Gjest Gjest_ulykkelig Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har nå kommet meg opp i en situasjon som jeg ærlig talk ikke vet hvordan jeg skal komme meg ut av, og dermed lurer jeg på om det er noen som kan gi meg noen råd eller kloke ord. For 1,5 år siden leide jeg en leilighet sammen med en samboer som mistet jobben. Han begynte å gamble penger på nett og ble fort veldig avhengig av dette. Jeg var den som jobbet og tjente inn penger til å betale for leiligheten, mat og også spillingen hans. Etter noen få måneder så jeg at jeg ikke kom til å klare meg på den litte butikkmedarbeider-lønna mi og tok opp et kredittkort i mitt navn. Jeg betalte leien og mat, men etterhvert begynte samboeren min å ta penger fra kortet til å spille for. Snart var kortet oppbrukt, og vi var igjen blakke. I denne perioden var jeg veldig ulykkelig i forholdet vårt, og gjorde det slutt. Jeg ble også sykemeldt fra jobben pga at jeg hadde utviklet depresjoner og angst etter å ha blitt totalt utbrent på jobben. De behandlet meg fryktelig dårlig, krevet at jeg jobbet gratis overtid etc. Dette i tilleg til den økonomiske sitasjonen og en kjæreste som stjal og var lettere "abusiv" mot meg tok nesten knekken på meg helt, og jeg ville bare... dø. Jeg var sykemeldt i 6 måneder, og prøvde å komme tilbake på jobb en gang hvor de nektet å tilrettelegge for meg og lo av meg da jeg prøvde å fortelle om situasjonen min. I samråd med legen sa jeg opp jobben og fikk sykepenger selvom jeg ble arbeidsløs - fordi jeg ikke var frisk til å jobbe enda. Depresjonene resulterte i at jeg trøstet meg med å shoppe på dagtid da jeg ikke hadde noe annet å gjøre, mens jeg bodde hjemme hos foreldrene mine. Jeg shoppet og shoppet og det føltes så bra. Jeg slet fortsatt med gjelden fra det tidligere kredittkortet mitt, men sykepengene gikk utelukkende til shopping. Jeg tok opp flere kredittkort for å shoppe mer og begynte å handle på fakturabetaling/handlekontoer på internett når jeg ikke hadde penger tilgjengelig på kort. Etter å ha møtt en gutt på sensommeren 2009 og blitt forelsket var alt "fryd og gammen" og legen friskmeldte meg, selvom jeg ikke hadde fått noen behandling for depresjonene og ting fortsatt var det samme - bare dekket av en sprudlene følelse av å være nyforelsket. Nå har det seg slik at denne kjæresten min ikke bor i Norge, så vi har et anstandsforhold. Vi kan av disse økonomiske årsakene ikke flytte sammen i det landet han bor i, og får bare sett hverandre ca en uke per 2 måneder. Jeg er så absolutt ikke frisk nok til å jobbe, og har søkt om dagpenger for snart 4 måneder siden men ikke fått noe. Nå er jeg så langt oppunder haka i gjeld (ca 40.000 grovt regnet) og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Nav lover om og om igjen at de skal behandle saken min og jeg skal få penger, men ingenting skjer. Dessuten er ikke dagpenger så mye at det gjør noe.. Jeg har utallige inkassokrav og betalingsoppfordringer nå. Hva kan jeg gjøre? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg er så ulykkelig og alt jeg vil er å flytte til kjæresten min, men så lenge jeg har gjeld kan jeg jo ikke det! Kjæresten min har ikke så mye penger at han kan hjelpe meg med gjelden, men han vil ha penger nok til å støtte meg økonomisk når jeg flytter - til jeg føler meg frisk nok til å komme meg sakte men sikkert ut i en jobb. Ingen i familien min kan hjelpe meg økonomisk heller Noen tips? Beklager lang post, jente, 21.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 gå til NAV for å få økonomisk rådgivning. stå på og mas på dem for å få pengene dine. gå til psykolog for å få hjelp med problemene dine. slutt å handle. etterhvert prøv å få deg en jobb. ikke gjør deg avhengig av kjæresten når du ikke har orden på livet ditt. da blir forholdet ødelagt. lykke til!
liv Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Snakk med nav siden økonomiske rådgivere, kanskje de kan hjelpe deg å samle gjelden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå