Gå til innhold

Hvor mange kcal trenger jeg daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

36 år kvinne.

Vekt 83 (vil ned til 70)

Høyde 172 cm

Trening: 3 ggr i uka, på senter, forbrenner ca 500 cal hver gang, + går til og fra jobb, bruker ca 400-500 kcal tils på dette daglig.---

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 år kvinne.

Vekt 83 (vil ned til 70)

Høyde 172 cm

Trening: 3 ggr i uka, på senter, forbrenner ca 500 cal hver gang, + går til og fra jobb, bruker ca 400-500 kcal tils på dette daglig.---

Det er ikke mulig å gi et fasitsvar på dette. Det du må gjøre er å trene mer og/eller spise litt mindre til du er på 70 kg. Da må du opprettholde den vekten og det aktivitetsnivået du har for å forbli der.

Skrevet
Anbefaler deg å ta en bodyanalyse på ett treningssenter e.l. Finn ut ditt energibehov der. Du kan et. ta en slik test på nett, men de må du ta med en klype salt da de ikke er 100% korrekte.

Her er noen, så kan du prøve deg litt frem til ett tall:

http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Jeg har prøvd noen slike kalkulatorer, og i følge dem burde jeg spist omtrent halvparten så mye som jeg gjør. Når jeg allikevel er normalvektig med fettprosent på under 10, da vil jeg si at feilen ligger i kalkulatorene. De tar ikke hensyn til individuelle faktorer, de gir kanskje et noenlunde riktig bilde for 50% av befolkningen, men så er det mange som har genetiske disposisjoner som gir dem lav eller høy forbrenning.

Skrevet

De kaloritellerne på apparatene har da også en tendens til å ta litt i - ofte forbrenner man ikke så mye som de viser. De er basert på standardtabeller.

Skrevet

Finn ut BMR-en din, pluss på et par hundre, og legg så til etter hvor mye fysisk aktivitet du gjør. :)

Skrevet

Det er en grunn til at kaloritellende dietter sjelden fungerer... For det første er forbrenning og kaloriforbruk altfor individuelt til å kunne puttes inn i en standardisert kalkulator, for det andre påvirker ikke en kalori fra f.eks fett kroppen på samme måte som en kalori f.eks karbohydrat.

HVA du spiser er viktigere enn hvor mye du spiser.

Skrevet
Finn ut BMR-en din, pluss på et par hundre, og legg så til etter hvor mye fysisk aktivitet du gjør. :)

Hva er BMR?

Skrevet
Jeg har prøvd noen slike kalkulatorer, og i følge dem burde jeg spist omtrent halvparten så mye som jeg gjør. Når jeg allikevel er normalvektig med fettprosent på under 10, da vil jeg si at feilen ligger i kalkulatorene. De tar ikke hensyn til individuelle faktorer, de gir kanskje et noenlunde riktig bilde for 50% av befolkningen, men så er det mange som har genetiske disposisjoner som gir dem lav eller høy forbrenning.

Fullstendig klar over dette, derfor jeg skriver at de må tas med en klype salt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...