Gå til innhold

Hva er galt med min hardisk. Størrelsen forander seg hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hardisk på ca 500 gb i pc-en. Det er en del som er lagret på den, også en del store filer. Men jeg synes det stadig varierer på størrelsen uten at jeg har slettet noe eller lagt til så mye. Den var lenge på mellom 40 og 45 gb. Men for noen dager siden så økte den plutselig fra 43 GB og helt 79 uten at jeg har slettet noe. Har kanskje lagret litt, men ikke mer enn 4 gb. Når jeg skrudde den av og på dagen etter så var den på 73 gb. Nå er den på 64,9 gb. Noen som vet hva som er galt? Er det normalt at størrelsen kan variere så mye? Har scannet pc-en for virus og den finner ikke noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det normalt at størrelsen kan variere så mye?

Nei, det er ikke normalt. Virus ville være det første som slo meg. Hvilke antivirusprogram bruker du?

Skrevet

Jeg bruker Eset smart security og har også ccleaner og SUPERAntiSpyware Free Edition som jeg scanner flere dager i uka med.

Skrevet (endret)

Kjører du Vista?

Vista har en rutine som med jevne mellomrom lager skyggekopier av operativsystemet og systemdisken din slik den så ut der og da. Hver enkelt skyggekopi tar opp rundt 500 megabyte. Avhengig av hvordan de du kjøpte PC-en av konfigurerte den (eller lot være å konfigurere den), kan mengden harddiskplass Vista har lov til å bruke på å lagre skyggekopier være liten, stor, eller nesten ubegrenset. Hvis plassen er begrenset, så vil Vista slette de eldste skyggekopiene for å gjøre plass til nye etter hvert, og da vil du plutselig få noen ekstra ledige gigabyte. Når de så forsvinner igjen, er det fordi nye skyggekopier lages og arkiveres.

"Nesten ubegrenset" er standardinnstillingen, og vil i realiteten si noe sånt som 33% av harddisken din. Det blir fort en del når den er på 500GB. Man trenger ikke mer enn rundt 10-20gb for å lagre for tilstrekkelig mange måneder bakover.

Hvis du ikke kjører vista kan du bare se bort i fra dette. :)

Endret av Zealuu
Skrevet

Jeg vet OS X kan ha en tendens til å løpe løpsk med loggfiler. Dersom det f.eks. har vært strømbrudd eller du fra tid til annen har slått av maskinen bare ved av/på-knappen hender det at maskinen genererer store loggfiler. I enkelte tilfeller sletter disse seg ved reboot, andre ganger må de slettes manuelt.

Det er mulig Windows har noe av det samme, skulle ikke forundre meg...

Skrevet
Kjører du Vista?

Vista har en rutine som med jevne mellomrom lager skyggekopier av operativsystemet og systemdisken din slik den så ut der og da. Hver enkelt skyggekopi tar opp rundt 500 megabyte. Avhengig av hvordan de du kjøpte PC-en av konfigurerte den (eller lot være å konfigurere den), kan mengden harddiskplass Vista har lov til å bruke på å lagre skyggekopier være liten, stor, eller nesten ubegrenset. Hvis plassen er begrenset, så vil Vista slette de eldste skyggekopiene for å gjøre plass til nye etter hvert, og da vil du plutselig få noen ekstra ledige gigabyte. Når de så forsvinner igjen, er det fordi nye skyggekopier lages og arkiveres.

"Nesten ubegrenset" er standardinnstillingen, og vil i realiteten si noe sånt som 33% av harddisken din. Det blir fort en del når den er på 500GB. Man trenger ikke mer enn rundt 10-20gb for å lagre for tilstrekkelig mange måneder bakover.

Hvis du ikke kjører vista kan du bare se bort i fra dette. :)

Ja, jeg har Vista, så det høres nok logisk ut at det kanskje bare er det som er problemet?

Jeg la merke til at den hadde økt fra ca 43 gb til 79 gb da jeg nesten ikke hadde brukt pc-en på flere dager. Nå som jeg har begynt å bruke den så har den godt fra 79 til 63 som den står på akkurat nå.

Skrevet
Er det normalt at størrelsen kan variere så mye?

Ja.

Avhengig av hvilket OS du har er det swap-filer og logger og restore images og alt mellom himmel og jord som vokser og rduseres i tide og utide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...