangel kan føre til enten at egget ikke fester seg eller til en tidlig spontanabort." Dette fant jeg på lommelegen. :)

Så om du har så kort lutealfase, ville jeg snakket med legen om det.

Skrevet
sakset fra pernille info: Defekt lutealfase

Lutealfaser under 10 dager kalles gjerne lutealfase-defekt. Det kan komme av tre årsaker:

* Dårlig follikkelutvikling - kroppen produserer ikke nok FSH (FollikkelStimulerende Hormon) eller eggstokkene reagerer ikke tilstrekkelig på FSH, noe som fører til utilstrekkelig follikkelutvikling. Siden follikkelen etter eggløsning blir til Det gule legemet vil dårlig follikkelutvikling resultere i dårlig kvalitet på Det gule legemet. Det vil i sin tur føre til for lite progesteron, livmorslimhinnen vil ikke da få nok stimulering til å bli optimal for egget som skal feste seg, og til slutt vil progesteronnivået stupe for tidlig og dermed kommer også mensen tidligere enn den skulle gjort - og tar egget med seg ut.

* Det gule legemet er for dårlig - til tross for at follikkelutviklingen var normal. Av ukjente årsaker lever ikke Det gule legemet lenge nok hos noen kvinner. Progesteronnivået vil være normalt "midt i" lutealfasen, men Det gule legemet skrumper inn og dør, progesteronproduksjonen blir stoppet for tidlig, nivået stuper plutselig og mensen kommer for tidlig.

* Livmorslimhinnen reagerer ikke normalt på progesteronet - den blir da ikke optimalisert til egget kommer og egget får trøbbel med å feste seg.

-------------------------------------------------------------

Videre: "For å bli gravid må lutealfasen vare i minst 10 dager. Progesteron opprettholder graviditeten i begynnelsen, og en mangel kan føre til enten at egget ikke fester seg eller til en tidlig spontanabort." Dette fant jeg på lommelegen. :)

Så om du har så kort lutealfase, ville jeg snakket med legen om det.

Tusen takk for god informasjon! :)

Men vet du om legen kan gjøre noe med dette? Fikk positiv El test i dag også. Så frustrerende dette er!!

Kan det kanskje hjelpe om jeg går på p-pillen 1 måned og slutter etter sukkerpillene er tatt?

Men de sier jo at El-test skal være positiv om en er gravid. Kan den være det 7-8 dager før IKM om man da er gravid?

Eller så er det bare å vente på mensen.. igjen... Og sette en strek over forventninger og spenning om jeg ikke har så stor sjanse for å få barn :tristbla:

Skrevet
Tusen takk for god informasjon! :)

Men vet du om legen kan gjøre noe med dette? Fikk positiv El test i dag også. Så frustrerende dette er!!

Kan det kanskje hjelpe om jeg går på p-pillen 1 måned og slutter etter sukkerpillene er tatt?

Men de sier jo at El-test skal være positiv om en er gravid. Kan den være det 7-8 dager før IKM om man da er gravid?

Eller så er det bare å vente på mensen.. igjen... Og sette en strek over forventninger og spenning om jeg ikke har så stor sjanse for å få barn :tristbla:

først og fremst; ikke ta sorgene på forskudd! :)

hvor lenge har du gått uten prevensjon? antar du brukte P-piller? på meg virker det som om kroppen din kanskje er litt i "ulage" fortsatt pga. hormonell prevensjon. det tar gjerne litt tid for noen å få en stabil syklus igjen..dessverre. ser i signature din at du er i 4PP, noe som jo egentlig ikke er så lenge, men forstår godt at du gjerne vil bli gravid fort. hvordan setter du IKM dato? utifra lengden på forrige PP? husk at syklusen din kan variere, slik rett etter prevensjon slutt. jeg ville heller tatt utgangspunkt i når du får positiv EL test/kroppen indikerer at eggløsning er på vei og satt IKM dato utifra dette.

jeg slet selv med laaang og tullete syklus og opplevde de rareste ting. jeg fikk feks. positiv EL test 5 dager på rad (uten at jeg kan forklare hvorfor) og jeg opplevde også at kroppen prøvde på eggløsning (altså jeg fikk positiv EL test), men at den ikke "klarte" å slippe egget. dette førte til at mensen ikke kom til ventet tid, og at kroppen prøvde igjen på "ny eggløsning" 14 dager senere (altså da mensen var ventet). for å si det litt enklere; kroppen kan finne på mye rart etter at man slutter på hormonell prevensjon. vær også klar over at stress og noen medikamenter (som feks. IBUX) kan forhindre eggløsning.

om jeg var deg ville jeg fortsatt å teste etter EL, og gå utifra at eggløsning finner sted første gangen du får neg test. ta en ny test ikveld feks.

åja, for all del; ikke begynn på ppiller igjen, dette tror jeg bare vil forvirre kroppen din enda mer!

lykke til :)

Skrevet

Jeg stoler IKKE på eltester.

Jeg hadde el tidligere enn jeg trodde, rundt dag 12 på en syklus med 29 dager.

Skrevet
Jeg stoler IKKE på eltester.

Jeg hadde el tidligere enn jeg trodde, rundt dag 12 på en syklus med 29 dager.

ja, disse testene kan noen ganger forvirre mer, enn hjelpe... :trist:

personlig hadde jeg stor nytte av EL tester (selv om de til tider forvirret meg). etterhvert som tiden gikk lærte jeg meg å kjenne symptomene kroppen ga og jeg visste 99% sikkert når eggløsning fant sted. typiske symptomer jeg fikk; murring i magen og ømme brystvorter. sistnevnte var ett sikkert tegn! ved noen PP fikk jeg også EL-slim, men dette var heller sjeldent.

PP jeg ble gravid hadde jeg syklus på 6 uker, denne PP brukte jeg ikke EL tester, men visste ganske sikkert når eggløsning fant sted pga. symptomer. jeg satt termin utifra eggløsning, legen brukte menstermin. på ultralyden stemte min termin på dagen ;)

Skrevet

Ikke få panikk ved alt du har lest her. Som jeg sa, så har jeg EL som flytter på seg, det kan det hende du har også. Noen ganger var lutealfasene korte, noen ganger lange, noen ganger normale. Jeg har blitt gravid to ganger, så jeg kunne tydeligvis bli gravid likevel. Jeg hadde stort sett kortere lutealfase enn "anbefalt" og var også inne på det med kort lutealfase, og sjansen for å bli gravid og slikt, men det var etter at vi hadde prøvd aktivt i 9 mndr. Det er HEEELT vanlig å bruke godt over 3 mndr på å bli gravid, spesielt når man nettopp har sluttet på hormonprevensjon. Da er det vel rundt 6 mndr som er gjennomsnittet.

Jeg råder deg til å ikke kaste deg på denne teorien om at du plutselig er steril, og heller slappe av og prøve i en god stund til. Vi brukte som sagt 9 mndr med førstemann og 4 mndr med andremann. Jeg nevnte dette med kort lutealfase for legen min da jeg var der for en annen grunn før jeg ble gravid med førstemann, og da sa hun at man uansett bør ha prøvd i over ett år før de begynner å utrede og behandle, og at det sikkert gikk bra (og det gjorde det jo).

Kanskje du kan begynne å tempe, så får du oversikten over syklusen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...